מנת חיסון שלישית בתקופה הקרובה, כן או לא? על השאלה הזאת מתווכחים בכירי מערכת הבריאות. תחלואת הקורונה נמצאת בעלייה מתמדת, יעילות החיסון נחלשה אל מול הווריאנטים החדשים - והאפשרות לחיסון שלישי, לפחות לקבוצות מסויימות ופגיעות יותר באוכלוסייה, נמצאת על הפרק.

"אני נאבקת על מנת חיסון שלישית בעיקר למדוכאי חיסון. הכוונה לדוגמה לחולים מושתלי איברים וחולים שמקבלים טיפולי כימי בגלל כל מיני ממאירויות. הקבוצה הזאת לא הגיבה היטב וזה קריטי עבורם", הסבירה ב"חדשות הבוקר" פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא תל השומר.

"אחרי הרבה עבודה, אני מקווה שהשבוע או בשבוע הבא נתחיל לחסן אותם במנה שלישית", המשיכה פרופ' רהב, "מרבית המחוסנים שחלו עכשיו חוסנו בדצמבר-ינואר, שזאת אינפורמציה חשובה. אנחנו רואים שהמאושפזים קשה כרגע בבתי החולים או לא חוסנו, או אנשים קשישים עם מחלות רקע שחוסנו בדצמבר-ינואר. זה סיגנל, אבל לא אומר שמחר צריכים לחסן את כולם".

בסוף השבוע, רגע לפני שאזלו החיסונים בישראל, כ-15,000 בני 12-15 ניגשו להתחסן במנה הראשונה. עד כה התחסנו כ-200 אלף בני 12-15, כשקופות חולים מכבי ומאוחדת מדווחות כי לפחות 50% מבני הנוער המבוטחים אצלן התחסנו או החלימו מקורונה.

"אני בהחלט מרוצה מהעלייה. לפני השבועות האחרונים אחוז ההתחסנות בגילאי 12-15 עמד על ארבעה", אמרה פרופ' רהב, "מאז שהזן ההודי נכנס אלינו זה עלה לפי ידיעתי ל-30%, שזה מספר לא רע. עדיין זה לא מספיק לחסינות עדר, צריכים לחסן עוד".

פרופ' רהב התייחסה למדיניות "הבלימה הרכה" של ראש הממשלה נפתלי בנט, שכוללת פיקוח הדוק בנתב"ג, מערכת בדיקות מהירות, קיצור ימי הבידוד - כשסגרים ומגבלות משמעותיות לא על הפרק כלל. "זאת לא גישה חדשה בכלל. זה עניין של סמנטיקה", טענה פרופ' רהב, "סך הכל אנחנו עושים בדיוק מה שהוחלט. רוצים לבדוק יותר, מחסנים יותר, כן יש הגבלות בנתב"ג. זאת לא מדיניות חדשה, זה יותר עניין פסיכולוגי לבוא ולהגיד שכן. אף אחד לא חושב על סגר".