120 מוסדות חינוך בעיר שדרות - ממעונות היום, דרך גני הילדים ועד בתי הספר, ייפתחו הבוקר (ראשון), בפעם הראשונה מזה חמישה חודשים. זאת, תחת אבטחה כבדה ממאות חיילים, שוטרים וחברי כיתות הכוננות.

אלא שבשלב זה, כ-30% בלבד מתושבי העיר חזרו לשדרות והנוכחות במוסדות החינוך צפויה להיות בהתאם. "הדבר הזה יקרה בצורה מדורגת, וזה בסדר גמור", אמר הבוקר ראש העיר, אלון דוידי, "כל אחד צריך לעשות את צעדיו לפי הביטחון שלו והתחושות שלו. אנחנו יודעים שיש אנשים שיעדיפו להישאר מחוץ לעיר עד סוף השנה, או אולי עד פסח. אנחנו אוהבים את כולם, מבינים את כולם, תפקידנו לאפשר ולתת מענה מיטבי בכל מה שניתן".

"אני מקווה שהמספרים יגדלו. מצד אחד השהייה במלונות הגנה עלינו כי היינו בזמן לחימה עם עצימות מאוד גבוהה בתוך העיר, ומצד שני במלונות יש גם דברים פחות טובים - משפחות שמתפרקות, עסקים שקורסים, נחשפנו גם לפגיעות מיניות ולנוער שמדרדר לרמה של סיכון. אנחנו משתדלים לפתוח את העיר כמה שאפשר ולחבק את כולם. בבוקר הזה המסר שלנו לראש הממשלה, לשר הביטחון ולקבינט המלחמה: חובתכם למחוק את החרפה של ה-7 באוקטובר ואת חרפת 23 השנים של אי מניעת הטרור, ולמעשה לאפשר את העצמתו של חמאס. ניתן לכם את כל הגיבוי והכוח על מנת שתנצחו ותפקדו על הצבא למעוך ולגמור את חמאס ואת הג'יהאד האיסלאמי, וגם בצפון צריכים לעשות את זה. אני מצפה שילמדו ויפיקו את הלקחים כלפי הצפון ויהודה ושומרון".

איך היום הזה ייראה מבחינת אבטחה?
"בשבוע שעבר עשינו הרבה מאוד תרגילים עם פיקוד הדרום, היו גם תדריכים עם אלוף פיקוד הדרום, מפקד האוגדה ומפקד החטיבה. מאות חיילים, חברי כיתות הכוננות ושוטרים ערוכים לקבל את פני התלמידים והתלמידות היקרים והיקרות, שחלקם לא ראו את הבית הרבה מאוד זמן. עבדנו הרבה כדי לעשות את הפתיחה הזו ואני מקווה בעזרת השם שנדע שקט וחיים טובים".

מה יקרה עם התלמידים שנשארו במלונות?
"ביחד עם ראשי הרשויות, הגינו את האפשרות להישאר במלונות עד סוף השנה. החלטת הממשלה שפורסמה ביום חמישי היא שערורייה. גם מחליטים בדקה האחרונה וגם דוחפים עיזים, כשהעז הכי גדולה זה שתוך שבעה ימים, מי שלא יחזור לשדרות ולעוטף מענק השיבה שלו יקצוץ. אני מקווה שמשה אדרי מול משרד ראש הממשלה יתקנו את הדבר הזה. נילחם על זה. הגעתי לסיכום עם שר החינוך שבמלונות ובמקומות אחרים שבהם מערכת החינוך הושתתה על אנשי חינוך שלא משדרות, שכוח האדם לא ייפגע. המקומות האלה ייפתחו. אנחנו נאבקים כדי שגם לתושבים שנשארו מחוץ לעיר, תהיה אפשרות לשים את הילדים שלהם במוסדות של הערים האחרות. המצב מורכב, אבל אני רוצה לאפשר לתושבים שלי לא לפרק את המשפחות שלהם".

רומי וליה, תושבות שדרות שחולצו תחת אש, נכנסו לנו ללב. מה שלומן היום?
"רומי וליה מסמלות את ההמשך של עם ישראל. אני קורא למירי רגב ולמי שאחראי על הטקסים, לקרוא להן להדליק משואה השנה, משואת הניצחון שלהן. אני רוצה לאחל להן רק טוב. שתי הבנות האלה יעמדו ועומדות מול העיניים שלנו. הן איבדו את ההורים שלהן. אנחנו מקווים שהממשלה והמדינה יתעוררו מהחלומות שלהן לשנות את חמאס ולחנך את חמאס. אויבים צריך להשמיד, אנשים טובים צריך לטפח. אני מתכוון בעזרת התושבים היקרים להמשיך ולהצמיח את העיר שדרות. מקווה שנכפיל את מספר התושבים. אני אומר לתושבים: אנחנו הולכים לימים מורכבים, בואו נהיה ביחד, חזקים, ובעזרת השם יהיה לנו טוב".