ימים ספורים לפני סיום הזמן שהוקצב לו להרכיב ממשלה, פתח ראש הממשלה בנימין נתניהו במגעים עם ראש מפלגת העבודה, אבי גבאי, על הצטרפותו לממשלה.

לטענת חברים ממפלגת העבודה, גבאי, בתמיכת מספר שתיים במפלגה, טל רוסו, עמדו לחתום על הסכם עם נתניהו ובכך להעניק לו את הרוב שיאפשר את הרכבת הממשלה.

לאחר פיצוץ המגעים הודה גבאי שאם הצעת הליכוד לא הייתה דולפת החוצה, מפלגת העבודה הייתה נכנסת לממשלה. בכתבה ששודרה ב"אולפן שישי", רמז איציק שמולי, שמתמודד על ראשות המפלגה, כי הוא שהדליף לעמית סגל את פרטי המגעים: "בסוף, מי שעצר את המהלך הזה, אני מסתכל לך בעיניים ואומר לך, זה הייתי אני".

ב"חדשות הבוקר" התייחס שמולי לאמירה שלו מסוף השבוע. "לא נפלט לי כלום, אני מאוד שקול ואחראי", טען שמולי, "אני עומד מאחורי מה שאמרתי. אני חושב שהיום כולם מבינים שכניסה שלנו לתוך הממשלה הייתה יכולה להיות משגה היסטורי שימחק את התנועה, וברמה הלאומית יתן איזושהי חסינות לראש הממשלה. אני כמובן התנגדתי".

אתה מכחיש שאתה הוא זה שהדליף לעמית סגל?
"כל אחד יבין מה שהוא רוצה. אני התנגדתי לאורך כל היום למהלך הזה ועשיתי כל מה שצריך כדי למנוע את המהלך. אני חושב שהדבר הגרוע ביותר שיכול היה לקרות באותו יום זה כניסה של מפלגת העבודה לתוך הממשלה".

אולי במקום לצעוק שוב ושוב שלא תשבו עם נתניהו, יכולתם להיכנס לממשלה ולהשפיע באמת מבפנים.
"אני לא מאלה שרק צועקים ונאבקים, אני גם מביא הישגים. אני לא מהחלק הטהרני בפוליטיקה, אני רוצה להגיע לעמדת השפעה ולהיות בממשלה, אבל מה שעמד על הפרק אז וגם היום זה לא שאלת השותפות האפשרית עם הליכוד, אלא מאילו גופים בתוך המערכת הפוליטית ראש ממשלה תחת כתבי אישום יקבל הגנה. מפלגת העבודה לא צריכה להיות בתוך הקבוצה הזאת".

יכולתם להצטרף לממשלה בתנאים שלכם ולהוביל שינוי. הוצעו לכם תיקי המשפטים והחינוך.
"בסוף השאלה היא מאוד ברורה, האם אתה או אני או אנשים אחרים מוכנים לשבת בממשלה ובתמורה להרבה מאוד דברים שהם יקבלו, ברגע המכריע להרים את ידם לטובת חסינות לנתניהו מפני כתבי אישום. אני חושב שהדבר הזה לא יכול להתקיים במערכת הפוליטית. אתה חושב שאני לא רוצה להיות שר החינוך? יש דבר חשוב יותר מתיקים. אנחנו כמחנה צריכים לעשות את הכל כדי למנוע מנתניהו להרכיב את הממשלה. התוכנית של נתניהו הייתה ועודנה למכור את הכל במכירת חיסול. ראינו לאן הלך החינוך הממלכתי, אנחנו רואים את סמוטריץ' בקבינט".

יש שאומרים שאתה צעיר מדי וחסר ניסיון פוליטי מכדי להוביל את מפלגת העבודה.
"מקרון בצרפת יכול להוביל מעצמה בגיל 39, ופה אנחנו לא יכולים להוביל את מפלגת העבודה שהתרסקה לשישה מנדטים? ראינו מה הדור הקודם עשה, עם כל הכבוד. עכשיו הגיע הזמן שלנו לקחת את המושכות לידיים. ההכרעות החשובות בחייה של מדינת ישראל ייפלו בשנים הללו".

אפילו לא היית חבר בוועדת החוץ והביטחון, איך תנהל מפלגה? איך תהיה ראש ממשלה?
"בוא נתחבר רגע למציאות ונפסיק עם משחקי הנדמה לי שהובילו את מפלגת העבודה לתהום כמעט. מפלגת העבודה היא בין ארבעה לשישה מנדטים עכשיו, השאלה היא לא מי יהיה ראש הממשלה מטעם מפלגת העבודה אלא מי יוכל לקחת אותה מההריסות שבהן היא נמצאת. אני יכול לדבר לאנשים שעזבו אותנו בחודשים האחרונים ובצדק לכחול לבן ולגרום להם להרגיש בבית, להחזיר אותם הביתה. יש עוד ארבעה מנדטים שהצביעו לכחלון ושניים שהצביעו לאורלי לוי, שהלכו עם הטיקט החברתי. אני הייתי הדמות החברתית ביותר בשנים האחרונות".

האם מפלגת העבודה היא מפלגת שמאל? האם אתה רואה את עצמך כשמאל?
"אגיד לך במה אני מאמין, ואני לא מתחמק מהשאלה. אני מאמין בחתירה לשלום ושמירה על הביטחון, אני מאמין בלשמור על ישראל יהודית ודמוקרטית ואני מאמין בצדק חברתי. אם הדברים האלה, התרגום הפוליטי שלהם הוא שמאל, אז אני שמאל. אם התרגום של הדבר הזה הוא מרכז-שמאל, אז אני מרכז-שמאל. אני מגדיר את עצמי איש זרם מרכזי במפלגה ואני מחבק את שני הצדדים, כי הדבר החשוב הוא לא הויכוחים בינינו אלא להפנות את האנרגיה החוצה, ליריבים הפוליטיים שלנו".