האם הגל הרביעי בדעיכה? בימים האחרונים חלה ירידה בנתוני התחלואה, עם 575 חולים קשים ומקדם הדבקה שעומד על 0.74. בעוד שהתו הירוק החדש ייכנס לתוקפו מחר (שלישי), מומחי משרד הבריאות ושרי קבינט הקורונה דנים באפשרות להקל דווקא את ההגבלות, כולל ביטול התו הירוק במתחמים פתוחים.

המחלוקת כרגע היא סביב המסעדות, כשבשלב זה לא גובש מתווה לתו הסגול עם נציגי המסעדנים. פרויקטור הקורונה לשעבר ומנהל בית החולים איכילוב, הפרופ' רוני גמזו, הסביר בשיחה עם ניב רסקין את המורכבות שבהחלטה לבטל את התו הירוק במרחבים הפתוחים - ולאפשר ישיבה בחוץ במסעדות ללא מחוסנים.

"המדיניות באוויר הפתוח צריכה להיות שונה, אבל צריך לזכור שיש כאן גם מורכבות. אתה מבדיל בין מקום לפתוח למקום סגור, אבל אדם עדיין יכול להיכנס, לצאת ולעבור בתוך אותה מסעדה", הסביר פרופ' גמזו, "יהיה קשה למסעדה להפריד ולהגיד, 'רגע, אתה בחוץ, אל תיכנס פנימה'. לך תשים שומרים שיפרידו בין הפנים לחוץ. צריך להסתכל לפעמים על היכולת שלנו לאכוף. כשהיא לא מתאפשרת, אז אין ברירה ומחילים את התו הירוק באופן אחיד על אותה המסגרת, שלפעמים חלקה סגורה וחלקה פתוחה".

"אנחנו רואים את דעיכת הגל הרביעי בכל הנתונים, גם כאן בתוך בית החולים", דיווח גמזו, "זו המגמה אודות להתחסנות הנרחבת בבוסטר, הבדיקות וניהול נכון של האירוע הזה בנקודת הזמן הנוכחית, עם מערכת חינוך ומערכת כלכלית פועלת. זאת הדרך הנכונה - להיבדק יותר ולהתחסן, לאו דווקא הגבלות וסגירות".

זה אומר שבנט צדק והמומחים טעו?
"ראש הממשלה היה אמיץ בקו שלקח בשבועות האחרונים. זה עובד, אבל צריכים להמשיך בחיסונים ולרדוף אחרי אותם אנשים לא מחוסנים. לתת להם הסבר ועוד הסבר ועוד הסבר, לא לוותר. צריכים להגיע לרמת חיסון יותר גבוהה בישראל מזו שאנחנו נמצאים בה כרגע וגם להכין את עצמנו לווריאנט הבא".

מה תגיד להורים לילדים בגילאי 5-11 שחוששים לחסן את ילדיהם?
"אנחנו מחסנים את הילדים בהרבה מאוד חיסונים, כמעט מגיל אפס. יש לנו ניסיון של שישה מיליארד חיסונים ברחבי העולם, אז בואו נקבל קצת יותר ביטחון. ההמלצה הכללית לילדים היא להתחסן, גם בגילאים הללו. זה שונה מהמחלה של המבוגרים, בוודאי שהסיכון נמוך יותר, אבל אנחנו עושים את זה גם עם מחלות ילדות אחרות. הסיכון לאותו ילד הוא נמוך, אבל אנחנו יוצרים סביבה מחוסנת ובטוחה לכולם - גם לאמא, לאבא, לסבא ולסבתא".