ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר הפורש משה כחלון הציגו אמש (שני) את תוכנית הסיוע הכלכלית, שתקציבה כ-80 מיליארד שקלים. התוכנית נבנתה במטרה לסייע לאזרחים ולמשק הקורס בימים שבהם מדינת ישראל נמצאת במשבר כלכלי עמוק בעקבות מגפת הקורונה, עם מיליון מובטלים רגע לפני חג הפסח.

בין סעיפי התוכנית: הרחבת הזכאות לדמי אבטלה, מענקים לבני 67 ומעלה שהפסיקו לעבוד, סיוע לעצמאיים בסך 7000 שקלים בממוצע, ביטול תשלומי הארנונה לעסקים שנסגרו לתקופה של שלושה חודשים והחזר של מקדמות מס בגין החודשים פברואר ומרץ.

הפרשן הכלכלי ד"ר אלכס קומן תקף ב"חדשות הבוקר" את התוכנית הכלכלית שהוצגה: "זה לא שווה שום דבר, זה לעג לרש", טען קומן, "אנחנו נראה אנשים מתמוטטים, זה יגרום לכך שמשכנתאות לא ישולמו ואנשים יאבדו את בתיהם. מה שהאוצר עושה זו פשוט שערורייה".

פרופ' אבי שמחון, יושב ראש המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה, התייחס לטענותיו של קומן: "איך אפשר להגיד על 80 מיליארד שקלים לעג לרש? אולי אתה לא יודע מה זה 80 מיליארד שקלים, אלה סכומי עתק. בהתחלה באנו לראש הממשלה עם תוכניות להלוואות, אבל הוא אמר לנו, 'לא מספיק לתת הלוואות מפני שלא ברור שהבנקים ייתנו אותן, צריך לתת מזומן'. החלטנו לתת שישה מיליארד שקלים במזומן ולא בהלוואה לעסקים, לא כל המדינות עם התוכניות הגרנדיוזיות שלהן נותנות מזומן לאנשים".

הכסף יגיע לאזרחים לפני חג הפסח?
"קיבלנו הבטחה מפורשת שבימים הקרובים, עוד לפני חג הפסח, אנשים יבינו איך הם יכולים לקבל את הכסף ויקבלו אותו, לפחות את המקדמות. זה הובטח לנו על ידי האנשים שמתפעלים את המערכת".

קומן ביקר את ההחלטה שלא להיעזר בבנקים בפתרון המשבר: "זה שאתם לא משתמשים בבנקים זה דבר שפוגע מאוד. הבנקים סוגרים את ברזי האשראי. אני אישית מכיר עסקים בתחום המסעדנות שהבנקים פשוט מרסקים אותם, סגרו להם את הברז והם מתמוטטים. מה שאתם מחלקים זה נחמד, אבל עצם זה שהבנקים לא מסייעים לעסקים שבמצוקה זה מה שיגרום להתמוטטות". שמחון השיב: "יהיו הלוואות בערבות המדינה, כן יינתן אשראי על ידי הבנקים".

פרופ' שמחון, אומרים שהסיוע שאתם מציעים הוא חצי ממה שנותנים בצרפת ושליש ממה שנותנים בבריטניה.
"זה לא חצי ולא שליש, זה פשוט לא נכון. הארנונה תבוטל בשלושת החודשים הקרובים, המדינה תעביר את הכסף לעיריות. ראש הממשלה הנחה להניח רשת ביטחון לאזרחי ישראל, בין אם שכירים ובין אם עצמאיים. כל אזרח שנפגע ויש משהו כמו מיליון, אולי מיליון ורבע אזרחים שנפגעו, ייקבל מיד כסף. זה לא הרבה כסף, אנחנו מדברים על אלפי שקלים בודדים, אבל זו עזרה ראשונה כדי שכולם יוכלו ללכת לסופר ולקנות מצרכים בסיסיים. בהמשך נדאג להרבה יותר כסף".