קבינט הקורונה צפוי להתכנס ביום שלישי הקרוב ולגבש את המתווה ליציאה מהסגר. משרד הבריאות יציג תוכנית מלאה לארבעת החודשים הקרובים, שבבסיסה התקדמות על פי מדדי התחלואה ומספר נדבקים יומי - ולא לפי תאריכים.

בשלב הראשון, עם הגעה ל-2,000 נדבקים ביום, ביטול מגבלת ה-1,000 מטרים, ביטול איסור מפגשים עם המשפחה ופתיחת גני הילדים. שלב זה מתוארך לעוד שבוע בדיוק, יום ראשון ה-18 באוקטובר. עם הירידה ל-1,000 נדבקים, פתיחת כיתות א'-ד' ובתי הכנסת ובהמשך, פתיחת חנויות, קניונים ושווקים, פתיחת חדרי הכושר ופתיחת המסעדות ובתי הקפה.

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, הסביר את הרציונל מאחורי המתווה. "התחלואה בהחלט במגמת ירידה, לרבות מספר הנדבקים ומקדם ההדבקה. בכוונתנו לדון בהקלה של הסגר", אמר פרופ' לוי, "עם זאת, אנחנו מדברים על מגמות תחלואה ולא על תאריכים. הציבור צריך להבין שתאריך מסויים לא יהיה בדיוק בתאריך שנאמר, אנחנו לוקחים בחשבון כשבועיים בין מדרגה למדרגה כדי לראות את ההשפעה".

"המדרגה הראשונה בנסיגה מהסגר תהיה בשבוע הבא ותתבטא בעיקר בחזרת הילדים לגן", המשיך מנכ"ל משרד הבריאות, "היא תתבטא גם בהקלות בהגבלת ה-1,000 מטרים. אם בשבוע הבא מגמת הירידה בתחלואה תימשך, נוכל לפגוש את בני המשפחה בתנאי שלא יהיו יותר מעשרה אנשים בבית סגור ושנקפיד על הכללים".

שר החינוך יואב גלנט טוען שיש ברשותו חוות דעת שמוכיחות שבמערכת החינוך הייתה הידבקות מועטה. הוא רוצה לאחד את השלב הראשון והשני ושגם תלמידים עד כיתה ד' יחזרו לבתי הספר. תתמוך בזה?
"לא אתמוך בזה, נתונים מהארץ ומהעולם מראים שיש עלייה במגמת התחלואה כשבתי הספר נפתחים. השהייה בבתי הספר, לא בקפסולות, בתנועה רבה והתערבבות בצהרונים והקבצות, עלולים להגביר את התחלואה. בשלב ראשון אנחנו רוצים לפתוח רק את גני הילדים ולראות מה המגמה. אם נעשה דברים שלא בזהירות ונצא בצורה מהירה מדי כמו בסגר הקודם, אנחנו עלולים להגיע שוב לסגר שלא יתרום מאומה, לא לכלכלה ולא לחוסן".

מה לגבי הטייק אווי? זה נהיה מגוחך, אנשים עומדים בקצה המדרכה וצועקים לבעל המסעדה להוציא את האוכל.
"לא זאת הייתה הכוונה בעידוד המשלוחים במקום טייק אווי. רצינו בכל מחיר להגביל תנועה והצטופפות, כי ראינו אנשים שלוקחים טייק אווי ממסעדה או מדוכנים, יושבים בצד ואוכלים בחברותא. את זה רצינו למנוע. היה ונסיר חלק מההגבלות, נחזיר גם את האפשרות לטייק אווי, אבל זה צריך לקרות בזהירות".