המירוץ לבלימת תחלואת הקורונה נמשך, כשבסוף השבוע קצב ההתחסנות המשיך להיות גבוה. עשרות אלפי ישראלים בגילאי 50 ומעלה התחסנו במנת הבוסטר בשישי-שבת, כשבסך הכל כ-850 אלף ישראלים התחסנו במנה השלישית עד כה.

לצד זאת, העלייה בתחלואה נמשכת כשבמשרד הבריאות מעריכים כי מספר המאומתים יגיע כבר השבוע ל-10,000 נדבקים ביום. בסוף השבוע מספר החולים קשה טיפס ל-494, מתוכם 83 מונשמים. במשרד הבריאות יבחנו את האפשרות לפתוח את חיסוני הבוסטר גם לבני ה-40 פלוס. בממשלה מקווים כי בכך, ואם מבצע החיסונים יימשך בקצב הזה, המגמה תתהפך תוך כמה שבועות ויהיה אפשר להימנע מסגר בחגים.

שר הבינוי והשיכון וחבר קבינט הקורונה, זאב אלקין, הבהיר ב"חדשות הבוקר" כי סגר עדיין על השולחן. "הדרך היחידה למנוע את הסגר היא בהיענות הציבור לחיסונים", אמר אלקין לניב רסקין, "לגבי ה-40 פלוס - זאת החלטה של המומחים, לא של הממשלה. אם היו פותחים את הבוסטר לבני ה-40 פלוס, הסיכוי למנוע סגר היה הרבה יותר גדול. זה שפתחו רק לבני 50 פלוס, משאיר את הסגר כסוגייה מאוד ריאלית".

"מדובר בהחלטה רפואית של הערכת הסיכון מחיסון אל מול סיכון מקורונה", הסביר השר אלקין, "המומחים מתקדמים שלב-שלב ואני מאמין שזה יגיע בקרוב גם לבני 40 פלוס. אני קורא לבני ה-50 פלוס שלא התחסנו במנת הבוסטר ולאותם מיליון איש שלא קיבלו אפילו את החיסון הראשון, כל אחד מכם שמתחסן מוריד דרמטית באופן אוטומטי את הסיכוי לסגר. זה בידיים של כל אחד ואחד מאיתנו הציבור".

אולי הממשלה צריכה להטיל סנקציות נוספות על הלא מתחסנים?
"יש גבולות, אי אפשר להפעיל עליהם סנקציות קשות. כשהאפשרות הזאת עולה בקבינט הקורונה, המערכת המשפטית מסרבת בתוקף. אני הצעתי בקבינט שבקבוצות גיל שמותר להן לקבל את החיסון השלישי, התו הירוק יפקע כמה שבועות מאז תחילת האפשרות לקבל את הבוסטר. מי שלא קיבל בוסטר, יישאר בלי תו ירוק. אני חושב שזה כלי חשוב והכרחי וראיתי שראש הממשלה היה קשוב להצעה הזאת".

ומה עם אלה שלא עשו אפילו חיסון אחד?
"להם אין תו ירוק ומסוף השבוע הזה הם ייצטרכו לעבור בדיקות בכל פעם שירצו ללכת למקומות, על חשבונם. אני חושב שזה ייתן דחיפה לא קטנה להגדלת מספר המתחסנים. אנחנו במירוץ נגד הזמן. חשבתי שנכון ללכת למגבלות יותר חריפות ממה שהוחלט בקבינט, אבל אני מקבל את דעת הרוב".

מה עמדתך באשר לפתיחת שנת הלימודים?
"זה לא סוד שאני הייתי זה שהציע בקבינט הקורונה לדחות את שנת הלימודים ל-1 באוקטובר. יש מעט ימי לימודים בספטמבר והם פזורים בצורה לא רציפה ויסודית. מניעת פתיחת שנת הלימודים תוריד את מספרי הנדבקים. אני מניח שהדיון בסוגיה הזאת ייערך קרוב ל-1 בספטמבר כשנראה את מספרי החולים והחולים קשה. במודלים שהמומחים מציגים לנו היום, אני רואה היגיון גדול לאחר את תחילת שנת הלימודים לאחרי שמחת תורה".

פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, חשב אחרת: "לא רואה סיבה לא לפתוח את שנת הלימודים במועד. יש חשיבות לבדיקת כל הילדים לפני. כל מקרה שמאתרים מכניסים לבידוד וקוטעים שרשרת הדבקה. מבצע הכניסה למערכת החינוך הוא גם מבצע ניקוי הנגיף בקבוצת הגיל הצעירה שלא יכולה להתחסן. חשוב שיעשו את זה מוקדם ולא מאוחר, לכן אני בעד ה-1 בספטמבר".

"בנוגע לסגר, מקווה מאוד שנגיע לדעיכת המגיפה לקראת סוף אוגוסט. החיסון השלישי אמור לתת בוסט לקיצור גל התחלואה הזה. המטרה היא לנסות ולקצר אותו ולהתחיל לראות את הירידה במקום את העלייה".

איך משכנעים את אותם מיליון איש שלא התחסנו להגיע?
"זאת נקודה מאוד קשה. צריך לדבר איתם לא בשיח כוחני, אלא מחבק דווקא. להגיד, אנחנו פה ביחד בעניין הזה וככל שיותר מכם יתחסנו נגמור עם הגל הזה יותר מהר. יש ללכת לאלמנט הסולידריות החברתית, זה כמו ללכת לצבא, לשלם מיסים או לשים חגורת בטיחות בנהיגה. זאת חלק מהמהות של החברה הדמוקרטית".