העלייה החדה בתחלואת הקורונה נמשכת: ביממה האחרונה אומתו כ-3,161 נדבקים חדשים ועשרה חולים נפטרו כתוצאה מהנגיף. הצפי - 1,600 חולים קשה בתוך חודש. קבינט הקורונה יתכנס היום (שלישי) וצפוי לדון בשורת הגבלות נוספות, כגון החמרת התו הירוק ועטיית מסיכות גם בהתקהלויות בחוץ.

הממשלה ניצבת בפני דילמה: האם להטיל כעת מגבלות משמעותיות יותר שאולי יבלמו את העלייה בתחלואה ובכך להימנע מסגר אפשרי בחגים, או להמשיך במדיניות הנוכחית ולהסתכן בקריסת מערכת הבריאות ובסגר ארוך כבר בחודש הבא.

לדברי שר הבינוי והשיכון וחבר קבינט הקורונה, זאב אלקין, סגר עדיין לא על הפרק. "נתכנס היום לשמוע את הערכות המומחים ויהיו החלטות. לפני שהולכים לסגר, אפשר לקבל החלטות על מגבלות פחות חמורות", אמר אלקין ב"חדשות הבוקר", "צריך לראות את המציאות. נשמע את המלצות משרד הבריאות והמומחים הנוספים שהקבינט מתייעץ איתם ונקבל החלטה".

"הממשלה פועלת בהתאם להמלצות המומחים. היא לא נכנסת להיסטריה", המשיך אלקין, "יש כעת התפרצות מחודשת בגלל הזן החדש וברור שזה מטריד, אבל אנחנו מתמודדים עם זה במספר מישורים: חידוש החיסונים לבני 60 ומעלה, התו הירוק והגבלות על החוזרים מחו"ל. זה אמור להקטין את קצב ההדבקה ולתת הגנה לקבוצה שנמצאת בסיכון. אם הקבינט יזדקק היום לאור הנתונים למגבלות נוספות, נקבל החלטות".

פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, מצטרף להערכות כי ניתן למנוע סגר בחגים. "אפשר לעשות צעדים לא גדולים מדי כדי להימנע מסגר בחגים. אנחנו במצב שונה ממה שהיינו בחגים הקודמים בגלל החיסון", הסביר פרופ' גרוטו, "מצד שני, יש לנו נגיף יותר מדבק שמדביק גם מחוסנים".

"מבחינת מספר החולים הקשים, זה לא אותו הקצב. בפעם האחרונה שקפצנו מ-2,000 ל-3,000 מאומתים זה קרה ב-7 בספטמבר לפני שנה. אז היינו עם 455 חולים קשים. היום אנחנו עם מחצית. אני מעריך שנראה הפעם בין 40 ל-60% מהתחלואה הקשה שהייתה בפעם הקודמת. העלייה תהיה פחות דרמטית וניתן יהיה להתמודד איתה ללא סגר".

אתה יודע להעריך איך ייראו השבועות הקרובים מבחינת הגבלות?
"קשה להעריך. צריך לעשות פה ניהול סיכונים. יכולה להיות טעות לשני הכיוונים. אם לא יעשו צעדים מספיק מחמירים, המחיר יכול להיות עומס בלתי נסבל על מערכת הבריאות. כרגע אין עומס והסיכוי שזה יקרה נמוך בחצי. אם נלך למגבלות ולסגרים, תהיה פגיעה נוספת בכלכלה ובעסקים הקטנים שלא יודע אם יוכלו להתאושש מזה".

מה לגבי מערכת החינוך?
"צריך להתמקד בנושא הבדיקות המהירות. אי אפשר שוב עם סגירות חוזרות ונשנות של מערכת החינוך. החינוך נפגע זה השנה השלישית וזה משפיע על הבריאות גם כן. אנחנו לא מדברים על בעיות הבריאות האחרות שהן לא פחות חמורות, כמו בתי החולים הפסיכיאטריים והעלייה בשכיחות הדיכאון".