המתיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לרמטכ"ל הרצי הלוי הולכת ומעמיקה: אחרי שיחת הנזיפה עם הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר, תומר בר, כשנתניהו הזהיר כי "זה כמו צבא שהשתלט על מדינה", הגיע הציוץ ששיתף יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, שבו איש הליכוד ארז תדמור כתב: "כשהערפל יתפזר והאבק ישקע, אתה, מר הלוי, תיזכר כרמטכ"ל הכושל וההרסני בתולדות צה"ל ומדינת ישראל". בהמשך, מחק את השיתוף.

בכירים בצבא הציגו לאחרונה בפני ראש הממשלה את הנתונים שמצביעים על פגיעה בכשירות צה"ל. חבר הכנסת מתן כהנא מהמחנה הממלכתי, טייס קרב לשעבר, טען הבוקר כי המשבר בחיל האוויר חמור יותר מכפי שמוסרים לציבור.

"אנחנו נמצאים בסיטואציה נוראית. ראש הממשלה והקואליציה יוצאים בצורה בוטה נגד הרמטכ"ל ומפקדי צה"ל. זה דבר חסר תקדים בעוצמה שזה קורה, זה חמור", אמר חבר הכנסת כהנא, "אני אומר מידיעה שראש הממשלה ושר הביטחון מסתירים מהציבור מה באמת קורה בחיל האוויר. מה שקורה שם, חמור יותר ממה ששר הביטחון וראש הממשלה מוסרים לציבור".

כלומר?
"ראש הממשלה ושר הביטחון אומרים ש-X טייסים ונווטים הפסיקו לטוס. הם באמת הפסיקו לטוס בצורה רשמית, עשו אקט שלישותי רשמי כדי להפסיק התנדבות, אבל במקביל - יש בערך עוד פי שלושה טייסים ונווטים מהכמות הזו, שהודיעו למפקדים שלהם: 'אנחנו לא עושים אקט רשמי, אבל בינתיים אל תקראו לנו'. המשמעות של זה היא אותה משמעות: אנשים שלא מתאמנים ולא עושים כוננויות בטייסת. זו פגיעה קשה בחיל האוויר, באופן מיידי וגם לטווח הבינוני והארוך. את זה שר הביטחון וראש הממשלה לא מספרים לציבור".

עלתה הצעה לקצר את משך הכשרת צוותי האוויר, כדי להכניס לפעילות כמה שיותר כוחות חדשים. איך זה נשמע לך?
"אין לי אפילו דרך להתחיל ולתאר כמה זה לא רלוונטי. אני מזכיר שאחת הבעיות הקשות של אנשי המילואים קורית דווקא בבית הספר לטיסה. מי שחושב שעכשיו בית הספר לטיסה יכשיר פתאום הרבה יותר מהר, הרבה יותר אנשי צוות אוויר, טועה טעות חמורה. המשבר בחיל האוויר ובצה"ל עמוק, וזה באחריות ראש הממשלה. אני אומר פה בצורה מאוד ברורה: העמדה שלי זה שצריכים להשאיר את צה"ל מחוץ לאירוע הזה, צריכים להמשיך להתנדב למילואים. אין לנו צבא אחר, אין לנו חיל אוויר אחר, וזו אחריות. אני מצפה מחבריי ומאחיי, לוחמי צוות האוויר, להיות המבוגר האחראי ולהמשיך להתנדב למילואים".

ובכל זאת?
"מדובר באירוע אזרחי שבאחריות ראש הממשלה. לנסות להטיל את זה על הרמטכ"ל או על מפקדי הצבא ומפקד חיל האוויר - זאת בדיחה עצובה מאוד. זה אירוע אזרחי לחלוטין והאחריות נמצאת על ראש הממשלה. יש פה בן אדם אחד שאחראי על כל מה שקורה במדינה, קוראים לו ראש הממשלה והוא זה שצריך לעצור את הטירוף הזה, שהקיצוניים ביותר בממשלה שלו, סמוטריץ' ובן גביר, גוררים אותנו אליו".

חבר הכנסת אלעזר שטרן לא פסל אפשרות לממשלת אחדות. אם תגיע הצעה, מה עמדתך?
"מה שמדינת ישראל צריכה עכשיו יותר מכל זו ממשלה שנשענת על הכוחות הציוניים, המתונים, ממרכז המפה הפוליטית, עם קווי יסוד ברוח מגילת העצמאות. לשם צריכים לדהור. הבעיה, שאי אפשר להקים ממשלה כזו. גנץ נתן לנתניהו את ההזדמנות הזו אחרי בחירות מועד ג'. כבר ביום הראשון של הממשלה, נתניהו הוכיח שהוא הולך מיד לפירוק הממשלה הזו כשלא עמד בהסכמים. הליכוד אפילו לא מראה סימנים שזה משהו רלוונטי שעומד על הפרק".

ואם נתניהו כן יקרא לגנץ ויעצור את החקיקה, האם אתם פתוחים לזה?
"אנחנו תמיד רוצים לדבר על פתרון למשבר שהקואליציה גוררת אותנו לתוכו. גנץ היה הראשון שקרא להידברות סביב הרפורמה המשפטית. תמיד היינו שם. למדתי לא לענות על שאלות היפותטיות. כשתהיה כזו הצעה, נדבר שוב. בגדול, מה שמדינת ישראל צריכה עכשיו זה בפירוש קואליציה שנשענת ובנויה על הכוחות הציוניים במדינת ישראל".

בין השורות, אתה לא פוסל.
"אני אומר את הדברים בצורה שאני בוחר להגיד אותם, ואומר בצורה ברורה: הנושא הזה לא על הפרק בכלל. אנחנו לא רואים אפילו התחלה של כיוון, של רצון, או רמיזות לדברים האלה, לכן אפילו לא דנים בזה".