חבר המחנה הממלכתי, מתן כהנא, מביע בגלוי את תמיכתו ברפורמה משפטית - בהסכמה רחבה, ואת מוכנותו להיכנס לממשלת אחדות בראשות בנימין נתניהו. עם זאת, את ההצעה החדשה שתצמצם את סמכויות נשיא בית המשפט העליון ותשלול ממנו את האפשרות לקבוע את הרכבי הדיונים, כהנא פחות מחבב.

"מה שאנחנו רואים פה זה המשיך ניסיון הקואליציה להעביר דברים בשיטת הסלמי", טען כהנא, "לדבר הזה אנחנו כמובן מאוד מתנגדים. אנחנו מאמינים שאת הרפורמה הזאת צריך לעשות בהסכמה רחבה, כחבילה אחת, כשאנחנו מבינים בדיוק איך זה מתחיל ואיך זה נגמר, מבלי שזה פוגע בדמוקרטיה ועל פי העקרונות שבני גנץ הגדיר. לרדוף כל פעם אחרי עוד איזו הצעה ועוד איזו הצעה, מראה את חוסר תום הלב שהקואליציה פועלת לפיו".

"זה ידוע שאני חושב שצריך לעשות רפורמה משפטית, רק אני משוכנע שרפורמה כזו חייבת לבוא בהסכמה. אי אפשר לגעת בדבר כל כך מהותי בסדרי ממשל בישראל, שלא בהסכמות רחבות ובקונצנזוס מאוד רחב".

האם צריך לדעתך לבטל את הסניוריטי?
"לסניוריטי יש יתרונות וחסרונות. אני לא רוצה לגעת במשהו ספציפי מתוך חבילה שלמה, זה לחטוא לעיקר. אני לא רוצה לנהל משא ומתן מעל גלי האתר. שוב אומר: הרפורמה נדרשת, רק חייבת להיות בהסכמה מלאה".

היועמ"שית דורשת מבג"ץ לבטל את החוק לצמצום עילת הסבירות. מה חשבת על תגובת הממשלה?
"יש בית משפט עליון בישראל והנושא ידון בבית המשפט העליון. היועצת המשפטית תציג את עמדתה. הממשלה קיבלה אפשרות לייצג את עצמה באופן פרטי, הממשלה תציג את עמדתה ומה שבית המשפט יפסוק, זה מה שיקרה. אין חיה כזו שלא מצייתים לפסק דין של בית משפט עליון. הסיטואציה שבה ראשי הקואליציה מאיימים במשתמע על בית המשפט העליון, היא סיטואציה הזויה. הסיטאוציה שיש רמיזות שבהן הם אומרים שאולי לא יצייתו לפסק דין של בג"ץ, זה לא יעלה על הדעת. בהקשר הצבא, עבור אנשי מילואים רבים זה יהיה קו פרשת המים מבחינתם לאם יהיה פה משבר חוקתי. אני קורא לכולם לציית לפסקי דין של בית המשפט העליון".

הצעת לאחרונה חבירה לנתניהו לממשלת אחדות. זה על הפרק?
"זה כרגע לא נמצא על הפרק. עמדת מפלגת המחנה הממלכתי ברורה, שזה לא על הפרק כי זה לא אפשרי ולא רלוונטי. מאידך, אני רוצה להוסיף איזו קומה של תקווה. כולנו יודעים שהממשלה הזו היא הגרועה בתולדות מדינת ישראל, ממשלה שבכל תחום גוררת אותנו לתהום. אנחנו נמצאים ממש על סף תהום והממשלה נחושה לעשות את הצעד האחד קדימה כדי שניפול לתוך התהום הזאת: מבחינה כלכלית, ביטחונית, ביטחון פנים ויחסי חוץ. בכל סוגייה שיש, אנחנו במצב גרוע מאוד ולכן צריכים לעשות כל מאמץ כדי לשנות את הממשלה הזו".

והפתרון בעיניך זה ממשלת אחדות?
"מדינת ישראל צריכה עכשיו ממשלה שנשענת על הכוחות המרכזיים, המתונים והציוניים בפוליטיקה הישראלית. אלה שמאמינים שמדינת ישראל צריכה לפעול בנאמנות לערכי מגילת העצמאות, ולעשות את זה בהקדם. ההצעה שהצעתי זה הדבר שיביא את זה הכי בהקדם שאפשר. אני לא מאוד אופטימי, אבל יודע שאם לא אדבר על זה, זה בטח לא יקרה".

גנץ מתנגד לזה.
"אני מקבל לחלוטין את עמדת מנהיג המפלגה גנץ. למדתי להכיר אותו אפילו יותר טוב בשנה שאני איתו. מבחינתו, באמת ישראל לפני הכל. כרגע הנושא הזה לא רלוונטי. אם הנושא יהיה רלוונטי, אעשה כל מה שאני יכול כדי שהדבר הזה יקרה. אנחנו נפגשים, יושבים, מנסים לשכנע אחד את השני. אעשה מה שאני יכול בתוך המפלגה כדי לנסות לשכנע את האנשים לקבל את הדבר הזה. לכל אחד מותר להביע את דעתו, אבל בסוף יש עמדת מפלגה שמתקבלת".