התפשטות נגיף הקורונה בערים חרדיות מדאיגה מאוד את מערכת הבריאות בימים האחרונים. לפי ההערכות, 40 עד 60 אחוז מכלל החולים בקורונה בישראל הם אנשי החברה החרדית. אחרי ההלוויה ההמונית שנערכה בבני ברק והמשך הפרת ההוראות שאוסרות על התקהלות, במשטרה שוקלים הטלת סגר על שכונות חרדיות.

פרופ' מוטי רביד, מנהל המרכז הרפואי מעייני הישועה בבני ברק, העריך כי מספר חולי הקורונה החרדים גבוה בהרבה מהמספר הרשמי שפורסם: "יש אלפי חולים, המספר שמתפרסם הוא רק קצה הקרחון. שיעור התחלואה באוכלוסיה החרדית הוא בערך פי חמישה מאשר בממוצע הארצי. בני ברק היא עיר צעירה ולכן התמותה שם תהיה נמוכה. שיעור התחלואה הגבוה יעשה דבר אחד טוב, בני ברק תהיה קרוב לוודאי העיר הראשונה שבה נראה חיסון המוני וירידה בשיעור הנדבקים".

פרופ' רביד קרא להטיל סגר מוחלט על שכונות חרדיות מסויימות: "אני זועק את הפתרון כבר שבועות, מתחילת המגפה. האכיפה צריכה להיות סלקטיבית. צריך בידוד וחלוקה של השכונות, סגר סלקטיבי על האיזורים שבהם יש תחלואה גבוהה ולערוך עוד ועוד בדיקות. זה לא רק בני ברק אלא איזורים נוספים בארץ, ולא רק חרדים אלא גם עיירות ערביות ובקרב הבדואים. יש אוכלוסיות שבהן ההסברה הייתה לקויה".

איך אתה מסביר את כמות הנדבקים הגבוהה בבני ברק?
"ההידבקות רובה ככולה היא מבתי הכנסת, מהתקהלויות, מהישיבות ומהחנויות שהן צפופות מאוד. אולי אפילו מהרחוב שהוא צפוף מאוד ומהדיור הצפוף בעיר. שוב, זה לא רק בני ברק אלא גם מודיעין עילית, ירושלים וכפרים ערביים. הצפיפות גורמת לכך שאם בן משפחה אחד נדבק, הוא מדביק את המשפחה כולה. במשפחות ברוכות ילדים התחלואה היא קלה, שיעור החולים הקשים מתוך כלל הנדבקים הוא קטן. אני מניח ששיעור התמותה יהיה קטן, אבל זאת נחמה פורתא מפני שעדיין ימותו אנשים".

בית החולים מעייני הישועה ערוך להתמודד עם מספר חולים גבוה כל כך?
"יש לנו כרגע 20 מיטות טיפול נמרץ בלבד. כדי שנקים עוד מיטות אני צריך עוד מנשמים וצוות בנוסף לפנימאים שיש לנו שיודעים איך לטפל בחולה מונשם. משרד הבריאות יודע, יש לנו דיווח יומי למשרד, אבל לא שמעתי נכונות גדולה מצידם לעזור לנו. מעייני הישועה צריכה עזרה, אנחנו בית חולים קטנטן על עיר גדולה עם תחלואה ענקית".

אתה מרגיש שינוי והפנמה בקרב החברה החרדית ביממה האחרונה?
"כן, יש בהחלט היענות, פחות אנשים ברחוב ופחות התקהלויות. סגרו את כל המקומות הציבוריים כולל בתי הכנסת, ישיבות, בתי ספר ובתי מדרש. זה היה תהליך כואב. אם האוכלוסיה תיקח את הסגר ברצינות יצליחו לשטח את העקומה".