12 ימים לפני פיזור הכנסת והכרזה על בחירות שלישיות, נראה כי הולך ונסתם הגולל על האפשרות להקמת ממשלת אחדות בין הליכוד לכחול לבן. בימים האחרונים נידון בשיחות סגורות בכנסת מתווה חדש שיאפשר הקמת ממשלה חדשה והימנעות מבחירות.

לפי המתווה, נתניהו יכהן בתפקיד ראש הממשלה כחמישה חודשים נוספים ולאחר מכן יוחלף לשנתיים על ידי בני גנץ. בתום השנתיים, אחרי שיסיים את ענייניו המשפטיים, יוכל נתניהו לחזור לראשות הממשלה.

אתמול (רביעי) קרא יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין לחדש את המגעים לאחדות ולמנוע בחירות. אדלשטיין נפגש עם צוות המשא ומתן של כחול לבן, אך נראה כי מנהיגי המפלגה ממשיכים בסירובם לשבת תחת נתניהו, גם אם לחודשים ספורים.

חבר הכנסת מהליכוד יואב קיש הביע ב"חדשות הבוקר" פסימיות באשר לאפשרות שתוקם ממשלה. "לצערי, אני רואה שהרכבת נוסעת במלוא הכוח לכיוון בחירות", העריך קיש, "בסוף זה תלוי בשני אנשים, בני גנץ ובנימין נתניהו. הם היו צריכים לדעת להסתדר ולצערי נכשלו עד עכשיו".

בכחול לבן אומרים, אחרי החמישה חודשים שלו בראשות הממשלה, נתניהו יפיל את הממשלה, יפזר את הכנסת וילך לבחירות.
"אם אחרי חמישה חודשים יהיה אירוע שיפר את ההבטחות, נלך מיד לבחירות ובסיטואציה כזאת כחול לבן תקבל גיבוי מהעם, כי הפרנו את הבטחתנו. הם צריכים לתת לנו קרדיט. אם הם מוכנים לגלגל את המדינה לבחירות בגלל פרינציפים, כנראה שהם לא רוצים אחדות. אחת הבעיות היא שהסקרים מראים שכחול לבן מתחזקת, זה מקצין את העמדות שלהם במשא ומתן ונותן להם מוטיבציה ללכת לבחירות".

מאיר כהן מכחול לבן הסביר כי הדרישה של נתניהו לחמישה חודשי כהונה נוספים היא תרגיל וכי הוא אינו מתכוון לעמוד בהבטחתו. "גם לנו וגם לליכוד ברור שזה לא יותר מאשר ספין", טען כהן, "אדוני ראש הממשלה, תעמוד מול המצלמות ותסביר למה אתה צריך עוד חצי שנה. הוא רוצה לייצר מציאות פוליטית כזאת או אחרת, אנחנו יודעים עם מי יש לנו עסק. ראש הממשלה, יש לך הרבה זכויות, אבל תפנה את מקומך".

אתם אומרים שאתם רוצים ממשלת אחדות אבל בלי נתניהו. לפי חוק יסוד הממשלה מותר לו להמשיך לכהן בתפקיד ראש הממשלה למרות כתב האישום.
"לא אמרנו בלי נתניהו, אמרנו עם הליכוד ועם נתניהו אבל לא כראש ממשלה. אנחנו לא אומרים לליכוד מי יהיה ברשימה, אבל נתניהו אמר בקולו שראש ממשלה ששקוע עד הצוואר בחקירות לא יכול לכהן כראש ממשלה. אנחנו מבקשים ממנו, נאה דורש נאה מקיים. תציל את המדינה, עזוב אותנו, לך תטפל בעניינים שלך".