בעקבות הערכות משרד הבריאות כי בתוך שבועיים ימים תהיה התפרצות תחלואה משמעותית עקב התפשטות זן האומיקרון בישראל, קבינט הקורונה התכנס אתמול (שלישי) ואישר שורת החלטות חדשות.

בשלב זה הוחלט שלא להגביל התקהלויות, אבל כן להחיל תו סגול על הקניונים ומתחמי המסחר, כשהכניסה לחנויות שאינן חיוניות תתאפשר בהצגת תו ירוק בלבד. ביישובים אדומים וכתומים שבהם שיעור ההתחסנות הינו מתחת ל-70%, הלימודים יתקיימו בצורה מקוונת בלבד. כמו כן, החל מחודש ינואר המדינה תפסיק לממן בדיקות אנטיגן לילדים אבל כן תאפשר קבלת תו ירוק למשך חודש ממועד קבלת החיסון הראשון, זאת לשם כניסה למערכת החינוך ולמתחמים שפועלים לפי מתווה התו הירוק.

שרת הכלכלה והתעשייה וחברת קבינט הקורונה, אורנה ברביבאי, הסבירה הבוקר בשיחה עם ניב רסקין את הצעדים בהם נוקטת הממשלה: "האומיקרון כבר כאן והתפוצה שלו זה כמו ממטרה משוגעת שמרססת הדבקה בלי שליטה. מה שקורה בעולם צפוי לקרות גם כאן. הרעיון הוא לא להתעלם ממה שאנחנו רואים לנגד עינינו, אלא לקבל החלטות מידתיות שמאפשרות לאנשים לחיות כאן. נכון לעכשיו להגביל התקהלות זה אומר שאנחנו סוגרים את המשק ולא מאפשרים לו להתקיים. לפי תמונת המצב כרגע אין לזה הצדקה".

"אם היינו יודעים להגיד בוודאות שההדבקה באומיקרון מביאה לתחלואה קשה ולתמותה חלילה היינו אומרים את זה, אבל אין מומחה בעולם שיודע לרוץ קדימה בזמן ולהגיד שזה מה שיקרה. עם זאת, אנחנו מכינים את עצמנו בכל היבט, גם הבריאותי וגם הכלכלי. חושבת שקיבלנו החלטה מידתית וסבירה באשר לקניונים ומערכת החינוך. אנחנו בפירוש לא רוצים לסכן תלמידים, אפילו שתהיה לזה השפעה גם להורים בהיבטים של כלכלה. הווריאנט הזה מאוד מדבק ותלמיד שנדבק ידביק גם את ההורים והמשפחה שלו".

להערכתך, בינואר-פברואר ניכנס לסגר?
"לאורך חצי השנה האחרונה היה מאמץ כביר שלא להגיע לסגר. לא יודעת להגיד מה יהיה בעוד חודש, משום שאני לא מכירה ממש טוב את האומיקרון ואת השפעותיו. בעוד שבועיים נהיה כולנו יותר חכמים, נראה מה מצב התחלואה הקשה וכמה מאושפזים יש בבתי החולים. נראה אם הציבור נוהג באחריות ומקפיד על שמירת מרחק ומסכות. זה מאוד תלוי במצב התחלואה והתמותה חלילה. אנחנו כן יודעים שהחיסון יכול למנוע סגר. בואו נעשה את הדבר הכי בסיסי ששומר ומגן עלינו, על משפחתנו ועל יקירנו".

השרים עמר בר לב ואיילת שקד משוכנעים שבינואר נהיה בסגר.
"הם מסתכלים על המגמות בעולם. כל מי שעיניו בראשו רואה את ההפצה המטורפת של האומיקרון באירופה, רואה מדינות נסגרות. אין לממשלה מדיניות של סגר, נהפוך הוא. כל הפעולות שאנחנו עושים, התכלית שלהן היא לעודד חיסון ולייצר הגנה שתמנע סגר. רוצה לקוות שההתנהלות הציבורית והאופי של האומיקרון החמקמק הזה לא יגרום לזה לקרות. אשאף לעשות כל מאמץ כדי שנוכל לנהל חיי שגרה".

מה חשבת על ההתבטאות של שר האוצר אביגדור ליברמן, שאמר שיש להתייחס לאומיקרון כמו לשפעת?
"כשאלרעיי פרייס העמידה אותו על טעותו בהיקף המתים, הוא הסביר שזה הנתון שקיבל ממשרד הבריאות וביקש ממנה להפיץ נתונים כאלה מדי יום. שר האוצר מאוד מעורב, אני מדברת איתו כמעט על בסיס יומי. הוא מאוד ער למה שקורה במשק, חשוב לו שהמדינה תתפקד גם בריאותית וגם כלכלית. יש לו כוונות מאוד נכונות להבטיח שהמשק יתפקד".