204 צוותים, 1,500 לוחמי אש ו-20 מטוסי כיבוי פעלו במשך יממות ארוכות כדי להשתלט על השריפה הגדולה שפרצה בהרי ירושלים. 25 אלף דונמים נשרפו ועשרה יישובים פונו. 52 שעות אחרי שפרצה האש, הושגה שליטה מלאה על השריפה - אבל בדרך נגרם נזק כבד מאוד לרכוש באיזור, ואלפי בעלי חיים מצאו את מותם.

פסיה מונק, מנהלת חוות לולי "מעוף" שבסמוך לרמת רזיאל, התפנתה מהמקום עם הגעת האש לאיזור - כשהיא נאלצת בלב כבד להשאיר מאחור 16 אלף תרנגולות ששהו באותה עת בחווה. הבוקר (רביעי), סיפרה ב"חדשות הבוקר" בדמעות על הנזק הכבד בעקבות השריפה ועל התרנגולות הרבות שאיבדה.

"זה בוקר שחור, תרתי משמע. סיימנו לבנות את החווה הזאת בסך הכל לפני חצי שנה, זה מבנה חדש", סיפרה מונק, "החווה איכלסה עד ליום ראשון 16 אלף מטילות. השריפה פגעה בלול ונגרם נזק בלתי הפיך. הגג קרס, החשמל פסק מלעבוד ואין מים ואוכל לעופות. אנחנו לא יכולים להיכנס פנימה כי המבנה בסכנת קריסה".

חזרה ללול השרוף - וגילתה חורבן מוחלט (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1)
לול התרנגולות נחרב | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1

מונק תיארה את הרגעים הדרמטיים שבהם הבינה כי האש מתקרבת ללול: "זה היה יום עבודה שגרתי, ספרנו את התוצרת היומית והיינו מאוד מרוצים. הלול שקק חיים. בשעה 15:30 יצאתי החוצה וראיתי שריפת ענק שמתקרבת לכיוון שלנו. רצתי חזרה ללול ואמרתי לעובדים שיש סכנה ושאולי נצטרך להתפנות מפה. אחד העובדים סימן לי שיש גיצים, שהאש התחילה מעלינו ושאנחנו חייבים להתפנות".

מה עשיתם ברגע הזה?
"טסנו למעלה ומשם ראינו את הלול עולה בלהבות. זה היה מראה נוראי, אי אפשר לתאר אותו. חשבתי מיד על המטילות. הן מתו מחנק. היה מאוד קשה לחזור למחרת ולמצוא בית קברות. רכוש אפשר לשקם, אבל לבעלי החיים נקשרנו וזה קשה מאוד".

חזרה ללול השרוף - וגילתה חורבן מוחלט (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1)
תרנגולות רבות לא שרדו | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1

את יודעת להעריך כמה יעלה לשקם את החווה?
"מיליונים. מדובר פה בהריסה, שיקום ועלויות אחזקה של החווה. אני לא יכולה מהיום למחר לפטר את העובדים שלי, יש לי עדיין אחזקה שוטפת שאני צריכה לשלם אותה. מעבר לזה, זה כאב נפשי מאוד גדול על כל מה שטרחנו וירד לטימיון באבחה אחת".

איך תמשיכי מכאן הלאה?
"אנחנו עוד לא פנויים נפשית לחשוב איך ממשיכים מפה הלאה. אנחנו מנסים לעכל את מה שקרה לנו בשנייה אחת. ברור לנו שאחרי שנתעשת ונאסוף את עצמנו, נבנה הכל מחדש ונתחיל מאפס. אין ברירה, זה החיים שלנו".