מבצע החיסון הרביעי - כבר מיום ראשון הקרוב? בצוות לטיפול במגפות נרשם רוב משמעותי של כ-86% בעד מתן חיסון רביעי למבוגרים מעל גיל 60 ולמדוכאי חיסון, זאת ארבעה חודשים בלבד אחרי מתן הבוסטר. החלטה זו ממתינה לאישור מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' נחמן אש, על מנת שתקבל תוקף.

החלטה זו התקבלה על אף שבחברת פייזר טרם נערך דיון רציני בשאלת החיסון הרביעי ובזמן שאין עדיין מחקרים שמוכיחים את הירידה ביעילות הבוסטר. עם זאת, ראש הממשלה נפתלי בנט תומך בהחלטה וקרא לבני ה-60 ומעלה לצאת להתחסן. "זו בשורה נפלאה אשר תסייע לנו לצלוח את גל האומיקרון", אמר בנט, "אני קורא לכל מי שעומד בקריטריונים - צאו להתחסן, החיסונים מצילים חיים".

פרופ' צחי גרוסמן, יושב ראש איגוד רופאי הילדים וחבר בצוות הטיפול במגפות, הסביר הבוקר (חמישי) בשיחה עם נסלי ברדה את החלטת הצוות על חיסון רביעי. "המילה הימור אינה נכונה בהקשר הזה, אלא קבלת החלטות בתנאי חוסר מידע והיעדר ודאות", אמר פרופ' גרוסמן, "זה מאפיין את הקורונה מההתחלה. המחלה הזאת מחייבת אותנו להחליט החלטות ולהמליץ המלצות בתנאי חוסר מידע וחוסר ודאות".

"על מה מדובר פה? על לתת בוסטר טרי לעומת בוסטר שכבר עברו כמה חודשים. זאת הדילמה", הסביר פרופ' גרוסמן, "ישנן הוכחות לגבי זן הדלתא בוודאות ולגבי האומיקרון באופן מסויים, שבוסטר טרי יותר טוב מבוסטר ותיק. אישית ודאי שאלך להתחסן ואני מוכן אפילו להמר שבקבוצת היעד שאליה מכוונת ההחלטה, בני 60 פלוס ומדוכאי חיסון - הם ירוצו להתחסן, לא נצטרך לרדוף אחריהם או לאיים עליהם".

יושב ראש איגוד רופאי הילדים התייחס גם לכישלון המבצע לחיסוני הילדים והאשים בכך את מתנגדי החיסונים: "אספר סיפור על בית ספר שקרוב למקום מגוריי. יש שם הורים שרוצים להתחסן, אבל מיעוט שלא רוצה. המיעוט הזה מפעיל טרור על הורים שרוצים להתחסן, פוגש אותם במסדרונות ומאיים עליהם. השמועות האלה עוברות לא רק בבתי הספר, אלא גם ברשתות החברתיות. זה ממש מפיל את המבצע".

שר הבינוי והשיכון וחבר קבינט הקורונה, זאב אלקין, סירב להתייחס בשלב זה לשאלת החיסון הרביעי: "סוגיית החיסון הרביעי נוגעת לקבוצה קטנה מאוד של אנשים בשלב הזה, ויש דיון מקצועי שאני חושב שאסור לפוליטיקאים להתערב בו. הדיון חייב להישאר במישור המקצועי. בזכות החלטות שקיבלנו לפני חודש, ישראל הרוויחה כמה שבועות ואנחנו במצב יותר טוב מרוב מדינות המערב. חשוב לנצל את הזמן הזה כדי להגדיל את החיסוניות. פרופ' סגל אמר בקבינט שכדי לעצור את הגל הזה צריכים להגדיל את החיסוניות של כשלושה מיליון ישראלים".

איך? מבצע החיסונים תקוע לגמרי.
"אתה לא מתחסן בשביל הממשלה, אלא כדי להגן על חייך ועל הבריאות שלך ושל ילדיך. אנשים צריכים לסרט מהסרט ומהאשליה, הנתונים מאוד ברורים. כמה שאתה יותר מחוסן, ככה אתה יותר מוגן מתחלואה קשה. אני קורא לכל מי שצופה בנו לנצל את הזמן שקנינו לעצמנו כדי לחסן את הילדים ולהתחסן בבוסטר אם עוד לא עשיתם זאת".

ההורים מתפוצצים מהחלטת הממשלה להחזיר תלמידים בערים כתומות ואדומות ללמידה מקוונת מהבית.
"בידודים יש גם היום. ברגע שגל התחלואה התחיל לעלות שוב ומספר החולים בבתי הספר גדל, יש לא מעט ילדים שיושבים בבידוד בבית. ברור שהמספר הזה יגדל. בקצב התפשטות האומיקרון שאנחנו מכירים ממדינות אחרות בעולם, נהיה פה בתוך כמה שבועות בכמות גדולה מאוד של חולים - במיוחד ילדים כי זאת הקבוצה הכי חלשה מבחינת אחוז ההתחסנות כרגע. הרבה ילדים שלא התחסנו יימצאו את עצמם בבית רק בגלל הבידודים".