שבועות ארוכים לתוך הסגר שלישי ועדיין אין בלימה בתחלואה. משרד הבריאות מדווח הבוקר (רביעי) כי 7,919 מאומתים לקורונה אובחנו ביממה האחרונה עם שיעור בדיקות חיוביות גבוה שעומד על 9.3%.

היום ייערך דיון בממשלה על מועד היציאה מהסגר. במשרד הבריאות דורשים שהסגר יימשך עד יום ראשון הקרוב בחצות ושעם פקיעת הסגר ייפתחו גני הילדים בלבד. שרי כחול לבן דורשים שהסגר יסתיים כבר ביום שישי הקרוב ושמערכת החינוך תיפתח ביום ראשון.

פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור לשעבר, התייחסה בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" ליציאה מהסגר והאפשרות כי מוסדות החינוך ייפתחו שוב ללא יישום מלא של מתווה הקפסולות. "מבחינה אפידמיולוגית, אי אפשר לפתוח את הסגר הזה", טענה פרופ' סדצקי, "עם זאת, הסגר לא עובד. אם נחליף סגר שלא עובד באסטרטגיית יציאה שלא עובדת, נקבל הרבה יותר חולים. יש פה חידה שחייבים לפתור אותה".

"בעיניי, התשובה לחידה הזאת - היא יישום", המשיכה פרופ' סדצקי, "אם נפתח את מערכת החינוך ללא קפסולות, נקבל עוד עלייה דרמטית בתחלואה ונגיע לסגר רביעי מאוד מהר. עם המוטציות החדשות והעובדה שילדים לא מחוסנים ולא יהיו מחוסנים בעתיד הקרוב, אין ברירה אלא ליישם את מתווה הקפסולות. אני לא מאמינה שעדיין יש ויכוח על האם ילדים מדביקים או לא. אנחנו שוב חוטאים, כמו בספינה ביפן מלפני שנה כשהיה ויכוח וטענו שאין חולים קשים מהספינה".

קורונה בבתי ספר, ישראל (צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש/90 )
קורונה בבתי ספר, ישראל | צילום: אוליביה פיטוסי , פלאש/90

האם הסגר לא יעיל יותר אל מול המוטציות החדשות?
"אנחנו נמצאים היום בצומת מאוד מאתגר, בין המוטציות, הסגר שלא עושה את העבודה והחיסונים. החיסונים זה אתגר שלוקח זמן ויש בו גם מהמורות בדרך. צריך שילוב אסטרטגיות ומוכרחים להחזיר את אמון הציבור, זה לא ילך בלי זה. אין ברירה אלא לעשות מעשים, גם במערכת החינוך וגם במערכות אחרות, ולשקוד על יישום הדברים".

מה הכוונה ביישום?
"אתן דוגמה מהמסחר. לפני הסגר עשו פיילוט נהדר בקניונים, הוא הצליח, אבל למה פתחו אותם בדיוק בבלאק פריידי? מה היה הרעיון מאחורי זה? בסופו של דבר, כשנפתחו הקניונים הרבה מהם לא פעלו על פי הפיילוט והיו עומסים וצפיפות. זה לא בעיה לסגור קניון ברגע שמספר האנשים שם עולה, יש מספר כניסות ויציאות תחום ואפשר לספור את האנשים. ברגע שהיישום לא נעשה, אי אפשר לפתוח כלום".

מתי להערכתך יופק הדרכון הירוק? האם בקיץ נטוס לחוץ לארץ?
"יש עוד שבועות רבים ואפילו יותר מכך עד לזה. החיסונים הם ללא ספק התקווה שלנו, אבל הם לא יעבדו כל כך מהר, ייקח עוד זמן. אני לא אוהבת את השם 'דרכון ירוק', זה ישר עושה לי אסוציאציה של חוץ לארץ שמשם שוב נפתחה הרעה עם המוטציות הבריטיות. כרגע צריכים להתרכז בהתחסנות למען הביטחון והבריאות של כל אחד מאיתנו, ועל מנת שנוכל בעוד מספר שבועות עד חודשים להפעיל הקלות למי שחוסן".

באפליקציית איזי ריכזו את כל המקומות בהם תוכלו להתחסן נגד קורונה: