אחרי הסערה בוועדת החוקה והמחאה הגדולה מחוץ לכנסת, חבר הכנסת דודי אמסלם, השר במשרד המשפטים המיועד, תקף בחריפות את המפגינים והתחייב שהמהפכה המשפטית תעבור, על "אפם וחמתם", ומי שיעבור על החוק "יישב בבית הסוהר".

"אנשי השמאל הם הכי אלימים, בריונים ושקרנים במדינה", טען אמסלם מעל דוכן הכנסת, "נלך עם המהפכה עד הסוף, זה התפקיד של הממשלה הזאת. תראו איזו אנרכיה אתם עושים, חבורת בריונים ומסיתים להמרדה. הרמטכ"ל לשעבר חלוץ אמר שייתן הנחיה לא לבוא למילואים, והם אלו ששומרים עלינו ועובדים. גם אני ועוד שני מיליון וחצי איש עובדים. זה נכון שרובנו עובדים אצלכם בבתים ומנקים לכם את הגינות".

לטענתו, "ראיתי בהפגנה הרבה דברים מנצנצים - אחרי זה הבנתי שזה שעוני הרולקס של המפגינים שם. בואו תראו כמה מרצדסים יש שם".

שר העלייה והקליטה, אופיר סופר, חבר הציונות הדתית, לא גינה את דברי אמסלם הבוקר - אלא חיזק אותו. "אלה דברים של זעם, דברים שמדברים כנגד אווירה פטרונית. 'אנחנו בוני הארץ, אתם לא לחמתם בצה"ל ולא בניתם את הארץ'. אני רוצה להשוות את הרזומה הצבאי שלי לזה של יאיר לפיד. הוריי היו אנשי התיישבות ואנשי חינוך ועסקו בפיתוח הגליל בצורה אינטנסיבית".

"לא יודע מה האמירות הפטרוניות האלה, לא יודע מה מקורן. אין להן מקום. דברי אמסלם מבטאים כאב, שגם אני חשתי אותו. גם לי היו אתמול רגעים של כעס, לאחר שראיתי את ההתנהגות בוועדת החוקה. עם זאת, אני מציע לשני הצדדים, קואליציה ואופוזיציה, להנמיך את הלהבות ולקיים שיח".

אולי נכון לעצור לרגע את החקיקה, לקרוא לשני הצדדים לבית הנשיא ולהתחיל לדבר?
"יוזמת הנשיא חשובה מאוד. חד משמעית צריך להתחיל לדבר. אתמול לא עלתה לקריאה ראשונה במליאה ההכנה שבוצעה בוועדת החוקה, זה יבוצע בשבוע הבא. יש מספיק זמן כדי לקיים שיח. מצד אחד, אסור שיהיה ניסיון למסמס את החקיקה, כי כולנו מבינים שאנחנו נמצאים בלוח זמנים דחוק עד סוף המושב. לצד זאת, יש אחריות גדולה לקיים את השיח וצריך שיהיה כאן רצון אמיתי".

אם יש רצון אמיתי, תעצרו את החקיקה לחודש ותדברו. לא ילך, תרוצו עם החקיקה.
"אני מזכיר שתוך חודש וחצי נגמר המושב. זה מושב חשוב, זה פרק זמן שאנחנו רוצים להתקדם הלאה בנושאים אחרים. אפשר לשבת עכשיו ולדון, אפשר לקיים פגישה ראשונה, ואם לא יהיו מרוצים - לשבור את הכלים וללכת. אם בוחרים לעשות קמפיין, זה כבר סיפור אחר. זה קמפיין שחוצה את כל גבולות השיח הציבורי. שמעתי את ראש עיריית תל אביב באמירות החריפות שלו ואמירות לא חכמות מדן חלוץ, ולא שמעתי אמירות חדות שמגנות את האמירות האלו מצד לפיד וחבריו. להפך. ראיתי מופע אימים בוועדת החוקה שמבייש את הכנסת. לא ראינו כזה מעולם".

חבר הכנסת מיש עתיד, יוראי להב הרצנו, שהתפרע בוועדת החוקה בכנסת, קפץ מעל השולחן והתקרב אל יושב ראש ועדת החוקה, שמחה רוטמן, סירב להתנצל הבוקר: "אין לי כוונה להיות מנומס כשנתניהו וממשלתו רומסים את הדמוקרטיה הישראלית. יש לי אחריות, אני הנציג של בני דורי. אלה אנשים שנולדו לתוך הדמוקרטיה, ואין לנו שום כוונה לוותר על הדמוקרטיה שלנו. נילחם ללא פשרות, בנחישות, באופן לא אלים, נגד ההפיכה המשטרית הזאת שמאיימת לכלות את הדמוקרטיה שלנו ולמחוק את העתיד של הצעירים במדינה הזאת".

חבר כנסת שמטפס על שולחן ומגיע עם אצבע מאיימת ליושב ראש ועדה, אתה מבין את המסר שזה מוציא החוצה?
"מה עשיתי? חציתי גבול שולחן? הממשלה הזאת מאיימת לחצות את כל הגבולות של הדמוקרטיה. לחסל אותה. אני נמצא בדיונים האלה יום אחרי יום, נזרק כמו כל חברי האופוזיציה על ידי רוטמן, בלי שיש לנו אפשרות לומר מילה של ביקורת. בשבוע שעבר, בזמן שהייתי בזכות דיבור, רוטמן קטע אותי והכתיב לי התנצלות. אמר: 'אם אתה לא מתנצל על כך שכינית את מובילי ההפיכה המשטרית עבריינים, אתה תצא החוצה'".

סערה בועדת החוקה (צילום: פלאש 90)
הסערה בוועדת החוקה | צילום: פלאש 90

מה השלב הבא? שתיתן לו סטירה?
"בוא לא נתבלבל. המחאה שלי בלתי מתפשרת, נחושה, אבל לא אלימה. מאות אלפי אזרחים ישראלים שאני השופר שלהם, הגיעו אתמול עם דגלי ישראל, בצורה לא אלימה. אנחנו פטריוטים ישראלים, לא אלימים. אנחנו כן נלחמים בעד המדינה שלנו ובעד הדמוקרטיה שלנו, ואני לא מתכוון להתנצל. אני נציג הקהילה הגאה. חברי וחברות הקהילה נמצאים תחת איום מפורש וישיר: על בני הנוער שלנו, על הזכויות שלנו, על החופש שלנו. אני מתכוון להמשיך ללחום באופן נחוש ובלתי אלים נגד ההפיכה המשטרית שמאיימת לחסל את העתיד שלנו כאן".

לפיד דיבר איתך אחרי? מה אמר?
"לא יצא לנו לדבר ספציפית על המקרה הספציפי הזה. כל חברי הכנסת של המפלגה, ובראשם יאיר לפיד, מחויבים למאבק נחוש בהפיכה המשטרית. אני נחוש להיאבק בה בכל כוחי, בכל הכלים הפרלמנטריים שעומדים לרשותי".