שנת הלימודים נפתחה במועד, חגי תשרי מעבר לפינה - ובמשרד הבריאות חוששים כי התחלואה תזנק בימים הקרובים. אתמול (רביעי) נרשמה דווקא אופטימיות זהירה, כשבמשרד דיווחו על ירידה משמעותית במספר החולים קשה, זאת למרות שיעור מאומתים גבוה מאוד עם 10-11 אלף חיוביים חדשים מדי יום.

האם בממשלה מתכוונים להטיל לקראת ערב החג בשבוע הבא הגבלות נוספות? שרת הכלכלה והתעשייה וחברת קבינט הקורונה, אורנה ברביבאי, התייחסה לכך הבוקר בשיחה עם נסלי ברדה. "אני מניחה שלא צפויות עוד הנחיות מיוחדות לקראת החגים", העריכה השרה, "אנחנו עוקבים מקרוב אחרי התחלואה ואחרי החולים קשה, ובנסיבות הקיימות לא צריכה להיות החרגה".

"בהחלט יכולה להיות עלייה בתחלואה כתוצאה מפתיחת שנת הלימודים, אבל אנחנו לא יודעים כמה זמן תישאר פה הקורונה - אי אפשר לשבת סגורים ומסוגרים, צריכים להבטיח שהכלכלה פועלת ושאנשים הולכים לעבוד. אנחנו מקיימים דיונים אינטנסיביים כדי להבטיח שגרת חיים, בוודאי בחגים. כל אחד מאיתנו צריך לעשות את המאמץ המקסימלי מתוך אחריות אישית כדי לשמור על עצמו ועל סביבתו".

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, העריך כי בתקופה הקרובה נראה דווקא ירידה בתחלואה ולא עלייה: "המגמה הכללית היא מגמת ירידה. כבר כמה ימים שאנחנו רואים התחלה של ירידה בחולים הקשים, אני חושב שזה הכיוון גם במספר המאומתים. בחגים ייעשו פחות בדיקות ופחות בידודים".

"צריך לראות מה יקרה לקראת החורף. גם מבחינת וריאנטים, וגם מבחינת הירידה בחסינות. יכול להיות ששלוש מנות החיסון שאנחנו מקבלים יספיקו להרבה זמן, ואם לא, מקסימום נצטרך לקבל עוד מנה או חיסון שמותאם לווריאנט".

שני בכירים ב-FDA עזבו על רקע המנה השלישית וחיסוני הילדים. איפה אתה עומד בסוגיית חיסון ילדים מתחת לגיל 12?
"מתחת לגיל 12 אין לנו עדיין מספיק עדויות על הבטיחות או היעילות. צריכים לראות את הנתונים לגבי שכיחות תופעות הלוואי אל מול שכיחות המחלה הקשה. אנחנו יודעים שבגילי 12 ומעלה, יש יותר סיכון מהמחלה מאשר מהחיסון".

מה חשבת על דרישתה של ד"ר אלרעי-פרייס להגביל את ההתקהלות בפסטיבל הפאנג'ויה?
"אם מסתכלים אחורה על הגל הראשון, כשהנגיף היה הרבה פחות מידבק לעומת הדלתא, לא הצלחנו לעצור אותו באמצעים של הגבלת התקהלויות ובסוף הגענו לסגר. אם לא הצלחנו אז, אז כנראה שהגבלת התקהלות היא כלי לא אפקטיבי".