בכירי משרד הבריאות נפגשו אתמול (שני) כדי לגבש את ההמלצות שיגישו היום בישיבת קבינט הקורונה לשרים. לאור העלייה בתחלואה בשבועות האחרונים, הם צפויים להמליץ על החזרת התו הירוק בגרסה "מרוככת": ביצוע בדיקות קורונה ללא מחוסנים בכניסה לאירועים גדולים כמו חתונות, מופעי תרבות ואירועי ספורט.

"נראה את הנתונים המדוייקים, נשמע את הערכות המומחים - ואז נקבל החלטה", התייחס לכך הבוקר שר הבינוי והשיכון וחבר קבינט הקורונה, זאב אלקין. "הכיוון של הממשלה הוא לא לעשות מגבלות רק למען מגבלות או כדי להפחיד את הציבור, אלא לעשות מגבלות רק כשזה הכרחי ויש סבירות גדולה מאוד שזה יעבוד".

בינתיים בנתב"ג מחדל רודף מחדל. מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' נחמן אש, הודה במסיבת עיתונאים כי תוצאות שליליות לבדיקות שנעשו בנתב"ג נספרו בטעות פעמיים ובכך הנתונים עוותו. האופוזיציה תקפה אתמול את הממשלה במליאת הכנסת על הטיפול בנתב"ג בעת האחרונה. "נתניהו הוא האחרון שיכול לדבר על כשלים בנתב"ג", קבע אלקין, "אני רוצה להזכיר שבחודש ינואר השחור מתו בישראל 2,000 איש, זאת הייתה מכה קשה מאוד - וזה נבע מכך שבמשך חודש וחצי לא עשו שום דבר בנתב"ג".

"הממשלה הזאת קיימת רק חודש ימים, אבל תוך פרק זמן קצר מאוד מונה פרויקטור מיוחד בנתב"ג ונעשו כל הצעדים הרלוונטיים. משרד הבריאות הודה שיכול להיות שעשו שגיאה בחישוב כמות הבדיקות השליליות, אבל זה לא קשור לזה שנתב"ג פרוץ או לא פרוץ. אני שמח שכשמשרד הבריאות מגלה טעות, הוא מיידע את הציבור ולא מנסה לטאטא את זה מתחת לשטיח כמו שלפעמים היה. זאת ההתנהלות הנכונה".

אתה מוכרח להודות שנושא נתב"ג לא בדיוק מטופל עד הסוף.
"בגל השלישי במשך חודש וחצי פחדו לגעת בנתב"ג מסיבות פוליטיות. מה שמאפיין את הממשלה הזאת בטיפול בקורונה, זה היעדר מוחלט של שיקול פוליטי בתהליך קבלת ההחלטות. השיח הוא ענייני, לא מפלגתי. כשמשווים את זה למה שקרה בממשלת נתניהו, במיוחד כשהחליט באמצע משבר הקורונה ללכת לבחירות והממשלה לא הייתה יכולה לנהל את המשבר - הוא האחרון שיכול להטיף לנו מוסר".

האם הורים ששולחים את ילדיהם לקייטנות, יצטרכו לממן מכיסם את הבדיקות המהירות?
"צריך לראות מהן העלויות. ילד מגיל 12 כדאי מאוד שיתחסן, זאת ההמלצה הכוללת. ילדים מתחת לגיל 12 בוודאי שהמדינה צריכה לממן את הבדיקות. לגבי אלה שבוחרים שלא להתחסן ויצטרכו בגלל זה להיבדק באופן קבוע, נצטרך לקבל החלטה ולשקול איזושהי השתתפות עצמית. האינטרס של המדינה זה שמי שיכול להתחסן יתחסן, זה יחזק אותנו בהתמודדות עם הבעיה הזאת".

חברי האופוזיציה מתלוננים שדחקתם אותם מוועדות הכנסת, שהחלוקה לא הוגנת ולא תקינה.
"קיבלנו הערות מהייעוץ המשפטי של הכנסת ולפי ההערות האלה תיקנו. הייעוץ המשפטי אמר שהוא היה נוהג אחרת, אבל שאין מניעה לעשות את מה שאנחנו עושים. כשאני שומע מנתניהו ואנשיו זעקות של הקוזאק הנגזל, אני מזכיר שכשנתניהו היה ראש הממשלה הקואליציה נתנה לאופוזיציה שתי ועדות קבועות ושתי ועדות קטנות. אנחנו הצענו לאופוזיציה שלוש ועדות גדולות ושלוש ועדות קטנות, שזה פי 50% ממה שהם נתנו בכנסת הקודמת. הם האחרונים שיכולים להלין ולצעוק שנפגעו הזכויות שלהם".