נשיא המדינה הטיל אתמול (שלישי) את המנדט להרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, ולפניו 28 ימים שבהם ירכז את מאמציו מול שני אנשי מפתח שמונעים ממנו בשלב זה להקים ממשלה: בצלאל סמוטריץ' שמתנגד לכהן בקואליציה שתיתמך על ידי רע"ם, ויושב ראש ימינה, נפתלי בנט, שבינתיים מנהל משא ומתן עם שני הצדדים - גם עם נתניהו וגם עם יושב ראש יש עתיד, יאיר לפיד, על הקמת ממשלת רוטציה.

לפי הדיווחים, מאז שהמנדט הוטל על נתניהו המגעים להקמת ממשלת בנט-לפיד הופסקו. ללפיד דילמה - האם לנהל עם בנט משא ומתן תוך כדי 28 הימים הללו ולמנוע את הצטרפותו לנתניהו, אלא שאז המחיר שידרוש בנט צפוי להיות גבוה יותר, או להמתין עד לסיום המנדט - אבל אז קיים חשש כי לא יישאר מספיק זמן להבשלת המגעים ולהגעה להסכם.

מאיר כהן, בכיר יש עתיד, טען בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" כי המגעים עם בנט עדיין נמשכים. "האסטרטגיה היחידה שלנו כרגע היא להמשיך לדבר עם בנט. אנחנו מדברים עם אנשיו יום יום", גילה כהן, "אנחנו פועלים מתוך תקווה גדולה שבנט וסער יגלו אחריות וישמרו על האנשים שלהם כדי שלא יהיו עריקים לצד השני".

"ננהל משא ומתן כדי שכש-28 הימים יסתיימו, נוכל להקים ממשלה ראויה לעם הזה", המשיך כהן, "ממשלה שתורכב אמנם מימין, מרכז ושמאל, אבל תחפש ותמצא את המשותף. אפשר לעשות את זה. אין עוד מנהיג בפוליטיקה הישראלית שעשה צעד כל כך דרמטי כמו לפיד וויתר על הכל בשביל טובת המדינה".

הצהרת יו"ר ימינה בנט (צילום: N12)
נפתלי בנט. מנהל משא ומתן עם שני הצדדים | צילום: N12

בנט מפלרטט גם איתכם וגם עם נתניהו. לפי ההצהרה שלו אתמול, נשמע שהוא בכלל לא מבטל את האפשרות ללכת עם נתניהו.
"אני לא מתייחס להצהרות של בנט. ככה זה בעולם הפוליטי, כל אחד יוצא עם הצהרות אבל לנו חשוב מה שקורה מאחורי הקלעים. יש פער גדול מאוד בין ההצהרות לבין כשיושבים לנהל משא ומתן. יש שלושה מנהיגים אחראיים שמנסים להרכיב ממשלה טובה".

עד כמה התהום פעורה ביניכם? בנט דורש ממשלה פריטטית וגם קול נוסף ומכריע בשבילו. זה סלע המחלוקת?
"יאיר לפיד אמר לבנט, 'אתה תהיה ראש ממשלה ראשון ברוטציה, אני מוותר על האגו'. השאר ייסגר בשולחן המשא ומתן, ככה מנהלים את הדברים האלה. לא אגיד אם נסכים או לא נסכים, זה יגיע לשולחן בבוא היום ונדבר על זה. ברגע שיאיר ויתר על ראשות הממשלה, סללנו את הדרך לממשלה. אנחנו מחכים לבנט עם אותן הצעות. נמשיך לנסות כי אסור שתהיינה בחירות חמישיות".

יש סיכוי שאתם מעט זחוחים בהתנהלות שלכם ונתניהו יעשה לכם בית ספר ויקים ממשלה בסוף?
"הדבר האחרון שאפשר להגיד על יש עתיד זה 'זחיחות'. תפשפשו בעבר הפוליטי ותגידו אם היה אירוע כזה שבו מיד אחרי הבחירות, ראש מפלגה קרא להקים ממשלה ואמר שהוא מוותר על ראשות הממשלה. יש עוצמה וחשיבות לוויתור הזה. המציאות היא שאוטוטו אנחנו טובעים בתוך גל עכור של פלגנות, ולכן אנחנו מקריבים כמעט את הכל כדי שתקום ממשלה שפויה".

יאיר לפיד בהצהרה
"ויתר על הכל לטובת המדינה". יאיר לפיד