יושבת ראש הקואליציה, עידית סילמן, הודיעה הבוקר (רביעי) כי היא פורשת מהקואליציה - ובכך, ממשלת בנט-לפיד איבדה את הרוב שלה בכנסת. האופוזיציה רחוקה חבר כנסת אחד בלבד מהשגת רוב לפיזור הכנסת.

"אינני יכולה עוד לתת יד למהלכי הממשלה", הודיעה סילמן הבוקר, "ניסיתי אחדות, כאחת שבאה מעולמות הטוב והמשותף, עמלתי רבות עבור הקואליציה הנוכחית, לצערי לא אוכל לתת יד לפגיעה בזהות היהודית של מדינת ישראל והעם יהודי. לא הכל אתם יודעים כי ניסיתי בשקט, לא אוכל עוד להמשיך בדרך זו, בשל הערכים והמקום ממנו אני באה. אני מפסיקה את חברותי בקואליציה ואמשיך לנסות לשכנע את חבריי לחזור הביתה ולהקים ממשלת ימין. אני יודעת שאינני היחידה שחשה כך, הזהות היהודית של מדינת ישראל היא זכות קיומנו כאן. זה הלב שלנו, זו המהות שלנו. פגיעה ללא כל התחשבות בציבור ובערכים שאותם אני מייצגת היא קו אדום מבחינתי. ניתן להקים ממשלה אחרת כבר בכנסת הנוכחית".

עמית סגל דיווח הבוקר כי ראש הממשלה בנט לא ידע על כוונתה של סילמן לפרוש. אתמול בנט זימן אותה לפגישה, אך סילמן דחתה אותה להיום. מאז פרסום ההודעה הבוקר, לא מצליחים בלשכת ראש הממשלה ליצור קשר עם סילמן.

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי מסיעת יש עתיד אישרה הבוקר כי לא בנט ולא לפיד ידעו על הצעד הדרמטי של סילמן: "בוקר מפתיע. האירוע הזה הוא אירוע שאי אפשר להתעלם ממנו ואני למדתי על זה מכם, מהתקשורת. להבנתי ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי לא הכירו את ההחלטה שלה, אני מצרה על כך. אני מצרה על ההחלטה שלה, אני מצרה על הדרך שהיא עושה את הדברים. היא הייתה שותפה מאוד פעילה להובלת הקואליציה הזאת וצר לי שזאת הבחירה שלה. אני לא ממהרת להספיד את הממשלה הזאת, אני חושבת שזאת ממשלה מצויינת".

מה אתם יכולים לעשות?
"לא יודעת, נלך לבדוק מה המשמעות של זה. זו החלטה מאוד משמעותית שיושבת ראש הקואליציה מחליטה לפרוש ועוד קוראת להקמת ממשלה ימנית, אני לא מקלה ראש בדבר, אבל צריך לבחון עכשיו מה המשמעויות. עדיין אין רוב לצד השני, זאת אומרת שעדיין יידרש מאמץ גדול ואני מקווה מאוד שהם לא יצליחו".

עידית סילמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
יושבת ראש הקואליציה הפורשת, עידית סילמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

היא אומרת בהודעת הפרישה שלה שהיא כבר יודעת על חברים נוספים שגם הם בדרך החוצה.
"זה אותם שמות במפלגה שמי שעומד בראשות הממשלה נעשה בהצבעה ובמחוייבות שלהם. אם הם יחליטו, מי מהם, לא לתמוך בממשלה הזאת ובראש המפלגה שיושב על כיסא ראש הממשלה, זה יצער אותי מאוד. מה שנעשה עכשיו זה בעיקר לבחון את המשמעויות של זה, גם במשמעות של כנסת בפגרה, גם במשמעות וההשלכה של ההצבעות שלה שאנחנו נצטרך להביא לדיון. אני מחדדת, העובדה שהיא פרשה זה לא אומר שמיד יש רוב לאופוזיציה, זה אומר שהם יצטרכו להתאמץ לאצבע נוספת. אני מאוד מקווה שזה לא יצליח".

גם אתם תצטרכו להתאמץ מאוד, המגמה כרגע לא נראית לטובתכם. איפה טעיתם?
"קואליציה של שמונה מפלגות שנדרשה לכל כך הרבה וירטואוזיות כדי לאפשר לממשלה הזאת לתפקד באופן מיטבי למען הציבור הוקמה כי יש עתיד החליטה שאנחנו רוצים ובעיקר לפיד שיכול היה לקבל כל החלטה אחרת, החליט מתוך החלטה מנהיגותית שאנחנו מאפשרים לממשלה הזו לקום והיו המון ויתורים לאורך הדרך. אלה שמממהרים להספיד את הממשלה הזאת אני מיד מפנה אותם לאלטרנטיבה, לרטוריקה".

מה האלטרנטיבה?
"זו לא היסטוריה רחוקה מה שהיה פה ב-12 שנים האחרונות ומה שאנחנו עושים בעשרה חודשים האלה זה ריצה מטורפת כדי לתקן ולצמצם פערים. מי שמתלהב מאוד מהעניין הזה שהקונסטרוקציה מתפרקת שיחשוב מה האלטרנטיבה. אני אומרת לך - אנחנו לא מרימים ידיים. נעשה כל מאמץ לשמור על הקואליציה הזאת. אני מאוד מקווה שההודעה של סילמן היא לא תחילתה של מגמה אחרת לפירוק הממשלה ואני מאוד מקווה שנצליח לעשות מהלך הפוך שאולי ייצר לנו שוב חזרה את הרוב בכנסת".

זה נכון שסילמן ניסתה לפנות ליש עתיד?
"אני לא מכירה. אני יודעת שלפני כמה חודשים הייתה שמועה כזאת ואז כשבדקתי את זה, זה היה בחזקת התלוצצות, זה לא היה משהו רציני. אני לא מכירה משהו פורמלי שנעשה כך".

חבר הכנסת יואב קיש מסיעת הליכוד אמר הבוקר: "זה בוקר טוב, רוצה לברך את חברת הכנסת עידית סילמן. מהלך לא פשוט מבחינתה, יש בו הרבה אומץ והבנה שהממשלה הזו היא ממשלה מסוכנת לזהותה של מדינת ישראל. מגיע לה חיזוקים וברכות. כשהממשלה הוקמה ועד שלא העבירו את התקציב היה מאוד קשה לדבר איתם, ראינו שהם מאוד נחושים, אבל כעת זה השתנה לאור המהלכים שהממשלה הזאת עשתה והכישלון שלה בהרבה מאוד דברים, ואולי הדבר המרכזי זה המלחמה על זהותה של מדינת ישראל, איזו מדינה תהיה פה".

אתה חושב שסיפור החמץ זה מה שעומד בלב הפרישה?
"זה לא רק החמץ, זה גם הכשרות, הגיור, מתווה הכותל - יש הרבה מאוד מהלכים חד צדדיים מאוד לעומתיים בממשלה הזאת".

מי חברי הכנסת הבאים מבחינתכם?
"יש מהלכים עם הרבה חברי כנסת אחרים מהאגף הימני של הקואליציה הזו. סילמן לא היחידה. במהלך הזה היא אולי הראשונה בנקודת הזמן הזו, להערכתי זה לא יסתיים בכך ואני רואה פה את סיומה של הממשלה הרעה והכושלת הזו".

אולי סילמן יודעת שאין לה אופק פוליטי והיא מנסה למצוא לעצמה סידור עבודה לקראת הכנסת הבאה? אולי זה בכלל לא אידאולוגיה.
"אני אומר בצורה מאוד ברורה, להערכתי האישית, שאם לא היינו רואים מהלכים כל כך מובהקים בכיוון האידאולוגי, אני חושב שהדבר הזה לא היה קורה. אני לא מתנתק מהאווירה הפוליטית, ברור שכל אותם השחקנים שקוראים לעצמם ימין אם הם יישארו על הספינה הטובעת הזו הם לא יוצאים לשום עתיד פוליטי, אבל חד וחלק מדובר בנושא אידאולוגי, זה חלק משמעותי מאוד".

אמרת בעבר, "מתחייב בזאת להתנגד בכל כוחי למי שיגיע עם הרעיון ההזוי לצרף את סילמן לליכוד. מעדיף לשבת באופוזיציה כל הכהונה ולא להכניס אנשים חסרי עקרונות לליכוד".
"יש הבדל גדול בין לקלוט לקואליציה לבין לקלוט לתוך הליכוד. לתוך הליכוד לקלוט אנשים שעזבו את הליכוד זה דבר שהחלטנו כבר שלא יהיה. אני רואה כבר בכנסת הזו ממשלה חדשה, ימנית, על מלא. לשם אנחנו הולכים, שם סילמן שותפה כמובן ואני מברך אותה על המהלך האמיץ שלה".