אחרי חופשת חגים ארוכה התלמידים יחזרו מחר (חמישי) למוסדות החינוך, אלא שהכניסה לבתי הספר תתאפשר הפעם אך ורק בהצגת בדיקת קורונה שלילית. נכון להבוקר, כ-600,000 הורים טרם אספו את בדיקות האנטיגן עבור ילדיהם, דבר שמעורר דאגה בקרב קברניטי משרד החינוך.

בשיחה עם ניב רסקין ב"חדשות הבוקר", התייחס לכך מנכ"ל משרד החינוך, יגאל סלוביק. "הורים שעדיין לא לקחו את הערכות נדרשים לקחת אותן היום ולבצע את הבדיקה, כדי שהילדים יוכלו לחזור מחר לבית הספר בבטחה", אמר סלוביק, "כל מי שיימצא מאומת יידרש להישאר בביתו ולבצע את תקופת ההחלמה, זאת על מנת שאותם ילדים שיימצאו שליליים יוכלו להגיע לבית הספר מבלי להידרש לבידודים".

מנהל בית הספר או מי מטעמו יעמדו בשער ויוודאו כי התלמידים שנכנסים פנימה עברו בדיקת קורונה. "כחלק מפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר הפקנו לקחים ואנחנו מפתחים מערכת שתנגיש למורים את המידע שההורים הזינו בפורטל - מי עשה את הבדיקה, מי יצא שלילי ומי יצא חיובי. בבוקר המנהל יקבל את הדוח, יידע איזה תלמיד עשה בדיקה ואיזה לא וכך יידע מי יכול להיכנס לבית הספר ומי לא".

ומי מבטיח שלא יימסרו דיווחי כזב?
"רובם המוחלט של ההורים במדינת ישראל הם הורים אחראים - גם ללימודי ילדיהם וגם לבריאות ילדיהם, החברים שלהם והמורים. אנחנו סומכים על כך שההורים מדווחים דיווח אמין".

מאז פתיחת שנת הלימודים, רבע מיליון ילדים היו בבידוד. כך זה ייראה מעכשיו?
"נכון להיום בבוקר אנחנו עם כ-46 אלף תלמידים מבודדים, מחצית מתוכם בגילאי כיתות א'-ו'. ברגע שפיילוט הכיתה הירוקה יסתיים והמודל הזה יתחיל לפעול, כרגע זה מתוכנן לאמצע אוקטובר, נראה ירידה משמעותית במספר הבידודים. בשבועיים הקרובים עוד נאלץ לחיות עם מבודדים בבתים".

חברת פייזר צפויה להגיש בקרוב ל-FDA בקשה לאישור חיסון ילדים בגילאי 5-11. לפי ההערכות, ייתכן כי כבר בנובמבר מבצע חיסוני הילדים ייצא לדרך. מנכ"ל משרד החינוך הבהיר כי בכוונת מערכת החינוך לתמוך במהלך הזה. "מערכת החינוך תמשיך להיות מגוייסת לעניין החיסונים. כבר בשבוע הקרוב נתחיל דיונים בכל מה שקשור לאיך נכון יהיה לפעול כדי לעודד ולהפעיל את מערכת החיסונים לילדים מתחת לגיל 12. אנחנו מגוייסים לנושא הזה ורתומים אליו".

שר הבינוי והשיכון וחבר קבינט הקורונה, זאב אלקין, בירך הבוקר על מבצע בדיקות הילדים: "משרד החינוך ומשרד הבריאות ראויים לשבח גדול על המבצע הזה. ככה נצליח לגלות ילדים חולים שאין שום דרך אחרת לגלות עליהם בגלל שהם א-סימפטומטים. זה יתרום לתהליך ההתמודדות עם הקורונה".

מה דעתך על מורים שבחרו שלא להתחסן ומסרבים גם להיבדק?
"לא מבין את העמדה הזאת. אי אפשר לסכן את הילדים ואת המערכת בגלל מישהו שאומר, 'אני לא מוכן להתחסן ולא לעשות בדיקות'. אין סיבה שמורה כזה יסכן את הילדים של כולנו. חלק מההחלטה לפתוח את שנת הלימודים הייתה שבמערכת החינוך, כמו גם במערכת הבריאות וברווחה - כל המקומות שבהם נדרש תו ירוק - העובדים יהיו חייבים לעמוד באותם התנאים שנדרשים ממי שמגיעים לתוך המערכת".