מאז פרוץ מגפת הקורונה אנו שומעים על "מפיצי העל", אותם חולי קורונה שמדביקים לפעמים עשרות אנשים אחרים במחלה. אחד או שניים מכל עשרה חולים הם כאלה, ולפי ההערכות 20 אחוזים מהחולים אחראים על 80 אחוזים מההדבקות.

יקיר טובים מבאר שבע חלה בקורונה ולא ידע מכך כשאירגן מפגש משפחתי גדול אליו הוזמנו 16 מבני משפחתו. כולם, בלי יוצא מן הכלל, נדבקו ממנו בנגיף. "מאז חג פורים שמרנו בקנאות על כל ההגבלות, כולל דאבל מסיכה ואלכוג'ל", סיפר טובים ב"חדשות הבוקר", "לא היו יציאות ולא בתי כנסת. בחודש יולי החלטנו שהגיע הזמן למפגש. הנכדים לא ראו את סבא וסבתא, הגיע הזמן".

"אחרי הרבה שכנועים אירגנו את המפגש והוא יצא לדרך", תיאר טובים, "קיימנו אותו בשבת. בבוקר שאחרי כולם התלוננו שהגב כואב. היו כאב גב מטורפים, הגב היה מפורק. הכי הגיוני שמדובר במזגן כי הוא היה על קור כל הלילה, לא חשבנו שזה משהו אחר".

איך גיליתם שמדובר בקורונה ולא במזגן?
"אשתי הייתה צריכה לחזור לעבודה ובמשרד החינוך אמרו לה לעשות בדיקה. היא עשתה בדיקה וגילתה שהיא חיובית. גם אני עשיתי בדיקה שיצאה חיובית, הילדים גם כן יצאו חיוביים וגם האחים שלי. זה היה מפחיד, ההלם היה ענק. אמא שלי הגיעה למצב קריטי ופונתה לבית חולים".

חלה בקורונה והדביק 16 מבני משפחתו (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
משפחת טובים. 16 מהם נדבקו בקורונה | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

איך הרגשת כשהבנת שאתה זה שהדביק אותם?
"אני לא יכול להגיד שהדבקתי אותם, אבל כן גרמתי לזה שהם יידבקו. למה? כי אם לא הייתי מחייב את כולם לבוא אליי לשבת, זה לא היה קורה בהיקף הזה. 16 מתוך 16 נדבקו, מאה אחוז, זה מספר בלתי נתפס".

מה המסר שחשוב לך להעביר בעקבות המקרה הזה?
"מדברים על זה שהקורונה היא בגלל הימין, השמאל, שההגבלות פוליטיות, חשוב לי להגיד שההגבלות מצילות חיים. כששירתנו בצבא אמרו לנו שהפקודות נכתבו בדם, פה אנחנו כותבים את הפקודות בדם מאוד גדול, ללא הבדל דת, גזע, צבע או מין".