בזמן שמספר הנדבקים היומי ואחוז המאומתים ממשיך להיות גבוה וזאת במקביל למבצע החיסונים שבמסגרתו מעל 200,000 ישראלים התחסנו רק ביממה האחרונה, סגן שר הבריאות, יואב קיש, הציע אתמול (רביעי) לשקול את דחיית הבחירות שנקבעו לחודש מרץ לנוכח התחלואה המשתוללת כדי שלא לסכן בהדבקה המונית.

הבוקר בראיון לנסלי ברדה ב"חדשות הבוקר" הבהיר כי דבריו נאמרו על דעתו בלבד וכי אין שיח אמיתי על דחיית הבחירות. "אין כוונה לאף אחד, לא במערכת הבריאות ולא במערכת הפוליטית, לדחות את הבחירות", הדגיש סגן שר הבריאות, "להפך, אנחנו נלחמים בתחלואה ועושים הכל כדי להוריד אותה".

"שאלו אותי מה היה קורה אם הבחירות היו מחר, באמצע הסגר ובתחלואה משתוללת", המשיך קיש, "עניתי תשובה אינטואיטיבית שבכזאת תחלואה להוציא מיליוני אנשים לבחירות זו טעות. עשו מזה סיפור גדול, אין שום כוונה בעניין".

לצד התחלואה שעדיין גבוהה מאוד, סגן שר הבריאות ביקש להצביע בזהירות על מגמת ירידה מסויימת: "אנחנו רואים תחילתה של ירידה באחוזי המאומתים. הבוקר אנחנו סביב ה-9% מאומתים, לעומת 10.2% בשיא. גם המספרים יורדים קצת כמובן. אנחנו לא רואים חיתוך דרמטי, אבל כן יש מגמה כלפי מטה וזה כבר שינוי לטובה".

קיש הודה כי לממשלה אין הערכה אמיתית מתי הסגר צפוי להסתיים: "אומר בכנות - אנחנו, כמו כולם, לא יודעים מה תהיה ההשפעה של המוטציות על הסגר ועל האפקטיביות שלו. המוטציה הבריטית נמצאת כנראה במספרים גדולים במדינת ישראל ואנחנו לא יודעים איך היא תשפיע. סיום הסגר תלוי במשתנים שכרגע אנחנו עוד לא יודעים לכמת אותם, זה מורכב. אולי כשנראה מגמת ירידה בחולים הקשים או האטה קלה".

חיסון, זריקה, קורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
"היענות יפה ועלייה במתחסנים במגזר החרדי וגם במגזר הערבי" | צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

אתמול נרשם "מרד" קטן בקרב שתיים מקופות החולים, כללית ומאוחדת, שעל דעת עצמן הודיעו כי יתחילו לחסן מבוטחים בני 35 ומעלה. לדברי קיש, משרד הבריאות מתנגד לכך: "זה לא מרד, אנחנו בוויכוח ובשיח. לפעמים יש הסכמות ולפעמים לא. היו אי הסכמות אתמול בנוגע לקצב החיסונים ולגיל האוכלוסייה".

למה בעצם שבשלב זה ועדת התיעדוף לא תכריע על פתיחת החיסונים לכלל האוכלוסייה?
"התחלנו את מבצע החיסונים עם 60,000 ביום, עלינו מהר מאוד ל-100,000-150,000 ועכשיו מדברים על 200,000 עם 250,000 כיעד קצה. הדיון הוא על 100,000 החיסונים הנוספים ביום. הקופות רוצות שיהיה להן בנק גדול יותר לשאוב ממנו את אותם 100,000 יומיים, אנחנו רוצים לתעדף את הגילאים היותר מבוגרים. בזה שאנחנו לא פותחים לאוכלוסיות נוספות, אנחנו מחייבים את הקופות להשקיע יותר מאמץ בלגייס את האוכלוסיות היותר מבוגרות".

זה נכון שיש היענות נמוכה לחיסונים במגזר הערבי ובמגזר החרדי?
"אנחנו רואים היענות יפה ועלייה גם במגזר החרדי וגם במגזר הערבי. יש בעיה בדרום בגלל הפזורה והפיזור הפיזי שלהם, אנחנו נערכים שם למבצע מתגלגל שיוצא לדרך בימים אלה עם תחנות ניידות שייסעו ליישובים וייחסנו שם".