אחרי דיון ממושך בקבינט הקורונה, השרים החליטו להאריך את הסגר עד ליום ראשון בחצות ולהתכנס שוב ביום חמישי כדי להכריע על ההקלות בסגר. השרים יבחנו האם לפתוח בשבוע הבא את גני הילדים, עסקים קטנים ללא קבלת קהל ואיסוף עצמי ממסעדות ובתי קפה.

בישיבת הקבינט הציג פרויקטור הקורונה, הפרופ' רוני גמזו, את נתוני התחלואה שעומדים כרגע על 3,000 מאומתים חדשים ביום. בדיון דובר על תוכנית היציאה ההדרגתית מהסגר והמומחים טענו כי ההחלטה לאפשר פתיחה הדרגתית מחייבת המשך ירידה בתחלואה ושנדרשים לכך מספר ימים נוספים.

פרופ' גבי ברבש, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, קבע ב"חדשות הבוקר" כי פתיחת הגנים בשבוע הבא תהיה טעות גדולה. "לא בריא ולא נכון לפתוח את מערכת החינוך כשיש תחלואה של 2,000 נדבקים חדשים ביום", טען ברבש, "זה מספר לא ריאלי. המחיר של פתיחה במספרים כאלה גבוהים יהיה שלא נוכל לעבור לשלבים הבאים כי פתיחת מערכת החינוך תזין עוד תחלואה".

ומה אם הלימודים יתקיימו בקפסולות? בדנמרק ובמדינות נוספות זה עבד.
"בדנמרק אין 30 ילדים בכיתה. נכון לרגע זה, אף אחד לא החליט שהוא עושה קפסולות. הולכים לשלוח את הילדים בכיתות א' עד ד' לא בקפסולות. יואב גלנט אומר שהאוצר לא מתקצב לו יותר, האוצר טוען שהוא גמר לתקצב עם הארבעה מיליארד שתיקצבו כבר".

ובנוסף, לא פתרו את עניין ההקבצות, ההסעות, החוגים אחר הצהריים והמורים שעוברים מכיתה לכיתה.
"וירוס הקורונה לא מכיר את הפרטץ' הישראלי והוא לא מבין מה זה שבבוקר יש כיתה שמחולקת לשניים, ובערב אותם ילדים מתחברים עם ארבע כיתות בחוגי העשרה ובהסעות. זה לא עובד, אי אפשר לנצח את הווירוס בפרטץ' הזה. אנחנו די טובים בפרטץ' ובאילתור, אבל פה זה לא עובד".

משרד החינוך הציג מסמכים ומחקרים שמוכיחים לטענתם שמערכת החינוך לא מחוללת הדבקה.
"אני לא יכול להגיד שמערכת החינוך היא זו שמחוללת את ההדבקה, אבל יש מספיק עדויות שאומרות שכשאתה פותח את מערכת החינוך בנוכחות תחלואה בסדר גודל כזה של 2,000 נדבקים, אתה מחפש צרות. אני הייתי נלחם כדי להוריד את התחלואה לכמה מאות בודדות".

ג'ונסון אנד ג'ונסון עצרו את הניסוי בחיסון הקורונה בגלל שמחוסן פיתח מחלה. האם התרחקנו מחיסון?
"לא סביר. היו כאלה דברים בעבר, גם עם החיסון של מודרנה. אלה אמצעי זהירות שהחברות שמנהלות את הניסויים הקליניים נוקטות בהם בכל פעם שקורית תופעה חריגה. מפסיקים את הניסוי, בודקים מה קרה ומחליטים האם זה קשור לניסוי או לא. יש חמישה רצים בפיינל לחיסון הקורונה, יהיה לנו חיסון בתחילת 2021".