החוק לפיזור הכנסת עבר בקריאה ראשונה הלילה, כשלפי ההסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה המהלך יושלם עד יום רביעי בחצות. שני נושאים מרכזיים עדיין נשארו במחלוקת: מועד הבחירות וחוק המטרו. הקואליציה מבקשת שהבחירות ייערכו ב-1 בנובמבר, בעוד שהאופוזיציה מעדיפה את ה-25 באוקטובר.

חוק המטרו אותו מקדמת שרת התחבורה מרב מיכאלי, נועד להסדיר את התשתית המשפטית לפרויקט הרכבת התחתית שתחבר בין ערי המרכז. בקואליציה רוצים להעביר את החוק כדי לאפשר לפרויקט להתקדם, בעוד שבאופוזיציה מתנגדים.

בזמן שמשרד האוצר נאבק מול נהגי האוטובוסים והמורים על תנאיהם ושכרם, חברי הכנסת הסכימו על הגדלת תקציב מימון הבחירות של המפלגות ב-30 מיליון שקלים. המשמעות: כל יחידת מימון לחבר כנסת תגדל מ-1.4 מיליון שקלים ל-1.66 מיליון שקלים, עלות נוספת בסך 30 מיליון שקלים מקופת המדינה לבחירות שלדברי שר האוצר אביגדור ליברמן, יעלו סכום אסטרונומי של 2.4 מיליארד שקלים.

שר השיכון והבינוי היוצא, זאב אלקין מסיעת תקווה חדשה, אמר הבוקר על התוספת לתקציב מימון הבחירות: "לא היינו חלק מהמשא ומתן הזה, הוא התנהל בין נציגי יש עתיד לנציגי הליכוד. זאת הייתה דרישה אולטימטיבית של הליכוד ליציאה לתהליך של פיזור הכנסת. לא ישבתי בחדר המשא ומתן, אני לא יודע להגיד אם היה אפשר להגיע לפשרה יותר טובה או לא. אנחנו לא ביקשנו את התוספת הזאת. אמרנו לאנשי יש עתיד שאנחנו מסמיכים אותם מראש לקבל כל החלטה, שכל סיכום שיגיעו אליו יהיה מקובל עלינו".

באשר לחוק המטרו אמר אלקין, "מאוד רצינו להעביר אותו, מי שפוסל אותו נכון לעכשיו זאת האופוזיציה. אני מאוד מצטער על זה וחושב שזו חקיקה חשובה. היו גם ניסיונות לפסול הרבה חוקים אחרים, התעקשנו והצלחנו שהם כן ייכנסו לרשימת החוקים".

מה ההצעה הכי מרחיקת לכת שקיבלתם להקמת ממשלה חלופית?
"הלכתי לאיבוד מרוב ההצעות שזורמות, כל חמש דקות. כל אחד מאיתנו לחוד וכולנו ביחד קיבלנו הצעות כאלה ואחרות. זה כל כך מופרך. התשובה הייתה ולא השתנתה: אנחנו ממשלה בראשות נתניהו לא נקים. אפשר לדפדף הלאה".

לפי סקר המנדטים אתם על סף אחוז החסימה, ארבעה מנדטים בלבד.
"בכל הסקרים שפורסמו מאז שהוכרז על ההליכה לבחירות אנחנו עוברים די בביטחון את אחוז החסימה. ששת המנדטים שקיבלנו במערכת הבחירות מנעו מנתניהו להגיע ל-61. זה מה שהביא את ממשלת השינוי. ברור היום שאנחנו, כמפלגה יחידה שנמצאת בתווך כמפלגת ימין-מרכז ממלכתי, שהמנדטים שלנו יכריעו את תוצאות הבחירות".

תחברו לגנץ, שקד, אולי בנט?
"בנט עוד לא החליט בכלל אם הוא רץ ולא ברור מה קורה עם ימינה. אנחנו רצים כתקווה חדשה בראשות גדעון סער. אנחנו פרוסים ברחבי הארץ עם פעילים בכל מקום. אין כמעט רשות מקומית, עיר או מועצה מקומית שאין לנו שמה ראש עיר, סגן ראש עיר או חבר מועצה. אין מפלגות חדשות שיש להן תשתית כזאת חזקה בשטח. הוכחנו בכנסת הזו יכולת לעבוד כצוות, לא היו אצלנו מתפלגים, מורדים או עריקים".

איך תקימו ממשלה אחרי הבחירות? עדיפה עלייך ממשלה בראשות לפיד?
"אני מאוד מקווה שהמנדטים שלנו יעזרו לחסום 61 של נתניהו. מה שיכריע את התוצאות זה לא כמה מנדטים תקבל העבודה או יש עתיד, אלא אנחנו כמפלגה בתווך שהיא למעשה אצבע בסכר שחוסמת את נתניהו מ-61. אם נצליח במשימה הזאת, אני חושב שנתניהו יבין בסופו של דבר שהוא לא יכול להחזיק יותר את המדינה. גם השותפים שלו יבינו, גם בליכוד. נראה שינויים במפה הפוליטית במדינת ישראל ותהיה אפשרות להקים ממשלה".