עוד ועוד שחקנים בכירים וותיקים בתיאטרון הלאומי הבימה, קוראים למצוא פתרון מהיר למשבר החמור שבגללו עובדי התיאטרון לא מקבלים משכורת. אתמול (ראשון) בתום דיון בבית המשפט על חובות התיאטרון, התפרצה השחקנית גילה אלמגור על חברי הדירקטוריון וסיפרה כי אחת העובדות התוודתה בפניה שאין לה כסף עבור חלב לבתה. "אני שחקנית 63 שנים ואני לא זוכרת יום כזה, שאני צריכה להחזיק מלבישה שלא תתאבד כי אין לה כסף", זעקה אלמגור, "שנצא עם כובעים לכיכר לאסוף כסף?".

הבוקר הצטרפה לאלמגור השחקנית ליא קניג, שסיפרה לנסלי ברדה ב"חדשות הבוקר" כי מזה שלושה חודשים שאינה מקבלת משכורת מהבימה בעבור עבודתה. "זה קשה, אני מרגישה איום ונורא. אני לא רוצה לבכות, אבל אני תלויה במשכורת הזאת", הודתה קניג, "יש לי מחשבות שחורות, אני לא יודעת כמה זמן זה יימשך ובגילי אני צריכה לקחת את זה בחשבון. יש אנשים עם משפחות ועם ילדים שמאוד מתלוננים, הם תלויים בתאריך של המשכורת הזאת. זה פשע לא לתת משכורת בזמן".

יונתן ריגר, כתב התרבות של חדשות 12 שחשף ומלווה את הפרשה, מסר עדכון על ההתפתחויות האחרונות: "בהבימה טוענים שהגרעון הוא 40-43 מיליון שקל, אבל לטענת החשבת המלווה מדובר ב-76 מיליון שקל. הקרב עכשיו הוא בין משרד האוצר לבין הנהלת הבימה, כש-400 העובדים משלמים את המחיר. כשהחשבת המלווה תסיים את הדוח הסופי הגרעון ל-90 או 100 מיליון שקל, כשההנהלה דיווחה על 40. זו קטסטרופה אמיתית".

מה הוביל לגרעון הזה? שחיתות? ניהול לא נכון?
"שילוב של שני דברים. הראשון, החטא הקדמון, הלוואה של מדינת ישראל ב-1995 להבימה בריבית של שוק אפור. 25 מיליון שקל מהחובות זה רק מזה. זה מדהים שהמדינה לא ויתרה על החוב הזה, הריבית פסיכית והתיאטרון גם ככה לא יכול לקיים את עצמו. הדבר השני הוא ניהול כושל ברמה עצובה, רשלנות פושעת. התיאטרון חייב למחזאי אורן יעקובי 250 אלף שקל על 'סימני דרך', והמנכ"לית אודליה פרידמן אפילו לא עונה לו לטלפון".

יש סיכוי שהתיאטרון הלאומי יסגר?
"אסור שזה יקרה. אני חושב שצריך לעשות תהליך כמו ברשות השידור, לסגור ולפתוח מחדש. זה תהליך לא קל, אבל 76 מיליון שקל חובות זה פסיכי וצריך לשנות את זה. אני מניח ומקווה שזה מה שהשופט איתן אורנשטיין ייקבע היום".