מתיחות שיא במערכת הפוליטית לקראת הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין בעוד יומיים ובעקבות פיצוץ השיחות בבית הנשיא ואיומי הקואליציה לחקיקת הרפורמה המשפטית באופן חד-צדדי. זאת, לאחר הדרמה בכנסת ביום רביעי שבסיומה נבחרה קארין אלהרר כנציגת האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, בעוד שהקואליציה נותרה ללא נציג. ראשי האופוזיציה הודיעו כי השיחות מוקפאות עד אשר ייבחר נציג לקואליציה והוועדה תכונס.

זאב אלקין, יושב ראש סיעת המחנה הממלכתי, טען הבוקר (ראשון) כי "משבר טלי גוטליב" היה מזויף: "סיפור טלי גוטליב - פייק אחד גדול. כל מי שמבין משהו בהצבעות חשאיות, מבין שלטלי גוטליב לא היה סיכוי להיבחר. סמוטריץ', בן גביר ולוין הפחידו את נתניהו, רימו אותו למעשה, הבהילו אותו עם הפייק הזה של גוטליב. הוא הלך בעקבותיהם והושפל פעמיים - פעם אחת בשינוי ההחלטה שלו ופעם שנייה בתוצאות ההצבעה בכנסת".

באשר לתיאוריה שנתניהו עצמו הצביע בעד אלהרר מאחורי הפרגוד: "צר לי לאכזב, עם כל היופי בתיאורית הקונספירציה הזו - נתניהו לא הצביע בעד אלהרר, אלא נגדה. בוודאות". כשנשאל מי מחברי הליכוד כן הצביע בעדה, השיב אלקין: "אני יודע לומר, אבל לא אגיד. אף אחד לא הוביל את האנשים. אי אפשר להוביל בן אדם להצביע בניגוד לעמדת הקואליציה או עמדת סיעתו. הוא עושה את זה משיקולים שלו. אתה כן יכול לדעת את זה ולחזק את זה. כמה אנשים באופוזיציה, אני בתוכם, עסקו בזה - ובסופו של דבר התוצאה מדברת בעד עצמה".

חבר הליכוד ונציגה בשיחות בבית הנשיא, חנוך מילביצקי, נשאל מי מחבריו הצביע בעד אלהרר: "אני לא יודע, לכל אחד יש את ההערכות שלו. זה בכלל לא משנה, משנה מה נעשה עכשיו. אותם 'גיבורים' מאחורי פרגוד, לא חושב שבבחירות גלויות, כמו שההצבעות על הרפורמה יהיו, יהיה להם את האומץ לעשות את אותו הדבר".

והטענה כי ראש הממשלה רצה בדיוק את מה שקרה?
"זה לא סוד שבתחילת היום דיברו על נציג-נציג. קרה מה שקרה בגלל שאחת מחברות הכנסת החליטה להפר משמעת קואליציונית, ולכן נכנסנו לתוך הסחרור הזה. זה לא כל כך משנה בעיניי, כי הוועדה למינוי שופטים הזאת לא תמלא תפקיד מפתח. הולך להיות שינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים".

באופן חד-צדדי?
"הוכח שמבחינת לפיד וגנץ, השיחות בבית הנשיא היו הונאה אחת גדולה. אנחנו צריכים להחליט לבד איזו חקיקה נביא לעם ישראל. ניקח חלק מהחוקים שאנחנו מאמינים בהם ונלך איתם קדימה, ללא קשר לאופוזיציה. לא רואה היתכנות להסכמות עם האופוזיציה בעת הקרובה, ואני אומר את זה בצער גדול".

במצב הנוכחי, אתה רואה אפשרות שהקואליציה תעביר את הרפורמה חד-צדדית?
"היינו עכשיו שלושה חודשים במרתון שיחות, שבהן האופוזיציה לא זזה מעמדתה. אנחנו באנו מאוד מוכנים והצבנו על השולחן את הוויתורים שאנחנו מוכנים לעשות. בצד השני, אפס ויתורים. במצב הזה, אין אפשרות להגיע להסכם. צריכים לעשות את מה שאזרחי ישראל מבקשים מאיתנו. יש ציבור גדול מאוד שבחר אותנו ודורש תיקונים במערכת המשפט. אין על זה מחלוקת היום. נעשה את זה בצורה אחראית ונקדם את זה".

ראש הממשלה חושב כמוך?
"מה שאני אומר כרגע מקובל על ראש הממשלה ומשקף את עמדתו. גם ראש הממשלה מבין, אחרי מופע האימים ביום רביעי ואחרי שגנץ ולפיד פוצצו את השיחות, למרות שלא הייתה להם שום סיבה לעשות את זה - שהכל הונאה, פסאדה אחת גדולה. אין מה לבזבז את הזמן עם הדבר הזה. צריכים להתכנס, לחשוב באחריות וביושרה אילו חוקים נכון לנו להעביר כרגע, לגשת ולהסביר לציבור מה אנחנו עושים - ולהעביר אותם".

אתה מדבר ספציפית על חוק היועמ"שים ועילת הסבירות, או גם הוועדה לבחירת שופטים?
"מה שנכון להתחיל איתו בעיניי זה נושא הסבירות לפי מתווה סולברג ונושא היועמ"שים. נידרש גם לנושא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, זה ברור לחלוטין. יש כל מיני הצעות מעניינות, כמו הצעת השר אמסלם שמדברת על חמישה-חמישה, כאשר בחוק זה שר המשפטים ויושב ראש האופוזיציה ועוד ארבעה שכל צד יבחר, שיהיו אנשי מקצוע ומשפטנים. כולם בליכוד מבינים שהמשך החקיקה צריך להתבצע באופן חד-צדדי, כי אין לנו פרטנר - אלא אם גנץ ולפיד יחליטו באיזשהו שלב שהם חוזרים לדיבורים, ואז יהיה אפשר לדבר. כרגע אין לנו אמון בהם".

על הכוונה לחדש את חקיקת הרפורמה המשפטית באופן חד-צדדי הגיב אלקין: "דף המסרים של נתניהו משתנה כל כך מהר, שחנוך מילביצקי כבר לא יודע מה להגיד. רק לפני שבוע והוא וחברים אחרים בצוות המשא ומתן, כולל נתניהו בקולו בעברית ובאנגלית, הסבירו לכולם שיש סיכוי טוב להגיע להבנות ושחייבים להמשיך במסלול השיחות בבית הנשיא. עכשיו הוא אומר בדיוק ההפך. הבעיה שלו זה שנתניהו לא יודע מה יעשה מחר בבוקר".

הוא טוען שפיצוץ השיחות, הוכיח כי לא באמת התכוונתם להגיע להסכמות.
"ביום רביעי בבוקר נתניהו בא עם כוונה, כנראה, לקיים את הבטחתו לנשיא שהייתה הבסיס לשיחות. ההבטחה כללה כי ייבחרו נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים, כדי שזו תוכל לתפקד. אחד מהם - נציג אופוזיציה. בסוף, בגלל לחץ של לוין, בן גביר, סמוטריץ' ורוטמן, נתניהו קרס. זו לא פעם ראשונה בקדנציה הזאת שהוא חלש מאוד מול השותפים שלו. הוא ניסה לרמות בשני דברים, באחד הוא לא הצליח. ניצחנו אותו בהצבעה חשאית וקארין אלהרר נבחרה. ועדיין, הוועדה לבחירת שופטים לא הורכבה כי נציג שני לא נבחר. לא פוצצנו את השיחות. אמרנו שברגע שההבטחה הזאת תמולא, קרי ייבחר נציג קואליציה לוועדה לבחירת שופטים, אפשר לחזור לשיחות ולהמשיך את ההידברות בבית הנשיא. נתניהו מבולבל ולא החליט מה הוא עושה".

חלקים בציבור, גם בקרב אלה שמתנגדים לרפורמה, לא מבינים מה הסיבה שהפסקתם את השיחות.
"לא פוצצנו את השיחות. אחרי שנתניהו רימה יכולנו לפרוש, אבל לא פרשנו. אמרנו דבר פשוט: זה קריטי להשלים את הוועדה לבחירת שופטים. לא בגלל הסמליות שבזה, אלא כי ברגע שייבחר הרכב הוועדה, יהיה הרבה יותר קשה חד-צדדית להעביר חקיקה שבפועל תשנה את הרכב הוועדה. היה סיכום מאוד ברור, הנשיא היה מעורב. זו הייתה הבטחה מראש הממשלה לנשיא. נתניהו רצה לרמות. בהנחה שרוצים לחזור לשיחות, אפשר תוך שבועיים לבחור נציג קואליציה. השאלה מה נתניהו רוצה, או יותר נכון מי לוחץ עליו יותר".