א-שרק אל-אווסט 16.09.2020 (צילום: Asharq Al Awsat)
שער העיתון "'א-שרק אל-אווסט" הבוקר | צילום: Asharq Al Awsat

רגע מרגש והיסטורי התרחש אתמול (רביעי) במדשאת הבית הלבן, עת חתמו ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונציגי איחוד האמירויות ובחריין על "הסכמי אברהם" לכינון יחסים בין ישראל למדינות המפרץ.

הפרשן לענייני ערבים של חדשות 12, אהוד יערי, סיפר על ההדים בעולם הערבי בעקבות הסכמי השלום: "הכותרת בעיתון הסעודי הכי גדול ואולי הכי חשוב בעולם הערבי, 'א-שרק אל-אווסט' היא - 'הגדרות נפלו'. זה היסטורי", תיאר יערי.

"אני בז למי שמנסים לכווץ את המשמעות ולזלזל בה רק מפני שביבי היה הארכיטקט של העניין הזה", המשיך יערי, "זו לא ברית פרטית של מדינות ערביות עם ראש הממשלה, הם עשו שלום עם ישראל. הם יודעים שהיום ביבי ישנו ומחר ביבי איננו. החומה הערבית של הסגר וחרם על ישראל עד שהפלסטינים לא יבואו על סיפוקם, החומה הזאת התפוררה".

איך הפלסטינים מגיבים להתפתחות הזאת?
"ראינו אתמול את הקבורה של יוזמת השלום הערבית שהתנתה יחסים של מדינות ערב עם ישראל בכינון מדינה פלסטינית. אבו מאזן ערך דיונים עם אנשיו האם לפרוש מהליגה הערבית, מפני שהיא לא נותנת להם את הגיבוי שהם היו רגילים לקבל עשרות שנים. לפלסטינים ברור לחלוטין שהעולם הערבי בהדרגה מרסק את זכות הווטו שהם לקחו לעצמם על היחסים בין מדינות ערב וישראל".

זאת הסיבה שהחמאס ירה רקטות אמש, כדי לנסות לפוצץ את העסק?
"לפת"ח ולחמאס היה כישלון חרוץ בניסיונם להוציא המונים לרחובות להפגנות מחאה גדולות בכל ערי הגדה המערבית. הציבור הפלסטיני לא בא, ומשראו שכך הם פני הדברים חמאס נתן את מטח הרקטות שלו כדי להזכיר שהבעיה הפלסטינית נשארת על עומדה גם כאשר מדינות המפרץ הולכות לנורמליזציה עם ישראל".

בנאומים בבית הלבן הזכירו באופן מינימלי מאוד את הסוגיה הפלסטינית.
"קראתי היטב את שלושת המסמכים שנחתמו אמש, אין שם שום מוקשים או לבנות חבלה. ההסכם עם האמירויות הוא עניין דו צדדי לחלוטין, בלי שום דברים נוספים. המדינות האלה אומרות, יש לנו עמדה בעניין הפלסטיני, צריך הסדר, צריך שתי מדינות, אבל כרגע אנחנו בשלנו. מאמרי הדעה של טובי הפובליציסטים בעיתונות הערבית הם מאמרים ממש אנטי-פלסטיניים, עולבים באבו מאזן ובהנהגה ברמאללה".

כמה מהר לדעתך ייחתמו הסכמים עם מדינות נוספות? טראמפ דיבר על חמש-שש מדינות כאלה.
"המפתח זה סעודיה. היא מתנהלת בכבדות, היא לא מדינה קטנה, דינמית, אגרסיבית ומודרנית מאוד כמו איחוד האמירויות. בסעודיה, כדי לשנות את המסלול של הלוויתן הזה, צריך הרבה עבודה והכנה ויש גם התנגדות פנימית בחצר המלוכה. אבל, לא נשאר מקום לספק שפניהם של הסעודים לעשות כדבר הזה ברגע שימצאו את ההזדמנות הנוחה והמתווה הנכון ללכת קדימה".