מינה צמח, מנהלת מכון מדגם, הופתעה מההתפתחויות האחרונות במערכת הפוליטית, שלפיהן נראה שישראל צועדת לעבר מערכת בחירות נוספת. "זה הרבה יותר מהר משחשבתי, לא ציפינו לבחירות האלה", אמרה צמח ב"חדשות הבוקר" והוסיפה בהומור: "אנחנו מצטרפים לתפילה שלא יתקיימו בחירות, אולי ניסע לכותל".

בסיום הבחירות הקודמות אמרתם שבגלל הטעות במדגם, אתם תחפשו פתרון כדי שאנשים לא יוכלו לשקר לכם. תספיקו עכשיו למצוא פתרון כזה?
"מנו ואני כל הזמן חושבים על דרכים, עוד מהרגע הראשון. לפני הבחירות האחרונות חשבנו והצענו איזושהי הצעה לוועדת הבחירות, אבל זה לא התקבל. יש לנו כל מיני רעיונות. הפתרון הכי טוב הוא לדחות את פרסום המדגם ל-22:30. קיבלתי כל כך הרבה טלפונים מאנשים עם בקשות סליחה על זה ששיקרו".

מינה, להערכתך, עד כמה המפה הפוליטית בישראל באמת השתנתה בפרק הזמן הקצר שחלף מאז הבחירות באפריל?
"לפי תוצאות הבחירות מלפני חודש וחצי, יש שישה מנדטים של הימין שלא עברו את אחוז החסימה. המנדטים האלה התחלקו בין אלה שכן עברו. הימין קיבל מזה שלושה מנדטים והשמאל-מרכז שלושה. יכול להיות שהאנשים האלה שהצביעו למפלגות הקטנות יחליטו להצביע למפלגה המרכזית. או, שאנשים מהימין כן יעברו למפלגות הקטנות האלה, בעיקר לימין החדש. לימין החדש היה חסר פחות מ-2000 קולות".

אז בחירות חדשות יחזקו את הימין?
"כן, זה יחזק את הימין. יש פה שאלה גדולה לגבי כחלון, כי בניגוד למה שרועי פולקמן אמר, חלק מאותם ארבעה מנדטים זה אנשים שכן סמכו על כחלון שישמור על הדמוקרטיה ושלא יצביעו לחוקים פרסונליים. מה אלה יעשו עכשיו? אני לא יודעת".

מה לגבי גוש השמאל-מרכז?
"בבחירות הקודמות שיעור ההצבעה במגזר הערבי היה נמוך, נמוך מאוד אפילו. ייתכן מאוד שזה שאיימן עודה הוזמן להופיע בעצרת של כחול לבן במוצאי שבת, יגרום לכך שחלק מהמצביעים הערבים יצטרפו להצבעה".

ליברמן יתחזק או יחלש מהמהלך הזה?
"בבחירות האחרונות המצביעים של ליברמן היו כולם עולים מבוגרים. העולים הצעירים הם כבר ישראלים לכל דבר, הם כמו הציבור כולו. לכן מכון מדגם כן עלה על זה שליברמן ייכנס לכנסת, נתנו לו את החמישה מנדטים בגלל שראיינו בטלפון את העולים המבוגרים. בעבר היו לו גם אנשים שהם לא עולים, אבל הם עזבו אותו לליכוד. אנשי ימין חילוניים הלכו לליכוד".

המפלגות הגדולות, הליכוד וכחול לבן, צפויות לגדול אפילו עוד יותר במספר המנדטים?
"אני אהיה רגע פסיכולוגית ואביא השערה מרחיקת לכת, יכול להיות שהציבור, שעם מי שאתה לא מדבר אתה מבין שזה מאוס עליו כל מה שקורה עכשיו, יחליט להתכנס לשתי מפלגות גדולות? יכול להיות שמצביעי המפלגות הקטנות בימין יצביעו לליכוד ומצביעי השמאל יצביעו לכחול לבן. נניח ותהיינה בחירות חוזרות, האם אפשר יהיה להקים ממשלה בלי החרדים? סיכוי קטן מאוד, אלא אם תהיה ממשלת אחדות".