הצעת החוק לפיזור הכנסת תעלה להצבעה במליאה הבוקר (חמישי) בסביבות השעה 09:00. על פי ההסכמות שהושגו בוועדת הכנסת הלילה, מועד הבחירות ייקבע ל-1 בנובמבר כששלושה חוקים שהיו חשובים לקואליציה לא יעברו בשל אי הסכמות עם האופוזיציה: חוק המטרו, חוק האזיק האלקטרוני וחוק הוויזות לארצות הברית.

בחצות הלילה ייכנס יאיר לפיד לתפקיד ראש ממשלת המעבר. ראש הממשלה היוצא, נפתלי בנט, הודיע אמש כי לא ירוץ בבחירות הקרובות ומי שתעמוד בראשות מפלגת ימינה תהיה איילת שקד. לפי סקר שפורסם בחדשות 12, ימינה בראשות שקד משיגה חמישה מנדטים - ובכך מביאה את גוש נתניהו ל-63.

במידה ושקד לא תלך עם נתניהו אחרי הבחירות, הסיכוי היחיד של לפיד להקים ממשלה תהיה בחבירה או בהישענות על הרשימה המשותפת. אלא שרם בן ברק, יו"ר ועדת החוץ והביטחון וחבר יש עתיד, פסל את האפשרות הזאת הבוקר. "לא נשב עם המשותפת, בוודאות. המשותפת לא מאמינה ברעיון הזה של מדינת ישראל. לעומת זאת, האם נשב עם רע"ם - בהחלט כן. מנסור עבאס אמר, 'אנחנו מיעוט ערבי גאה במדינת ישראל שהיא מדינה יהודית'. בוודאי שהוא ראוי להיות חלק מהממשלה".

חוץ מהמשותפת, בן ברק פסל כל שיתוף פעולה עם הציונות הדתית: "לא נשב עם בן גביר בוודאות. אני חושש שחס וחלילה גוש הימין יחד עם בן גביר וסמוטריץ' יגיעו לשלטון. אנשים חושבים שהוויכוח זה כן ביבי-לא ביבי, אבל הוויכוח זה האם זו מדינה יהודית ודמוקרטית או מדינה יהודית נקודה, לפי חוקי ההלכה. תבדקו מה סמוטריץ' ובן גביר אומרים. הם הולכים אולי להיות שרים בממשלה ימנית, תבינו לאן המדינה הזאת הולכת: פיחות זוחל לכיוון מדינה שה'יהודית' מתחזקת מאוד, אבל ה'דמוקרטית' נעלמת לחלוטין".

נכשלתם בזה שלא הצלחתם להעביר את המטרו והאיזוק האלקטרוני. היה לכם אכפת מזה בכלל?
"זו שערורייה שהאזיק האלקטרוני לא עבר, עשינו הכל בשביל להעביר אותו. המטרו בוודאי, הוויזות לארצות הברית בוודאי. אין ספק שיש שיקולים פוליטיים כאלה ואחרים, חלקם משמעותיים, אבל יש דברים שהם מעבר לוויכוח. עם חוק האיזוק האלקטרוני לא היו חילוקי דעות בין האופוזיציה לקואליציה, אנשים בשני הצדדים חשבו שזה חוק חשוב - אבל התעקשו לא להעביר אותו. תשאלי אותם למה הם עשו את זה, לא בטוח שיש להם הסבר טוב לעניין".

לאור העלייה של הימין בסקרים, הסיכוי היחיד שלכם להקים ממשלה זה שינוי מהותי באחוזי ההצבעה במגזר הערבי. אתה פועל מאחורי הקלעים להקמת מפלגה ערבית שלישית שתשנה את מפת הבחירות?
"יש התארגנויות כאלה ואחרות, בעיקר בדרום. אני מזכיר שזה היה גם במערכות הבחירות האחרות. אני מקווה שהם לא יתפצלו עוד פעם, כי אז יש סיכוי שלא יעברו את אחוז החסימה. יש משמעות אדירה להצבעה של המגזר הערבי. ככל שיצביעו יותר, מצבנו ומצבם יהיה יותר טוב - ואני מקווה שכך יהיה".

יש קרב גדול בין לפיד לגנץ על גדי איזנקוט, אלא שהוא דורש להביא איתו חמישה-שישה ח"כים ולהקים סיעה בתוך יש עתיד.
"טוב שאיזנקוט יהיה בפוליטיקה הישראלית ומאוד מקווה שהוא יהיה אצלנו, אבל ביש עתיד אין סיעות בתוך המפלגה. מי שרוצה להצטרף, מצטרף כחבר מפלגה. אני אומר לאיזנקוט: בוא תצטרף ליש עתיד, יש לנו את הנבחרת הכי טובה בכנסת ואנחנו נהיה מאוד מרוצים אם אתה תהיה חלק מהנבחרת הזאת".

האם בבחירות האלה נראה ירי דו-צדדי במרכז המפה הפוליטית, בין לפיד לגנץ?
"מקווה שלא. אין ספק ששתי המפלגות ראויות, אבל יש עתיד היא המפלגה שמפגינה יציבות ושאנשיה מפגינים יציבות. מדברים על חיבור בין תקווה חדשה עם כחול לבן. אני מזכיר שיש בתקווה חדשה אנשים שכבר היו בכחול לבן ונטשו אותה ברגעי האמת".