הממשלה תעמוד היום (שני) בפני אחד המבחנים הגדולים שלה, כשתעלה להצבעה במליאת הכנסת את תקנות יהודה ושומרון. תמיכת חברי רע"ם בחוק עדיין אינה מובטחת, ויחד עם עידית סילמן שצפויה להתנגד, לא ברור האם לקואליציה יש מספיק אצבעות כדי להאריך את התקנות הללו שהן קריטיות להמשך שגרת החיים התקינה של תושבי יהודה ושומרון.

גורמים בליכוד לוחצים בימים האחרונים על חבר רע"ם המתנדנד, מאזן גנאים, שלא להצביע בעד התקנות או לפחות להיעדר מההצבעה. במקביל, בקואליציה שקולים להפוך את ההצבעה הזו להצבעת אמון בממשלה, מה שיחייב את רע"ם לתמוך בה ויקשה על סילמן להצביע נגד. אם תעשה זאת, זה יהווה עילה להכרזתה כפורשת מימינה.

יושב ראש תקווה חדשה, שר המשפטים גדעון סער, הזהיר כי אם חברי הקואליציה לא יתיישרו ויצביעו פה אחד בעד החוק, אין לממשלה זכות קיום. בתוך כך, בליכוד טוענים כי בתקופה האחרונה מתנהל משא ומתן קדחתני עם תקווה חדשה על הקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית. סער מצידו מכחיש בתוקף כי מתנהלים מגעים כאלה בעת הזו.

שר הרווחה מאיר כהן אמר הבוקר כי הוא מעריך שלסער אין כוונה להפיל את הממשלה. "אני סומך מאוד על גדעון סער. לא רק שהוא שר משפטים מצויין, הוא מבין יותר מכולנו מה האלטרנטיבה שיכולה להיות. אין לי שום סיבה להאמין שהוא משקר כשאומר שהוא לא מנהל משא ומתן עם הליכוד. יש תמיד חבורות מסביב, בכנסת כולם מדברים עם כולם ואומרים כך או אחרת, אבל אני מאמין לסער שאומר שהוא לא מנהל ברגעים האלה שיח בכדי לעבור לליכוד".

באשר לתקנות יהודה ושומרון אמר השר כהן, "מקווה מאוד שנצליח להעביר את התקנות. במהלך היום ננהל משא ומתן, חושב שנצליח. אנחנו מתעוררים כל בוקר לשיר הספד כזה או אחר, אבל אנחנו עובדים ועושים כמיטב יכולתנו".

סילמן נגד, שניים מחברי רע"ם רוצים להצביע נגד, אין לכם רוב.
"אנחנו לא סופרים אחד ועוד אחד. אנחנו מדברים עם המפלגות שהן השותפות שלנו ומבהירים להן, מה האלטרנטיבה של כל אחד מכם? מה האלטרנטיבה של רע"ם, מה האלטרנטיבה של זועבי, מה האלטרנטיבה של סער? אני מבין את הקושי הגדול בהרכב הממשלה הזאת, אבל זו ממשלה שממשיכה לעבוד ועושה דברים מצויינים. כל שבוע, לעיתים אחת לשבועיים, אנחנו צריכים לנהל שיח בין השותפים, אבל אני סומך עליהם".

זו לא גחמה פוליטית של סער, אלה תקנות שחיוניות לתושבי יהודה ושומרון.
"בוודאי, לכן כאופוזיציה מעולם לא חשבנו להצביע כנגד דבר כזה. זה חוק שהוא לטובתם של המתנחלים. במידה והתקנות האלה לא ייכנסו, הם לא יוכלו לקבל ביטוח לאומי, שירות רפואי או הרבה מאוד דברים. יש תחושה שהאופוזיציה החליטה שזהו, אנחנו שורפים את אסמי התבואה. בשביל לפרק את הממשלה הזאת, הם יעשו הכל. הם לוקחים את הנימים הכי חשופים שלנו, הדברים הכי חשובים, והופכים אותם לפוליטיים. אסור שדבר כזה יקרה".

אם סילמן תצביע נגד, אפשר להכריז עליה כבר כפורשת?
"אני משער שימינה יקבלו את ההחלטות שלהם. סילמן היא חברה בימינה, עדיין מגיעה לישיבות הסיעה שלהם, אני משער שזה יקרה. מי שחפץ ביקרם ובטובתם של תושב יהודה ושומרון, צריך להצביע היום על התקנות האלה. חבל מאוד שמפלגה לאומית כמו הליכוד, היא זו שמובילה את הטרללת הגדולה הזאת".

אם החוק לא יעבור היום, תעלו אותו שוב יום אחרי יום?
"אפשר עד סוף יוני. אם זה ייכשל היום, זה יכול לעלות גם מחר וביום רביעי. יהיה בסדר, אנחנו נעלה את זה כמה שצריך ונעביר את זה, לטובתם של מתיישבי יהודה ושומרון".

איימן עודה תהה מה מונע מכם להעביר את חוק הנאשם שיימנע מנתניהו לרוץ שוב.
"שמעתי את איימון עודה בזמן האחרון אומר דבר והיפוכו, בערך פעמיים ביום. אני מעדיף לא להתייחס לדברים שלו. הם סימנו את עצמם היכן שסימנו את עצמם. קשה להעביר את החוק הזה, אמרנו את זה מהיום הראשון. זאת ממשלה מורכבת, אבל אנחנו תמיד חושבים על האלטרנטיבה. מי יהיה השר לביטחון פנים, איך יתייחסו לבתי המשפט, איך יתייחסו מחר לכל אלה שלא חושבים כמוהם. לא נאפשר את זה".