השבעת ממשלת בנט-לפיד מעבר לפינה, אבל בליכוד לא מתכוונים להרים ידיים. הלחץ שמופעל על חברי הכנסת מימינה ומתקווה חדשה נמשך, במטרה שלא יעמדו בלחצים מימין ויסירו את תמיכתם מהממשלה החדשה.

בנאומו אמש (ראשון), קרא בנט לראש הממשלה נתניהו - "תקיים את ההשבעה ברביעי, נשבעת אמונים למדינה ולא לאדם. הרפה, תשחרר את המדינה. מותר לאנשים להצביע בעד ממשלה גם אם אתה לא עומד בראשה. אגב, מדובר בממשלה שהיא עשר מעלות יותר ימנית ממך".

הבוקר, שר המודיעין אלי כהן הבהיר בשיחה עם ניב רסקין כי לליכוד אין כוונה לסגת מהמאבק בממשלת בנט-לפיד. "עד היום האחרון נפעל לסכל את אותה ממשלה, שמבחינתנו היא ממשלת שמאל רעה למדינת ישראל", אמר כהן, "בנט עשה את הונאת הבחירות הגדולה ביותר מקום המדינה. הרוב המוחלט של מצביע ימינה מתנגד לאותה ממשלה. דווקא שיקלי הוא זה שמייצג את עמדת רוב מצביעי ימינה".

"בנט יהיה ראש ממשלה חלש, מהסיבה הפשוטה שאין לו לאן לחזור", קבע השר כהן, "הוא לא יכול להרשות לעצמו ללכת לבחירות. אגב, לא יהיה כאן ראש ממשלה אחד אלא מספר ראשי ממשלה. ליברמן יהיה ראש הממשלה של האוצר, גנץ ראש הממשלה של הביטחון. הם בכלל לא ייספרו את בנט, הוא עלה תאנה. משתמשים בו כדי להוציא את נתניהו".

כהן לא הכחיש כי בכוונת הליכוד לעכב את מועד השבעת הממשלה כמה שהחוק מאפשר: "נפעל בדיוק לפי הכללים. היום בפתיחת המליאה, בשעה 16:00, יודיע יריב לוין על כך שיאיר לפיד מסר שעלה בידו. לפי החוק יש שבעה ימים לכנס את המליאה. אם תהיה החלפת שלטון, נעשה אותה בצורה מסודרת ואחראית".

כהן קרא לבנט וללפיד לפרסם מיד את ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם הסיעות השונות: "למה הם לא מפרסמים את ההסכמים הקואליציוניים? במה יש להם להתבייש? מחכים איתם עד הרגע האחרון כי חוששים שגורמים נוספים אצלם יקראו מה קורה שמה ואולי יחזרו בדעתם".

מה עמדתך בנושא ההפגנות מול בתי הפוליטיקאים?
"יש לנו את זכות ההפגנה, יש לנו את זכות המחאה, אנשים מרגישים שנעשתה כאן הונאה. כל עוד זה עומד בכללים ויש את אותו מרחק שנקבע על ידי המשטרה, אז אפשר לעשות את זה. ראינו בשלוש השנים האחרונות את ההפגנות מול בית ראש הממשלה. עם זה לא הייתה בעיה?".

עוקבים אחרי סילמן, מטרידים את ילדיה. זה לגיטימי בעיניך?
"בעיניי לא לגיטימי כשזה נגד המשפחה ונגד הילדים. יש כללים, אני נגד לעקוב. עם זאת, יש את זכות המחאה, זכות הדמוקרטיה. אפשר להפגין".

אתה לא חושש שזה יסלים לכדי לפגיעה פיזית? ראית את הודעת ראש השב"כ.
"אני נגד אלימות מכל סוג שהיא ומגנה הסתה. אם יש אלימות, גם המשטרה וגם השב"כ יודעים טוב מאוד לשים את ידם על אלו שמתנהגים בצורה הזאת. פניתי אתמול כיושב ראש ועדת השרים לענייני שב"כ למזכיר הממשלה וביקשתי שהוועדה תתכנס ושראש השב"כ יציג את הדברים ואילו פעולות צריך לנקוט. לא ייתכן שברגע שהשמאל מפגין זה חופש הביטוי, אבל ברגע שהימין מפגין זאת הסתה".

ראש השב"כ נדב ארגמן (צילום: Yonatan Sindel/Flash90, חדשות)
ראש השב"כ נדב ארגמן | צילום: Yonatan Sindel/Flash90, חדשות

האם תתמוך במהלך שבו נתניהו יודיע ב-24 השעות האחרונות שלפני ההשבעה שהוא מציב מועמד אחר מהליכוד לראשות הממשלה, כדי לאלץ את סער ובנט ללכת איתכם?
"לא אתמוך במהלך כזה כיוון שאני לא מאמין במהלך. אני חושב שאפילו אם ראש הממשלה היה זז - שזה בניגוד לדמוקרטיה כי הוא נבחר על ידי הליכוד בפריימריז - בנט רוצה להיות ראש ממשלה בכל מחיר. גם בזמן שהמנדט היה אצל הליכוד הוא ניהל משא ומתן עם לפיד. זה לא יעזור, מהלך כזה לא יוביל לפיתרון".