רבות דובר לאחרונה, עם המעבר מהבדיקות המוסדיות לבדיקות האנטיגן הביתיות בשיא הגל החמישי, על האמינות הנמוכה של הבדיקות הללו שפעמים רבות "מפספסות" מאומתים לקורונה, או אם בגלל שלא מבוצעות כמו שצריך על ידי הנבדקים ואם בגלל שאינן רגישות מספיק לזיהוי האומיקרון. כעת, יוצאת לשוק הבדיקה המולקולרית הביתית הראשונה בעולם, שמבטיחה דיוק בתוצאה בדומה לבדיקת PCR מעבדתית.

ב"חדשות הבוקר" מעיין אדם נבדקה לראשונה על ידי הערכה החדשה, שקיבלה באחרונה אישור חירום מה-FDA האמריקאי. משה בן סימון, סמנכ"ל אלדן מקבוצת ניאופרם שמייבאת את הבדיקה לארץ, סיפר: "מדובר בערכה מהירה לשימוש ביתי, והיתרון שלה שהיא נותנת תוצאות שהן מדוייקות כמו בדיקת PCR מעבדתית - 98% תאימות".

"הערכה פותחה בארצות הברית על ידי חברת לוסירה. מדובר בפיתוח מאוד מורכב, לקח לחברה חמש שנים לפתח אותה ולקבל אחר כך אישור של ה-FDA", הסביר בן סימון, "היא פותחה עוד לפני הקורונה לצורך בדיקות מולקולריות של מחלות זיהומיות".

הבדיקה פשוטה מאוד לביצוע: כמו בבדיקה רגילה, יש להחדיר מטוש אל שני הנחיריים ולאחר מכן להכניס אותו אל תוך מכשיר ייעודי שמגיע בערכה. "מדובר במכשיר שבתוכו טכנולוגיה מתוחכמת. הוא עובד בשיטה של חימום בטמפרטורה קבועה, בניגוד ל-PCR ששם הטמפרטורה משתנה", הסביר בן סימון, "מה שהמכשיר עושה זה מגביר את החומר הגנטי של הנגיף עד לרמה שהוא מסוגל לזהות אם יש נגיף או לא".

תשובה חיובית מתקבלת בתוך 11 דקות ומעלה, אך כדי לאשר סופית תשובה שלילית מומלץ לחכות חצי שעה. המחיר? ממש לא מתאים לכל כיס. בדיקה אחת עולה 296 שקלים, לא פחות - מדובר במכשיר חד פעמי, כלומר הערכה מתאימה לבדיקה אחת בלבד.