ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא שלשום (שישי) לגדעון סער, יושב ראש תקווה חדשה, לחזור הביתה לליכוד ולהקים ממשלת ימין לאומית יציבה. לעומת פעמים קודמות שבהן פנה אליו נתניהו בפומבי עם קריאות דומות, סער לא הגיב בשלילה עד לרגע זה.

לפי ההערכות, ייתכן כי נתניהו הציע לסער הצעה חדשה שכוללת אולי את עזיבתו את תפקיד ראש הממשלה ולו לזמן קצוב, או שסער בוחר שלא להגיב בינתיים כדי שלא לתת לסמוטריץ' הזדמנות "לרדת מהעץ".

ההצעה לסער מגיעה בעקבות סירובו העיקש של בצלאל סמוטריץ'', יושב ראש הציונות הדתית, להיכנס לממשלה שתיתמך מבחוץ על ידי מפלגת רע"ם. הבוקר צייץ סמוטריץ': "האלטרנטיבה היא ממשלת ימין על מלא! רק שבמקום להתאמץ עליה, רצים לזרועותיהם של תומכי טרור. בחירות חמישיות עדיפות בהרבה על ההתאבדות הזו, וגם יצור כלאיים שלהערכתי לא יקום ואם כן יחזיק מעמד חודשים ספורים".

במקביל, יאיר לפיד ממשיך בניהול המגעים עם נפתלי בנט במטרה להקים "ממשלת שינוי" אחרי תום המנדט של נתניהו. הבוקר, בכיר יש עתיד מאיר כהן, התייחס בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" לשתיקה הלא אופיינית של סער.

"לפי מה שאנשיו אומרים לי בשיחות במסדרונות הכנסת, ואני סומך על כך - סער נחוש שלא להצטרף לממשלת נתניהו", טען כהן, "כך סער ואנשיו אומרים ואני שמח על כך. מקווה מאוד שגם בנט יצליח לשמור על אנשיו".

"יאיר שם הכל בצד ומתעסק בהקמת ממשלת הסכמה לאומית", המשיך כהן, "זה לא שאלות של ימין או שמאל, צריך להפסיק את השיח המפלג הזה ואת שיח הקיצונים. אני מאמין שאם בנט, סער ושאר מפלגות הגוש יגידו - בואו נלך לממשלת הסכמה לאומית, נמצא את ה-61 קולות שאיתם נרכיב ממשלה".

ההנחה כרגע היא שיש סיכוי לא מבוטל שהנשיא ריבלין לא יתן ללפיד את המנדט, אלא יחזיר אותו לכנסת.
"אני מאוד מקווה שהנשיא יזמין את לפיד ויטיל את זה עליו. אנחנו נעשה הכל, אבל הכל, כדי שלא תהיינה בחירות ושתהיה ממשלה של 61 לפחות. הממשלה הזו תהיה מבוססת על הסכמה לאומית ויהיו בה מפלגות ימין, מרכז ושמאל. נחפש את המכנה המשותף. במדינה הזאת המאחד הוא יותר מאשר המפריד".

אומרים שבנט משתמש בכם כדי לסגור דיל טוב עם נתניהו. עד כמה אתם במגעים איתו כרגע?
"אנחנו מדברים עם בנט, יש שיח עם בנט, ואנחנו לא חושבים שזאת הצגה. כשאתה מנהל משאים ומתנים קואליציוניים אתה צריך להיות מאוד מדוייק ולהבין שהצד השני נמצא במערכת של לחצים. אתה צריך להיות נאמן להצעות שלך. אנחנו מציעים יותר מנתניהו. אנחנו באים ואומרים, אגו הצידה. לא משנה שלפיד עם 17 מנדטים, המדינה היא חשובה. בנט, תהיה אתה ראש ממשלה. זה ההבדל הגדול".

איזה תפקיד יוצע לשקד?
"אנחנו לא מתעסקים בזה. מה שכן, הממשלה הזאת תהיה צרה. לא יהיו 36 שרים ו-14 סגני שרים, אלא 18-20. חייבים לחדש את האמון בין הממשלה לעם שלה. אף אחד מאיתנו לא חייב להיות שר, לא נולדנו שרים. אם תהיה ממשלה צרה שבה לא נהיה שרים, לא קרה דבר וחצי דבר".

פורסם כי נתניהו הציע לאלקין את תפקיד יושב ראש הכנסת. זה תפקיד שאמור להיות שמור לך. תסכים לוותר עליו בשביל ממשלה?
"אם לפיד ויתר על ראשות ממשלה, על אחת כמה וכמה כל אחד מאיתנו. לא מדובר בפוליטיקה, מדובר במדינת ישראל. יש מדינה לנהל והיא לא מנוהלת כבר כמה שנים. התפקידים לא חשובים. אם תהיה ממשלה יציבה וטובה, אני מוותר על הכל".