מורדי ונטלי אוקנין שוחררו בשעות הלילה מהכלא הטורקי אחרי תשעה ימי מעצר והבוקר (חמישי) נחתו בישראל ושבו לביתם. לשחרור קדמו מגעים חשאיים מאחורי הקלעים, כולל שיח ישיר עם נשיא טורקיה ארדואן.

האם ישראל תידרש לתת לארדואן תמורה בעקבות שחרור בני הזוג? שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי התייחסה לכך ב"חדשות הבוקר". "באופן חד משמעי - אין תמורה", אמרה השרה ברביבאי, "האירוע הזה הוא אבן דרך ביחסים בין המדינות. מודים לארדואן על ההחלטה הזאת, שבאה מהמקום שהייתה הבנה שצריך לשחרר את הזוג הזה מוקדם ככל האפשר. נעשו כל הפעולות שהביאו לתוצאה הטובה הזאת הבוקר".

"הנושא הזה יילמד כדי להימנע מכך בעתיד. ארדואן עצמו היה מעורב וכל הגורמים הדיפלומטיים מודים לו על זה", המשיכה שרת הכלכלה, "זה תוצאה של שיח ישיר שעיקרו: הייתה פה טעות, צריך לתקן אותה - ומוטב שכך קרה. נעשה מאמץ שקט, דיפלומטי ומסונכרן גם בין ראש הממשלה לשר החוץ ולנשיא המדינה. העובדה שבני הזוג אוקנין נמצאים בבית מלמדת שהמהלך הזה נעשה בצורה הטובה ביותר".

מורדי ונטלי אוקנין עם עו"ד ניר יסלוביץ
מורדי ונטלי אוקנין בביתם במודיעין, הבוקר

יש לישראלים שמתכוונים לטוס לטורקיה בקרוב סיבה לחשוש?
"המדיניות לא השתנתה, אין אזהרת מסע לטורקיה. לכל אחד מאיתנו עיניים בראשו ושיעשה את החשבון והשיקולים שלו".

מה רצו הטורקים להשיג מאיתנו בעצם המעצר הזה?
"לא יודעת להגיד מה היה הסיפור מהזווית הטורקית. מדובר באירוע חריג. זוג שנוסע לטיול לא אמור להיעצר, בטח לא זוג תמים שאי אפשר לייחס לו שום דבר אחר. צריכים להתמקד בתוצאה עצמה. הממשלה הזאת מתפקדת בסגנון אחר של תיאום, סינכרון ותוצאות טובות מאוד. אפשר לסמוך על הגורמים הרלוונטים שעסקו בנושא. באופן אישי משמח אותי שלפיד כשר החוץ הוביל את התהליך".