שמונה חודשים חלפו מאז הפעולה הנועזת בחאן יונס שבעזה, במהלכה נהרג סא"ל מ'. הכוח המיוחד של צה"ל נחשף על ידי חמושי חמאס במהלך המבצע, נקלע לקרב יריות עם החמושים וחולץ על ידי מסוק יסעור בפעולת חילוץ נועזת. אתמול פורסם תחקיר צה"ל על האירוע שהעלה כי סא"ל מ' נורה על ידי לוחמי הכוח המיוחד וכי הלוחמים גילו אומץ לב בפעולת החילוץ.

ב"חדשות הבוקר" נחשפה לראשונה עדות של אחד הלוחמים בכוח, קצין בכיר שמועמד לצל"ש על חלקו בפעולה. הוא סיפק הצצה נדירה אל מה שקורה בתוך אחת היחידות הכי סודיות בצה"ל: איך מתבצעים האימונים שלפני הפעולות, איך מתנהלים המבצעים בשטח ומה קורה כשמבצע מתחיל להסתבך.

הקצין סיפר שלפני מבצע, הלוחמים מתרגלים את כל התרחישים האפשריים שעלולים להיווצר במהלכה: "לפני המבצע, יושבים כל מיני אנשים חכמים בחיל המודיעין ומדסקסים על היעד, איזה יעד ראוי לעשות את המבצע, ומקבלים החלטה. לפני ביצוע המבצע קוראים לצוות, מוסרים להם את המבצע ואת המשימה ומתחילים לעבוד. אלה אימונים מאוד מפרכים וסיזיפיים, אתה מתרגל עשרות אם לא מאות פעמים את אותו אירוע כדי שבאותו הלילה לא תופתע, שיהיה לך את מגוון המקרים והתגובות שיכולים להיות. מעשרים הרוגים באותו מבצע ועד מלחמה. המבצע מגיע, החבר'ה מאומנים, כל לוחם יודע מה בדיוק המשימה שלו. בעצם מתחילים כל אחד ללכת לפתח שלו. מפקד הכוח מוודא שכל הכוחות נמצאים, והוא מתחיל ספירה לאחור".

הקצין חשף את העקרונות שמנחים את הכוח הלוחם לפני יציאה לפעולה: "יש שלושה עקרונות שחוזרים על עצמם בכל מבצע. קודם כל, ביטחון הכוח, זה דבר ראשון. אל תעשה את המשימה, אל תבצע שום דבר, קודם כל תחזור הביתה בשלום. דבר שני זה חשאיות, שהכוח לא ייתפס ולא ייחשף, אפילו על חשבון ביצוע המשימה. עדיף לא לבצע אותה מאשר להיחשף. הדבר השלישי זה ביצוע המשימה. אלה שלושת העקרונות העיקריים. ברור לכולם שביטחון הכוח זה העיקרון הראשון. כל לוחם יודע בדיוק מה הוא עושה, איפה הוא נמצא, עם מי הוא נמצא ועם מי הוא עובד. יש לו לו"ז בראש, בדיוק מה הוא עושה".

1045689 (צילום: חדשות)
צילום: חדשות

הלוחם סיפר על שגרת האימונים ביחידה המיוחדת ועל האתגרים הגדולים שעומדים בפני הלוחמים: "אחד התכנים המרכזיים במסלול זה הניווטים. לוחם חייב לעשות ניווטים עשרות פעמים, ורוב הניווטים הם ניווטי בדד. אתה עושה אותם בלילה, לבד. הניווטים בעצם מחנכים לוחם ביחידה קודם כל לרעות ולחברות. הנ.צ., אין סימון או מספר, אתה מגיע לנ.צ., שם ערימת אבנים ופתק. במקביל מגיע החבר שלך, אחרי זה צריך לאסוף את הפתק או לשים פתק ראשון. אם הוא הגיע, הוא שם פתק ראשון. מה שקורה זה שמגיעים בסוף לנקודת סיום ויש ויכוח בין שני החברים, מי הגיע באמת לנקודה.

"עכשיו בדרך כלל בניווטים הראשונים שניהם מתעקשים, כל אחד אומר, 'אני בטוח הגעתי', השני אומר, 'אני בטוח הגעתי'. לאט לאט ערך הרעות, 'תשמע, אני לא בטוח שהגעתי, אני התברברתי לפני כן. קח, שלך. אתה הרווחת'. זה דבר ראשון. דבר שני, בניווטים הצוות מגיע לסוף הניווט בסביבות ארבע-חמש בבוקר. במקומות אחרים נהוג בדרך כלל שכשהראשונים מגיעים, להיכנס לשק השינה ולישון. ביחידה אתה מגיע, מסדר לכולם את השק"שים, פורק את הטיולית, עוזר לאחרונים, מלמד את האחרונים. זה אחד הדברים שבונה גם רעות וגם אמינות".

כאמור, אתמול הותר לפרסום תחקיר המבצע בחאן יונס. ממצאי התחקיר העלו שלאחר שהכוח המיוחד נעצר באקראי על ידי חמושים מחמאס, התפתח קרב יריות שבמהלכו נהרג סא"ל מ' מאש כוחותינו. המשימה של הכוח המיוחד הוכנה במשך חודשים ארוכים והייתה בעלת חשיבות מבצעית ומודיעינית גבוהה.

הלווית סא"ל מ' (צילום: דובר צה"ל, חדשות)
הלוויתו של סא"ל מ' | צילום: דובר צה"ל, חדשות

לפי התחקיר, רכב הטרנזיט שבו נסע הכוח המיוחד נעצר באקראיות על ידי חמושים מארגון החמאס בלב העיר חאן יונס שבדרום רצועת עזה. לאחר שהחמושים החלו לתחקר את יושבי הרכב, הבינו מפקדי הכוח שנחשפו ושנשקפת להם סכנה מיידית. הלוחמים שלפו אקדחים וירו בחמושים של החמאס שנמצאו מחוץ לרכב.

באותה עת, שהה סא"ל מ' מחוץ לטרנזיט ודיבר עם החמושים בניסיון להרגיע את המצב. הוא נורה על ידי לוחמי צה"ל בעת שיצאו מהרכב ופתחו באש. מפקד הכוח, שחשש מניסיון חטיפת לוחם נוסף ששהה מחוץ לרכב ונפצע, יצא מהרכב, הרג שני חמושים של החמאס וחילץ את הלוחם.

בשלב הזה הבינו לוחמי הכוח שנחשפו ושהמשימה כשלה, הם העמיסו את החיילים שנפגעו לטרנזיט ופתחו בנסיעה מהירה לנקודת החילוץ המוסכמת, שם המתין להם מסוק יסעור שהוזנק, נחת בשטח וחילץ אותם.

מיד בתום המבצע פתחו בצה"ל בתחקיר פנימי של מערך המבצעים המיוחדים על ידי שני צוותים חיצוניים שונים. התחקיר קבע שלוחמי הכוח פעלו באומץ לב ובמיומנות ומנעו תוצאה קשה יותר, כמו נפילה בשבי. לקחי התחקיר מעובדים באגף המודיעין.