תחזית פסימית הוצגה לראש הממשלה נפתלי בנט באשר לאפשרות להתפרצות משמעותית בתחלואה בתוך שבועיים-שלושה, בעקבות הגעת זן האומיקרון לישראל. במערכת הבריאות מעריכים כי שיא הנדבקים בהתפרצות הזו צפוי לעקוף את השיא מהגל הרביעי, גל הדלתא, אך בשלב זה קשה להעריך מה תהיה רמת התחלואה הקשה - זאת בעקבות נתונים סותרים שמגיעים ממדינות דרום אפריקה ומבריטניה.

בניסיון לבלום את הגל החמישי, בכוונת ראש הממשלה לסגור את השמיים בפועל. לשם כך יביא היום (ראשון) להצבעה בממשלה את הפיכתן של כמה מדינות מרכזיות לאדומות, מה שיקשה מאוד את הטיסה אליהן ומהן. בין המדינות שיובאו לדיון: ארצות הברית, קנדה, בלגיה, פורטוגל, טורקיה, גרמניה, הונגריה ומרוקו.

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, התייחסה הבוקר לחשש מפני גל האומיקרון בשיחה עם ניב רסקין. "הזן הזה מאוד מדבק. בבריטניה הגיעו למקדם הדבקה של 3, מספרים שאנחנו לא מכירים. יש אצלנו כרגע 135 מאומתים, 15 מתוכם בתוך הקהילה - כלומר האומיקרון כאן והוא מתחיל להתפרס. אנחנו מנסים להרוויח זמן ולבלום את המדינות האדומות, אבל לפי כל ההערכות בתוך שבועיים-שלושה אנחנו עלולים להגיע בישראל למצב של אלפי נדבקים".

"אם אתם רוצים להיות מוגנים - אתם חייבים ללכת להתחסן", המשיכה השרה, "לחיסון לוקח סדר גודל של חודש עד שהוא אפקטיבי. הזן הזה עוקף ברמה מסויימת את החיסון, אבל החיסון עדיין מגן מפני תחלואה קשה. ובכל זאת, התמונה לא לגמרי מדאיגה, כיוון שיש סימני שאלה עד כמה הזן הזה אלים. מאפריקה מגיעות ידיעות סותרות. מצד אחד מחקר שמראה שהאומיקרון לא מוביל לתחלואה קשה, מצד שני שם יש עלייה באשפוזים. המצב מאוד מתעתע, מדבק זה בוודאות - וזה יתפשט גם בארץ בוודאות".

התנהלות הממשלה מגומגמת. בסיפור הקניונים בנט התקפל, מערכת החינוך לא מצליחה להביא את הילדים להתחסן.
"כשיש לך 'רק' 135 מאומתים לאומיקרון בישראל, קשה לשכנע את הציבור ללכת להתחסן. תחושת הבהילות הזאת מנוגדת להיגיון הרגיל, כי הציבור חווה את ההווה ולא את העתיד. בשבוע החולף חיסנו 2,000 ילדים ביום ב-58 נקודות שהגענו אליהן, השבוע נגיע כבר לפריסה של 500 נקודות התחסנות. היום נאשר עוד מדינות אדומות וזה יהיה רלוונטי רק לשבועיים-שלושה הקרובים, כיוון שלאחר מכן האומיקרון יגיע אלינו".

באילו עוד צעדים אופרטיביים תנקטו?
"נעביר החלטה שתקבע שהלא מחוסנים ישלמו על המלוניות שלהם. מעבר לזה, שינינו את המתכונת של הכיתה הירוקה כך שברגע שיתגלה אומיקרון בכיתה הזו, מי שלא מחוסן יילמד מרחוק ומי שמחוסן ימשיך ללמוד כרגיל. בקניונים אנחנו מגבשים את המתכונת של התו הסגול המהודק, ויש תו ירוק שאנחנו מחילים על יותר מקומות".

מנכ"ל משרד החינוך שפוטר מאשים את השרה שאינה מיישמת את החלטות הממשלה בנוגע לחיסונים בבתי הספר.
"אי אפשר להפיל הכל על משרד החינוך, יש עוד 1.1 מיליון אנשים שלא התחסנו בבוסטר. ההחלטה של השרה לפטר את המנכ"ל שלה לגיטימית לגמרי, זו משרת אמון. שרת החינוך לא מכחישת קורונה, היא וילדיה התחסנו ובמבחן התוצאה יש ניידות חיסון בתוך בתי הספר. כל הטענות המאוד חמורות שיצאו מלשכת המנכ"ל על זה שהיא הסתירה נתונים, אני חברת קבינט הקורונה ולא מכירה דבר כזה ובמשרד ראש הממשלה גם כן לא מכירים את זה. אני מציעה שהדברים יהיו קצת יותר מבוססים, לפני שיוצאים בכאלה האשמות חמורות החוצה".