מצבו של ראם בן הארבע שננשך בידו אתמול (שבת) על ידי תנין בחוות התנינים "קרוקולוקו" שבערבה ממשיך להיות קשה והוא מאושפז בבית החולים סורוקה כשהוא מורדם ומונשם. הלילה ראם נותח והוא צפוי לעבור ניתוח נוסף בימים הקרובים בניסיון להציל את היד שנפגעה.

חנאן ג'פאלי, אמו של ראם, שיחזרה בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר" את שאירע. "עשינו סיבוב בחוות התנינים והיינו ממש לקראת יציאה", תיארה ג'פאלי, "ראם מאוד אוהב חיות ולא נרתע, הוא תמיד מלטף ומחבק. הוא רצה להגיד שלום אחרון, חזר לאיפה שראינו את התנינים ואז שמעתי צעקות. זיהיתי את הקול של הבן שלי".

"רצתי למקום, ראיתי את החולצה שלו ואנשים מרימים אותו. הבנתי שזה הבן שלי", המשיכה, "הרמתי אותו בידיים, כולו דם, כולי דם, היד כאילו זרוקה, הבשר תלוש, מראה מזעזע. החזקתי אותו ככה, לקחתי אותו והתיישבנו על הרצפה. הגיעו כל מיני אנשים שרצו לעזור עד שהגיע האמבולנס והתחילו לעשות לו עזרה ראשונה. דיברתי איתו כל הזמן".

מה הוא אמר לך באותם רגעים?
"הוא כל הזמן הסתכל על היד שלו ולא הבין מה קורה לה. 'מה קרה ליד שלי? למה היד שלי ככה? כואב לי, אמא'".

את מצליחה לעכל את מה שקרה?
"אני ממש לא מעכלת, מרגישה כמו בסרט אימה. כל שנייה אני אומרת, תכף יוציאו לי אותו ויגידו שהכל בסדר. כרגע הוא מורדם ומונשם ויישאר ככה עד הניתוח הבא. הוא רק עכשיו יצא מחדר הניתוחים, היה בניתוח כמה שעות ומחר יעבור עוד ניתוח. אני מקווה שיעבור את זה בטוב ושיצליח לתפקד עם היד".

ג'פאלי תולה את האשמה למה שקרה בכך שהרשת בגדר שהפרידה בין התנינים למבקרי המקום, לא הייתה מספיק צפופה: "כשנכנסנו אמרו לנו לא להתקרב לגדר אבל הכוונה הייתה מחוץ לגדר, לא משהו חריג. היו ליד הגדר עוד אנשים ועוד ילדים, לא הייתה אזהרה, לא אמרו 'אל תתקרבו יותר מדי'. אני בעצמי הכנסתי קצת את היד לזנב של התנין, הרגשתי בטוחה. אמרו לנו לא לזרוק דברים על התנינים ולא להאכיל אותם, אבל לא נתנו לנו את ההרגשה שיש משהו מפחיד ושצריך להיזהר".

כלומר, ראם לא חצה את הגדר ולא נכנס לבריכת התנינים בשום שלב.
"ממש לא, זה קרה מחוץ לגדר, בשביל שעמדנו בו. התנין היה קרוב לגדר ויד קטנה של בן ארבע נכנסת לתוך הפתח. אני לא יכולתי להכניס את היד, אבל הוא כן. המטפלת של אמא שלי ראתה אותו ומשכה אותו, רואים אפילו לפי הצורה של הפציעה שהייתה מין נגיסה כזאת ואז תלישה בגלל שמישהו משך אותו. זה היה כל כך מהר ולא צפוי".

עובדי החווה עזרו לכם? בעלי החווה הוציאו אחר כך הודעה וטענו שראם כן נכנס דרך הגדר.
"ההודעה הזאת מאוד מוזרה, אני ממש מאוכזבת. איך שזה קרה הם עזרו מיד, הם היו לידי. כשהאמבולנס הגיע בעל המקום בא אליי בדמעות, הוא בכה ואמר, 'אני מצטער, לא יודע איך זה קרה, כל עזרה שתרצי, כל דבר, פשוט תגידי'. פתאום הם טוענים לרשלנות? כן, הילד עזב אותי והלך, זה נכון, אבל בלי קשר, גם אם הייתי אמורה לשמור על הילד כל הזמן, זה צריך להיות בהנחיות. זה משהו שראוי להבהרה, היה צריך להגיד שזה מסוכן. הגדר ברשת לא צפופה מספיק, זה לא היה מודגש בהוראות הבטיחות בהתחלה. זה התפספס ממש".

ילד בן 4 ננשך ע"י תנין בחוות תנינים בערבה: (צילום: חוות קרוקולוקו)
תנין בחוות תנינים בערבה | צילום: חוות קרוקולוקו

מה הרופאים אומרים לגבי הסיכוי להציל את היד?
"עוד לא יודעים, צריך לחכות לניתוח השני ולראות מה הוא מרגיש ומה התחושות. שאלתי את הרופאים האם האצבעות זזות, האם היד תתפקד בסדר, אבל הם אמרו 'החזרנו את מה שאפשר להחזיר, נראה איך היד כשהוא יחלים'".

ד"ר יורי קלסוב, רופא במערך לכירורגיה אורטופדית בסורוקה, תיאר את הטיפול שעבר ראם: "הילד עבר הערכה של צוות מולטי-דיסציפלינארי בחדר טראומה, ולאחר מכן הועבר לחדר ניתוח בדחיפות עקב פגיעה חמורה בגפה העליונה. לאחר מכן, הילד הועבר במצב יציב להמשך טיפול במסגרת טיפול נמרץ ילדים. הילד צפוי לעבור ניתוחים נוספים בהמשך".

חנאן, מה המסר שלך להורים שצופים בך עכשיו?
"צריך לשים לב ממש. אני כאמא מרגישה קצת אשמה שלא שמרתי עליו, אבל בלי קשר לזה, ההוראות בטיחות היו צריכות להיות מאוד ברורות ומדוייקות ולא לתת אפשרות למקרים כאלה. גם אם הייתי שומרת על הילד ונמצאת לידו, זה היה יכול לקרות. הייתי מחזיקה לו את היד, וביד השנייה הוא היה מכניס לגדר. זה לא בטיחותי".