בגוש הימין נערכים להקמת ממשלת נתניהו השישית, כשהבוקר (ראשון) ייפגש נתניהו עם ראשי הגוש כדי לדון בחלוקת התיקים. בצד השני, במחנה השינוי המפורק, חילופי האשמות על הכישלון הגדול - כשרבים מפנים את האצבע המאשימה כלפי ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד - כולל זאב אלקין, חבר המחנה הממלכתי.

"תוצאות הבחירות מאוד מצערות אותנו, לא לממשלה כזאת פיללנו. אנחנו מאוד מודאגים ממנה", הודה אלקין הבוקר, "אבל, ברגע שזו הכרעת הבוחר - נכבד אותה. בשונה ממה שראינו כשנתניהו היה יושב ראש האופוזיציה, אנחנו ננהג אחרת. ברגע שהממשלה הזאת נבחרה נאחל לה בהצלחה, אבל כל דבר שהיא תעשה לא נכון אנחנו נילחם נגדה בצורה בצורה נחושה בכנסת. לעבוד בכנסת אנחנו יודעים".

עבור אלקין זו הפעם הראשונה בקריירה הפוליטית הארוכה שיישב בספסלי האופוזיציה: "זה חלק מהמשחק הדמוקרטי. נעשה את זה בצורה אחראית מצד אחד אבל נחושה מצד שני. נתמוך במה שנכון למדינת ישראל, לא כמו האופוזיציה היוצאת. לא נפיל את חוק האזרחות בשביל אחמד טיבי ואיימן עודה, רק כדי לסמן וי פוליטי - אבל מצד שני, הדברים הרעים שהממשלה הזאת תעשה - אנחנו ניאבק בהם".

מי אשם בכישלון הזה ברמה המפלגתית והגושית?
"לא מסכים שיש כישלון ברמת הרשימה שלנו. אנחנו שתי המפלגות היחידות שלא היו שותפות לגוש נתניהו שקיבלו בדיוק את מספר המנדטים כפי שהתחלנו את מערכת הבחירות. כחול לבן היו על שמונה, אנחנו על ארבעה, סיימנו ביחד ב-12. מפלגות אחרות שהתנגדו לנתניהו נאכלו כולן בקניבליזם של הגוש. חלקן נעלמו, חלקן ירדו בחצי. אנחנו שמרנו על כוחנו, וזה דווקא הישג - והישג לא מבוטל".

איפה כן טעיתם?
"ראינו את הקניבליזם הפנים-גושי, הייתה התארגנות גרועה. תקווה חדשה וכחול לבן היו שתי המפלגות היחידות שידעו להתארגן ביחד ולהתחבר כשהיה צריך, ידענו גם לחתום על הסכם עודפים. מפלגות אחרות לא ידעו להתחבר כמונו ולא ידעו לחתום על הסכם עודפים, בגלל שמישהו לא הרים פה את הכפפה ובשונה מנתניהו לא ארגן אותם".

התרעת בזמן אמת?
"בוודאי שכן. אנחנו היינו אלה שהצענו לליברמן לחתום על הסכם עודפים, עוד לפני שחתמנו עם יש עתיד. חשבנו שזה יעזור לארגן את הגוש. אפילו אחרי שסיכמנו עם יש עתיד בדקנו ברגע האחרון שוב אופציה לשנות, כדי שלכולם יהיה הסכם עודפים. התרענו על מה שקורה בהקשר של הערבים, שאולי צריך להוריד את אחוז החסימה לפני הבחירות. התרענו על זה שצריך להתחבר, אתה יודע מי לא שמע".

בקמפיין שעשיתם שגנץ הוא המועמד לראשות הממשלה, שאתם לא מכירים בלפיד כראש הגוש - לא פוררתם את הגוש?
"אין אף מצביע שהקול שלו לא נספר בגלל שאמרנו למצביעים את האמת, שלפיד לא יכול להרכיב ממשלה וגנץ כן יכול. מי שרצה לבחור לפיד בחר לפיד, מי שרצה לבחור בגנץ וסער בחר בהמחנה הממלכתי. אני לא מצטער על זה לרגע, שיקפנו לבוחר את האמת: אם נתניהו לא היה מגיע ל-61, לפיד לא יכול היה להרכיב ממשלה. כרגע זה לא משנה: למרות שרק חצי מהקולות ניתנו לממשלת נתניהו, הייתה התארגנות גרועה בצד השני. אנחנו היחידים שידענו להתעלות על האגו, להתחבר ולחתום על הסכם עודפים. ראינו את הנולד".

אם נתניהו יבוא אליך ויציע לך לחזור הביתה ולקבל תיק, תסכים?
"ברור שלא. כבר קיבלנו את כל ההצעות האלה בשנה ורבע האחרונות. אין תפקיד במערכת הפוליטית, חוץ מראשות ממשלה, שלא הוצע לי על ידי נתניהו. נהיה אופוזיציה לוחמת אבל ממלכתית. לא מקבל את קולות האכזבה ודיבורים על עזיבת הארץ. זאת המדינה שלי, עליתי לכאן כדי לחיות כאן וכדי להשפיע. אין לנו מדינה אחרת, זאת המדינה שלנו. אנחנו לא הולכים להצטרף לממשלה הזאת כי זאת ממשלה מאוד מדאיגה. נהיה לה אופוזיציה לוחמת".

המחנה הממלכתי ישאר מאוחד ולא יתפרק?
"כרגע אנחנו רשימה אחת של שתי מפלגות, תקווה חדשה וכחול לבן. יש תוכנית שחתמנו עליה בהסכם עם גדי איזנקוט להפיכה למפלגה דמוקרטית אחת. אנחנו מחויבים לתוכנית הזאת, לחיבור. יש ביקוש בקרב לא מעט אזרחים במדינת ישראל לימין אחראי, ממלכתי, לא ביביסטי ולא בן גביריסטי, ויהיה לזה עוד יותר ביקוש בעקבות הפעילות שהממשלה תעשה. מתפלל שהממשלה שנבחרה כחוק תעשה דברים טובים, אבל חוששני שלא".