בזמן שאיראן וארצות הברית מתקרבות לחתימה על הסכם גרעין חדש, ראש הממשלה יאיר לפיד ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו מטיחים האשמות זה בזה. לאחר שהשניים נועדו לפגישת עדכון אמר נתניהו, "מודאג יותר לאחר הפגישה מלפניה. לפיד וגנץ נרדמו בשמירה בשנה האחרונה". מנגד טען לפיד כי, "בנוסף לנזק האדיר שגרם במהלך כהונתו, יו"ר האופוזיציה משיך לחבל ולסכן את ביטחון אזרחי ישראל".

איילת שקד, יו"ר הרוח הציונית, אמרה בראיון לניב רסקין הבוקר: "נתניהו הביא אותנו למצב רע יותר. היה נכון לבטל את ההסכם אם היו עושים דבר אחר, מכינים את כל האופציות ובונים כוח. משזה לא נעשה, לא היה נכון לבטל".

"ההסכם המתגבש הוא הסכם רע. הוא יזרים מאות מיליארדי דולרים לאיראן ולארגוני הטרור שנמצאים סביבנו. הם יוכלו לייצר פצצה מתי שיחליטו, מ-2025 יוכלו להתקין צנטריפוגות מתקדמות ומתי שירצו יפרצו לפצצה. אנחנו צריכים לעשות מאמץ לשפר את ההסכם. כרגע לפיד וגנץ מובילים את זה, נקווה שהם יצליחו. בתקופה של בנט הוא הצליח להדוף את ההסכם באמצעות הכנסה של כל מיני דרישות שהאמריקאים קיבלו. נתניהו ניסה בזמנו לעשות כל מה שהוא יכול ולא הצליח. אובמה חתם על ההסכם".

מאז הקימה שקד את הרוח הציונית, הסיעה לא עוברת את אחוז החסימה בסקרי המנדטים. "אנחנו דווקא כן עולים, בסקר אתמול היינו 3%. ממש תכף אנחנו עוברים את אחוז החסימה", העריכה שקד, "בסקר הבא אני בטוחה שנעבור. יש ציבור ימני, ערכי ואחראי גדול שמחפש את המפלגה הזו. אנחנו מפלגה בהתהוות. עברנו טלטלה לא פשוטה אחרי שבנט עזב, לאט לאט אנחנו בונים את השטח ואת המפלגה".

עד כמה התוצאות בסקרים מתסכלות אותך?
"זה קשה. זו עבודה קשה לאסוף בחזרה את האנשים. אני באמת מאמינה שהימין זה לא רק סמוטריץ', בן גביר ונתניהו, יש עוד אנשים. אנחנו מייצרים עכשיו אלטרנטיבה, זה לוקח זמן. זה לבנות מפלגה חדשה, להביא אנשים חדשים ורציניים, זה ייקח כמה שבועות. אני מאמינה שנצליח. אנחנו נותנים את הפתרון היחיד: די, אי אפשר עם הבחירות הבלתי נגמרות האלה והחרמות האלה, שני צדדים שנלחמים אחד בשני כל הזמן. מחנה כן ביבי, לא ביבי, כשיש כל כך הרבה דברים לטפל בהם. אנחנו היחידים שאומרים: בואו נשב ביחד ונטפל בזה".

מי שרוצה להצביע לך שואל, היא תלך עם ביבי או לא תלך איתו?
"לביבי אין 61 וממשלה צרה זו ממשלה רעה שמתפרקת אחרי כמה חודשים. ראינו את זה עכשיו וגם ב-2015 כשהוא לא הצליח להחזיק ממשלה צרה. כשאנחנו לא עוברים יש לשמאל 61 עם הרשימה המשותפת. זאת ממשלה מסוכנת. התוכנית שלהם זה להשביע ממשלה בתמיכת המשותפת מבחוץ".

את ישבת עם רע"ם, מרצ והעבודה.
"עם הרשימה המשותפת מעולם לא ישבתי. אל תשווה אותם לעופר כסיף שהוא אוטואנטישמי ולתומכי טרור. זה ה-61 שיש להם, זאת התוכנית. ברגע שהרוח הציונית עוברת את אחוז החסימה, לאף צד אין 61. צריכים לשבת ביחד ולהפסיק עם החרמות האלה, כשחצי מהעם מרגיש שזאת לא הממשלה שלו".

אמרת שנתניהו לא יכול להיות יותר ראש ממשלה, שסיים את תפקידו ההיסטורי.
"אני מסתכלת על המציאות. לא אני מחליטה מי יהיה ראש הממשלה, יש ציבור שלם - אם נתניהו מקבל מעל 30 מנדטים, הליכוד זו תנועה גדולה שאי אפשר להחרים אותה. כשהמחנה הממלכתי אומר 'אנחנו רוצים אחדות ,אבל בלי הליכוד', אז עם מי תעשו אחדות?".

טעית שלא הלכת עם נתניהו בסיבוב הקודם?
"לא, לא הייתה לו ממשלה. ניסינו להקים ממשלה ולא הייתה לו. עשינו את הדבר הנכון כדי להציל את המדינה מעוד בחירות, ועובדה שאחרי שנה של תפקוד העברנו תקציב, הורדנו את האבטלה כמעט לאפס, צמצמנו את הגירעון, טיפלנו בחמאס. עשינו המון דברים טובים".

האם בעיניך איתמר בן גביר יכול להיות השר לביטחון פנים? האם הוא ראוי?
"אני חושבת שיועז הנדל צריך להיות השר לביטחון פנים, זו המטרה שלו, לשם הוא שואף. יש לנו תוכנית משילות מאוד רצינית. אני לא פוסלת אף אחד וגם לא קובעת מי יהיה שר, את זה הציבור ייקבע. מי שיקבל מנדטים ויהיה חלק מהממשלה יוכל להיות שר. הנדל מהרוח הציונית הרבה יותר מתאים ויותר נכון לתפקיד השר לביטחון פנים, אבל אנחנו מדינה דמוקרטית. מי שחושב שבן גביר שיצביע בן גביר, ומי שחושב שאנחנו שיצביע לנו".

בדיעבד, כל השנה האחרונה מבחינתך הייתה טעות?
"אני לא מצטערת על מה שעשיתי, אבל חושבת שבדיעבד יש לקחים. הלקח שלי מהממשלה הזו הייתה שלא נכון להקים ממשלה צרה ולהישען על מפלגה לא ציונית. זה לא יקרה יותר".

בנימין נתניהו ואיילת שקד (צילום: פלאש 90)
בנימין נתניהו ואיילת שקד | צילום: פלאש 90

ביממה האחרונה נרשמה התקדמות במשא ומתן בין הסתדרות המורים למשרד האוצר על הסכם שימנע שביתה ב-1 בספטמבר. שקד אופטימית. "אם אני צריכה להמר, אני מאמינה שזה ייפתר וששנת הלימודים תיפתח. לא יעלה על הדעת שאחרי שנתיים של קורונה עוד יעשו לנו בעיות עם שביתות. הייתה הזדמנות לעבור לחוזים אישיים ולתגמל מורים על מצוינות. אני מבינה שכן הצליחו לתגמל מורים טובים, אבל עדיין לא הצליחו לפרוץ לחוזים אישיים".

"אנחנו צריכים שהמורים שלנו יהיו הכי טובים שיש. זה שצריך להעלות את השכר, זה מוסכם על כולם. גם האוצר מבין. שוחחתי אתמול עם שר האוצר ואני מקווה מאוד שזה ייגמר. שר האוצר נותן לדרג המקצועי של המשרד להוביל את המשא ומתן. בסוף, כולם הסכימו שחייבים להעלות את השכר. השאלה הייתה אם מעלים רק לפי ותק או גם לפי מצוינות. בענייני החופשות, שוחחתי עם יו"ר השלטון המקומי ועם ראשי הערים וקבענו שאם חס וחלילה תהיה שביתה, הם יעשו מאמץ לפתוח את גני הילדים. ראשי הרשויות נכנסים תחת האלונקה, נקווה שלא נצטרך להגיע לשם".