ההגבלות החדשות והמחמירות נכנסו לתוקפן אתמול (רביעי) ומשטרת ישראל הגבירה משמעותית את האכיפה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הזהיר אמש כי אם הציבור לא יישמע להנחיות, יוטל סגר מלא. פרופ' גבי ברבש, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, קרא להטיל את הסגר בהקדם כדי לעצור את המשך התפשטות המחלה.

"היה צריך להטיל את הסגר הזה כבר לפני שבועיים, לא מבין את ההתמהמהות הזאת", אמר ברבש ב"חדשות הבוקר", "היו דיונים על זה בשלושה-ארבעה ימים האחרונים, כשהתמונה לאט לאט התחברה. חבל שלא עשינו את זה לפני שבועיים, גם אם נעשה עכשיו את הסגר כהלכתו, בעוד שבועיים נהיה עם 80 אלף חולים. זה יביא את מערכת הבריאות, בעיקר את חלק הטיפול נמרץ שלה, לקצה גבול היכולת. זה מאתגר מאוד את מערכת הבריאות".

לשאלה כמה זמן יימשך סגר כזה, פרופ' ברבש טען שייתכן ומדובר בשבועות ארוכים: "אף אחד לא מדבר על שבועיים, מראש אמרו שהסגר יימשך עד אחרי חג הפסח. אומר בכנות, אני בכלל לא בטוח שגם אחרי חג הפסח הוא יורם מיד, בטח לא בכל הארץ. עם ישראל הולך לסגר שבוודאי יימשך לפחות חודש. חובתה של הממשלה לנצל את זמן הסגר כדי להקים ולהפעיל מערכת ניטור מסודרת של שכיחות הקורונה ברחבי הארץ, כדי שתהיה לנו בפעם הראשונה תמונת מצב אמיתית של איפה יש את המחלה".

בעין המקצועית שלך, מקבלי ההחלטות מנהלים נכון את האירוע הזה? יש אסטרטגיה ברורה?
"יש לי הרבה מאוד ביקורת על חלק מהתהליכים שקרו או לא קרו, אבל בבסיס, בגרעין של ההתמודדות במערכה הזאת, אני רק מלא שבחים. הסגר האווירי שהוטל הקדים מדינות רבות מאוד בעולם והיה צעד נכון מאוד. גם המלחמה של משרד הבריאות כרגע להטיל את הסגר היא נכונה מאוד. בעתיד יהיה אפשר לתחקר למה המטושים הגיעו כל כך מאוחר, אבל עכשיו זה לא הזמן לעשות תחקירים אלא לרוץ קדימה, להשלים חוסרים ולתקן דברים שלא עשינו אותם מספיק טוב כדי שנהיה טובים יותר בסוף התהליך".

משטרת ישראל אכיפה קורונה (צילום: דוברות המשטרה)
משטרת ישראל אכיפה קורונה | צילום: דוברות המשטרה

למה על אף הצעדים הדרמטיים שננקטו עד כה, לא רואים עצירה בקצב התפשטות המחלה?
"במחלה הזאת, בכל שלושה ימים כמות האנשים שחולים בה מוכפלת. זה קצב גדילה שאפילו אנחנו, האנשים שבאים מעולם המדע, לא רגילים אליו. מדובר בקצב אקספוננציאלי, גידול מעריכי. הדרך היחידה לעצור את המחלה היא על ידי בידוד. ההנהגה של מדינת ישראל ואנחנו האזרחים לא הפנמנו את המשמעות של הגידול הזה, לכן בכל פעם עשו עוד צעד ועוד צעד בשיטת הסלמי. כבר לפני שבועיים כשסגרו את בתי הספר אמרנו שזה לא מספיק ושצריך סגר מלא. את מחיר ההפנמה כולנו משלמים בפער שבין 10 אלף חולים ל-40-50-60 אלף חולים. עדיין לא איחרנו את הרכבת ואם נקפיד על הסגר כמו שצריך, אני מקווה שליל הסדר יהיה גם חג החירות שבו נראה התחלה של שינוי בעקומה הזאת".

כמה מערכות הנשמה יש בישראל? האם מערכת הבריאות תהיה מסוגלת לעמוד במספר חולים גבוה?
"נכון להיום יש סדר גודל של 2500-2700 עמדות הנשמה. זה מכסה את הפעילות השוטפת של מדינת ישראל, אבל עכשיו הפסיקו את הפעילות האלקטיבית של בתי החולים אז מחצית מהמכונות האלה התפנו וממתינים לחולי הקורונה. מדינת ישראל קנתה מזמן עוד 1000-2000 מכונות, אז את 3000 החולים מתוך ה-80 אלף חולים בסך הכל המערכת תדע לספוג. אם נחרוג מ-80 אלף חולים, נגיע למצבים שבאמת יהיה קשה לתת טיפול".

ובנימה אחרת לגמרי, מה חשבת על החיקוי שלך בארץ נהדרת?
"בסדר, יש גם את זה. צריך לדעת להתמודד, זה לא הדבר הכי גרוע שהתמודדתי איתו בחיים. כל הסיטואציה מחמיאה, אני משתדל לא לעוף על עצמי בגללה".