איקאה הודיעה הלילה (רביעי) כי תדחה את פתיחת החנויות ב-24 שעות, זאת על רקע הניסיונות להגיע להבנות עם משרד הבריאות טרם הפתיחה המחודשת.

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה הזהיר בראיון לניב רסקין ב"חדשות הבוקר" כי אם איקאה תפתח בניגוד לחוק, המשטרה תפעל. "יש עכשיו התדיינות משפטית האם מותר או אסור להם. ככל שייפתחו בניגוד לחוק, אני קובע חד משמעית שאו שהפקחים של הרשות המקומית או המשטרה בהחלט תגיע ותרשום דוח", הודיע אוחנה, "במידה ותהיה הפרה חוזרת - גם תסגור את העסק. יש להם סמכות לצו סגירה".

"לא נאפשר הפצה של תחלואה לעיניי כל", המשיך השר אוחנה, "יש לנו מטרה משותפת - לצאת מהאירוע הזה. יש מדינות שכבר הצליחו בכך. זה יקרה רק באמצעות הפנמה של הציבור. יש את החדשות שמגיעות עכשיו מארצות הברית, פייזר עם 90% הצלחה, זו עלולה להיות סכנה גדולה. יש אס"ק, אווירת סוף קורונה וזו הסכנה. בפרפרזה לאמירתו של מדינאי גדול, זה ממש לא הסוף, זה אפילו לא תחילת הסוף, ייתכן שזה סוף ההתחלה".

מנכ"ל איקאה, שוקי קובלנץ, הסביר את החלטת הרשת לדחות את הפתיחה ביממה. "איקאה ארגון שומר חוק, מעולם לא הפרנו חוק ולא נפר גם הפעם", הסביר קובלנץ, "לאחר ששמענו את תגובת משרד הבריאות התייעצנו ואין לנו כוונה לפעול כנגד ולפתוח. עם זאת, יש לנו חוות דעת משפטית שמסבירה בדיוק מדוע אנחנו יכולים לפתוח. התקנה היום קובעת כי אם עיקר המכר הוא מוצרים חיוניים לתחזוקת הבית אפשר לפתוח. מההרגע שההגדרה מהם מוצרים חיוניים לא קיימת בחוק, הבנו שהסוברניות להחליט היא שלנו".

איקאה היא חנות ענק, יגיעו אליכם אלפי אנשים ביום. איך תצליחו לאכוף את התו הסגול?
"איקאה תאכוף את התו הסגול לפחות כמו כולם אם לא הרבה יותר טוב. אנחנו עובדים בקריטריונים ובהנחיות בינלאומיות ושומרים על התו הסגול. כשבאיקאה היו תורים אמרו, 'מה קרה, יש באיקאה תורים', אבל היום כשיש תורים אומרים, 'ברור, איך אפשר להכניס לחנות של 1,000 מטר רק ארבעה אנשים?'.

איקאה היא סמל, יש עליכם אחריות. למה לפתוח על דעת עצמכם?
"יש לנו חוות דעת שמגדירה מה נכון לעשות. אנחנו מסתכלים סביבנו, רשתות שמוכרות בדיוק אותם מוצרים כמונו הוכרו כרשתות חיוניות על ידי משרד הבריאות. הסתכלנו על המשק וראינו במי משרד הבריאות הכיר כמי שמוכר מוצרים חיוניים".

מה דעתך על האזהרה שהשמיע השר אוחנה?
"שמעתי את דברי השר לביטחון פנים אמיר אוחנה. אנחנו לא מתכוונים להתעמת, לא נענה לסוג כזה של אמירה. אנחנו לא רוצים להגיע למצב ששוטרים מגיעים וכופים עלינו איזושהי סגירה. אנחנו לא פועלים שלא על פי חוק, לא פועלים שלא על פי תקנות משרד הבריאות ולכן אני לא חושב שנגיע למצב הזה".

בשורה התחתונה, תפתחו מחר בכל מקרה את החנויות?
"היום נתדיין על כך עם משרד הבריאות וננסה לשכנע אותם בצדקת הדרך שלנו. אני מקווה שהם ידונו במהות העניין ולא בשם ובסמל. אם לא יתקבל אישור, נצטרך לחשב מסלול מחדש ולהבין מה עושים".

"מבין שיש אנשים שקשה להם וכולם רוצים לפתוח, אבל זאת הייתה הטעות ביציאה מהגל הראשון"

השר אוחנה התייחס באולפן לחוק להצלת אילת וים המלח שמתעכב בעקבות דרישת חברי כנסת לצרף לרשימה ערים נוספות כמו טבריה ונצרת. "החוק עבר אתמול בקריאה ראשונה בכנסת כהצעת חוק פרטית. ככל שההצעה תישאר מתוחמת לאילת וים המלח בתנאים שקבע משרד הבריאות, היא תעבור וזו תהיה בשורה גדולה לעיר אילת, לים המלח ולמלונות באיזור", אמר אוחנה.

"אני מבין את הרצון, יש הרבה אנשים שקשה להם וכולם רוצים לפתוח, אבל ככה לא נצליח לצאת מהמגפה הזאת", המשיך השר לביטחון פנים, "הטעות של היציאה מהגל הראשון הייתה בדיוק זה ומהר מאוד הגענו ל-8,000-9,000 חולים. אנחנו לא רוצים להגיע לשם ולכן היציאה חייבת להיות מדורגת ואיטית".

יש תחושה שהממשלה לא מתפקדת, הכל תקוע ואתם לא מצליחים לקבל שום החלטה.
"אני מסכים שיש בעיה עם הממשלה הזאת, היא לא מתפקדת כמו שממשלה צריכה לתפקד ואפילו לא כמו שתפקדה ממשלת המעבר שגם בה הייתי חבר. בממשלת המעבר ההחלטות התקבלו בצורה מאוד מעמיקה והרמונית תוך הבנה. מהרגע שכחול לבן נכנסו לממשלה, במקום לפעול ביחד בהרמוניה, הם מתדרכים נגד הצד השני ומנסים לסכל החלטות".

אילת (צילום: אורלי גנוסר)
העיר אילת | צילום: אורלי גנוסר

גם אתם עושים את זה, כמו למשל בעניין התקציב.
"אז כולם צריכים להבין שאם הממשלה הזאת תמשיך כך, היא לא תאריך ימים. אני מקווה שהיא כן תאריך ימים, אבל היא צריכה לעבוד יותר טוב ממה שהיא עובדת היום".

ובינתיים אין מינוי מפכ"ל ופרקליט מדינה.
"במסגרת ההסכמים הקואליציוניים קבענו שמיד לאחר הקמת הממשלה יוקם צוות פריטטי של כחול לבן והליכוד שייקבע את אופן המינויים הבכירים בממשלה. הם חתומים על זה. ניגשנו אליהם מיד אחרי הקמת הממשלה ואמרנו, 'בואו נקים את הצוות, אנחנו רוצים למנות מפכ"ל ופרקליט'. הם סירבו ועד עכשיו נמצאים בהפרה מתמשכת של ההסכם. זה תוקע את המינויים".

איך אתה מגיב לטענות כי משטרת ישראל מבצעת אכיפה בררנית?
"בחודשים האחרונים מגיעות אליי מאות טענות על אכיפה בררנית. כל אחד חושב שאוכפים רק נגדו ולא נגד האחר. זה מגיע אליי מכל המגזרים ומכל הכיוונים. משטרת ישראל אוכפת באופן נחוש ושיוויוני מאוד כלפי כל המגזרים. כשכולם חושבים שיש אכיפה בררנית, כנראה שאין אכיפה בררנית. המשטרה לא יכולה להגיע לכל מקום, אבל היא כן מגיעה באופן שיוויוני והמטרה היא להרתיע. אני בעד להכפיל את הקנסות".