פחות משבוע ליום הבחירות, ובסקרים האחרונים הליכוד עוקפת לראשונה את כחול לבן במספר המנדטים, וכן נפתח פער גדול בהתאמה לראשות הממשלה לטובת בנימין נתניהו. יאיר לפיד, מספר שתיים בכחול לבן, התייחס ב"חדשות הבוקר" לצניחה במספר המנדטים שמטרידה מאוד את ראשי המפלגה.

"אני חושב שהייתה שאננות, אנשים אמרו, 'טוב, הם הולכים לנצח בכל מקרה, הם מובילים בכל הסקרים תקופה ארוכה'. חזרו קצת לעבודה-גשר-מרצ", הסביר לפיד, "אם נתניהו יינצח אפילו במנדט אחד, נפסיק להיות דמוקרטיה. הוא יעביר חסינות, התגברות, את כל חבילת החוקים הזו שיש לה מטרה אחת, להודיע שמדינת ישראל היא כמו טורקיה, השליט חסין מפני החוק. האיש יעשה כל דבר בשביל להינצל ממשפטו".

לפיד שלל את ההערכה כי הודעת מ"מ פרקליט המדינה דן אלדד על פתיחת החקירה המשטרתית בפרשת המימד החמישי מיד אחרי הבחירות, היא שגרמה לאיבוד המנדטים: "זו חקירה שנפתחה עם הודעה אחת, שבני גנץ לא חשוד בדבר. אין אזרח ישראלי שלא מסתכל על גנץ ואומר, מדובר באיש הגון וישר. אם היה מעניין אותו כסף, הוא לא היה 38 שנים בצבא. מה הליכוד מנסה לעשות? לייצר תחושה שכולם מושחתים. לא כולם מושחתים, יש אנשים ישרים והגונים ויש אנשים שנאשמים בשלושה כתבי אישום פליליים חמורים".

בני גנץ דן אלדד המימד החמישי (עיבוד: מרים אלסטר, פלאש/90 )
בני גנץ דן אלדד המימד החמישי | עיבוד: מרים אלסטר, פלאש/90

לפיד חזר בו מהאמירה שעוררה סערה, כי כחול לבן תקים ממשלה אם תשיג רוב יהודי: "האמת שזה משפט לא טוב. בכחול לבן יש את ר'דיר מריח, חברת כנסת מופלאה וחברה שלי שהיא לא יהודיה, אז אני לא רוצה לשים את זה על בסיס דת או גזע. הכוונה כמובן שנקים ממשלה רק עם מפלגות שמקבלות לחלוטין את הרעיון של מדינה יהודית ודמוקרטית".

אבל עם תמיכה של הרשימה המשותפת מבחוץ?
"הודענו אלף פעם, לא נקים ממשלה עם המשותפת. לנתניהו בשום תסריט אין ממשלה, והיות והוא יודע את זה, הוא מפמפם 'בלי המשותפת אין להם ממשלה'. אני רוצה ממשלת אחדות עם הליכוד. אם תוציא 119 חברי כנסת מהאולם, לא תצליח להקים כלום. אם תוציא בן אדם אחד, תהיה ממשלה. אז מה אם נתניהו ניצח בפריימריז, מפלגות עשו מהפכים גדולים יותר. אדם אחד מונע מאיתנו ממשלת אחדות".

בסוף אולי תצטרכו לבחור, או לשבת עם נתניהו באותה ממשלה או שהולכים לבחירות רביעיות.
"אם לא תצביעו למפלגה לאומית, ציונית ופטריוטית כמו כחול לבן, אנחנו עלולים להגיע לבחירות רביעיות. זה מה שנתניהו רוצה. ב-17 במרץ נתניהו יפסע לתוך בית המשפט, השמש יצעק 'בית המשפט' ונתניהו יקום בכבדות על רגליו, כי הוא הנאשם בשלושה תיקים בעבירות מסוג פשע. לפיכך, הוא לא יכול להיות ראש ממשלה במדינת ישראל".


לפיד התייחס לביקורת המופנית כלפי גנץ, על טעויות הדיבור בראיונות הטלוויזיונים: "היו במדינת ישראל ובעולם מנהיגים גדולים שלא בהכרח היו מרואיינים או נואמים. מה סט הכישורים שראש ממשלה צריך? הייתי עם גנץ בקבינט, הוא היה האיש הכי קר רוח ונבון בסיטואציות הכי לחוצות. בשנה האחרונה, שהיא שנה של הכרעות קשות, ישבתי איתו בחדרים שבהם כולם נכנסו היסטריים לגמרי, ומי שהיה האיש הכי חכם, שקול וקר רוח בחדר, זה הוא".

אבל בטור של בן כספית לעומת זאת, נטען שבצבא גנץ כונה "בניחותא" ובמימד החמישי אמרו עליו שהיה לו אפס יכולות ניהול ומנהיגות.
"האיש היה רמטכ"ל, הוביל את צוק איתן, הוביל מהפכה פנימית בצבא ואחרי שהחליט ללכת לפוליטיקה, הקים את המפלגה הגדולה בישראל. הוא לקח שלושה אנשים חזקים, בוגי, גבי ואני, והצליח להגיע למצב שהוא עומד בראש, מוביל, וכולנו מקבלים את המנהיגות שלו במלואה ומקימים את הארגון הכי משומן בפוליטיקה הישראלית. אם אתה שואל אותי, יש פה מנהיגות ויכולת ניהול שהן בדיוק מה שהמדינה צריכה עכשיו".

על מדיניות הממשלה סביב הטרור בעזה, לאור ההסלמה האחרונה, אמר לפיד: "זאת מציאות בלתי נסבלת. המזרח התיכון מבין רק שפה של כוח, הרתעה משיגים בכוח. צריך להפעיל כוח צבאי מאסיבי ולא פרופורציונלי, אבל לא לעצור שם. מה שצריך לעשות אחר כך זה לנצל את השקט להסדרה ארוכת טווח מול החמאס ולעשות את כל הצעדים שאפילו הקבינט הנוכחי מדבר עליו, כמו האי המלאכותי מול עזה ואזור תעשייה בצפון הרצועה".

כדי לייצר הכרעה צריך לדעתך גם להכניס חיילים לתוך עזה?
"לא אכנס עכשיו לארגז הכלים. כרגע הממשלה שולחת מזוודות של דולרים מקטאר שהן בעצם סוג של פרוטקשן לידי החמאס. כסף הומניטרי וכסף לחמאס זה לא אותו הכסף, יש שתי דרכים להכניס כסף לעזה. אנחנו לא רוצים להרעיב ילדים כי אנחנו מדינה יהודית, אבל זה לא אומר שצריך להעביר כסף ישירות לחמאס בזמן שהוא והג'יהאד האיסלאמי יורים עלינו".