ורד סבן מחולון עבדה במשך כחודשיים במכירות בקניונים בארצות הברית וחזרה ארצה לאחרונה בעקבות התפשטות מגפת הקורונה וסגירת הקניונים. עם הגיעה ארצה נשלחה מיד לבידוד ביתי, אלא שימים ספורים לאחר מכן בחרה לצאת מהבית ולערוך קניות. השב"כ ביצע איכון למיקומה, זיהה שהפרה את הבידוד ומשרד הבריאות שלח לה מסרון אזהרה.

"לא ידעתי שההגבלות כל כך נוקשות", הסבירה סבן ב"חדשות הבוקר", "לא ידעתי שאסור בכלל לצאת מהבית. יצאתי לשעה לקנות כמה דברים חיוניים ואישיים, אני לא חושבת שזה כזה ביג דיל, לא חושבת שעשיתי משהו לא בסדר. קראתי קצת כתבות והתחברתי למה שפוליטיקאים אומרים, היו פוליטיקאים שאמרו 'צאו מהבית', ראיתי שלפיד אמר משהו כזה. יש חילוקי דעות, אז מי אני, קטונתי".

"אני באה מבית מיוחד. אני בת להורים חירשים, אז נושא הבריאות רגיש אצלי", סיפרה סבן, "לא עשיתי את הבידוד אצל ההורים כי אמא שלי בקבוצת סיכון, אז התארחתי אצל חברה שפתחה בפניי את הבית ואת הלב שלה ונתנה לי להישאר אצלה שבועיים. השב"כ שלח את ההודעה גם לבעלת הדירה".

הפרה בידוד - וקיבלה הודעת אזהרה מהשב"כ (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
המסרון שקיבלה סבן מהשב"כ | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

"משרד הבריאות מודיע כי עקב תלונות חוזרות ואיכון טלפוני, נמצא כי בוצעה הפרת חוקי הבידוד", נכתב בהודעה ששלח השב"כ לסבן, "נציג משרד הבריאות ייצור עימך קשר בהקדם. כידוע, עבירת אי ציות לחוק הבידוד היא חמורה ביותר ועלולה לגרור קנס ואף ימי מעצר בפועל לך ולבני ביתך". גובה הקנס: כ-5000 שקלים.

את כועסת שעקבו אחרייך.
"ברור שאני כועסת, זאת חדירה לפרטיות. לקחת 5000 שקלים מבן אדם שהיה בחוץ לארץ, ניסה להצליח וקטעו לו את זה בגלל שיש קורונה, זה לא הגיוני. זה פוגע לי בכיס, וכשזה נכנס לכיס זה מעצבן. אני עובדת מאוד קשה בשביל הכסף שלי, לא סתם נסעתי לאמריקה וחזרתי בדיוק ברגעים שהצלחתי".

את מבינה את חומרת המעשה? יכולת להדביק אחרים, סיכנת את הציבור.
"מה זה מסכנת את הציבור? זה לא נכון. אני מבינה שאני צריכה להיות בבידוד, הכל טוב ויפה, אבל אני הכי זהירה והיגיינית בעולם. הסתובבתי תמיד עם מסיכה. אני לא חושבת שעשיתי משהו חמור, וגם אם הוא חמור האשמה היא לא עליי. לא הסבירו לי כמו שצריך, ביום שישי בסך הכל נחתתי בארץ ולא ידעתי מה הולך. אני לא מעודכנת בחדשות".

עכשיו אחרי שקיבלת את הקנס, לא תצאי יותר מהבית?
"לא אצא יותר מהבית, רק כי אני מכבדת את מי שאני מתארחת אצלה. אם זה היה בבית שלי... למה לעשות מזה כזה בלגן ולשלוח הודעות אפילו למשפחה שלי? זה לא מתאים. לכי תסבירי להורים, שהם הורים חירשים, מה עשית ומה החומרה. זאת הגזמה".

 משירות ביטחון כללי נמסר: "יובהר כי שב"כ אינו עוסק בשום שלב באכיפה או פיקוח על חייבים בבידוד. הסיוע הטכנולוגי שנתבקש השב"כ לספק למשרד הבריאות, נועד לתכלית אחת בלבד - הצלת חיי אדם. הסיוע מבוצע על בסיס נתוני חולים מאובחנים כפי שמועברים ממשרד הבריאות".