קבינט הקורונה התכנס אמש (שלישי) בפעם הראשונה מזה שלושה שבועות, זאת כשתחלואת הקורונה משתוללת, כ-100 אלף ישראלים נדבקו לפי ההערכות רק ביממה האחרונה וקיים בלבול גדול בציבור באשר להנחיות שמשתנות תדיר.

בדיון פרץ עימות בטונים צורמים בין שר הבינוי והשיכון זאב אלקין לבין ראש הממשלה בנט. אחרי שלא קיבל מענה לשאלותיו, הטיח אלקין בראש הממשלה: "שלושה שבועות לא היה קבינט קורונה. אם אתה מקיים את הישיבה רק בשביל לעשות וי או כדי לשלוח אותנו להתראיין, אז לא צריך שאלות - אבל אם רוצים שנבין אז צריך לשאול. אין פלא שהציבור לא מבין, אם אני כחבר קבינט קורונה לא מקבל תשובות".

בשיחה עם ניב רסקין התייחס השר אלקין לעימות הזה: "אחרי התלהטות רוחות מסויימת ואחרי שעמדתי על הזכות שלי ושל שרים אחרים לשאול את כל השאלות הקשות והמורכבות, היה דיון רציני ומעמיק מאוד. אני שר נודניק, אני מנסה להבין את המודלים המתמטיים שמציגים לנו ואת ההיגיון מאחורי המדיניות עד לפרטים הקטנים".

באשר לתחושה בציבור כי הגל החמישי לא מנוהל אמר השר אלקין, "הגבלות על התקהלויות שאליהן התרגלנו לא ישפיעו על קצב ההתפשטות. הולנד עשו סגר וכפי שהוצג לנו אתמול, בסוף הם הגיעו לאותו קצב התפשטות כמו במדינות שלא עשו כלום - אבל שילמו מחיר כלכלי כבד. המערכת צריכה להשקיע בהיערכות של בתי החולים לגל שיהיה".

בדיון הציגה ד"ר שרון אלרעי-פרייס נתונים על הנעשה בבריטניה, שם 24 בתי חולים הרימו דגל אדום כיוון שלא עמדו בעומס. לדבריה, נרשמת עלייה של פי ארבעה או חמישה באשפוזי הילדים, כש-91% מהילדים המאושפזים הינם בני 11 ומעלה ואינם מחוסנים.

תפוסה בבתי החולים:

1. שיבא תל השומר 112.3%

2. לניאדו 111.5%

3. מעייני הישועה 108.5%

4. שערי צדק 108.3%

5. אסותא אשדוד 107.2%

6. הדסה עין כרם 99.1%

7. יוספטל 93.8%

8. נהריה 92.7%

9. קפלן 92%

10. מאיר 90.6%

אמרת בדיון שאם אתה כשר לא מבין את הנחיות הממשלה, מה הפלא שהציבור מבולבל?
"יש דברים שבעיניי צריך לחדד. האם אתם מודעים לכך שההנחייה אומרת שאתם צריכים לעשות בדיקת אנטיגן ביתית רק אחרי שעברו 72 שעות מהרגע שפגשתם את המאומת לקורונה? אף אחד לא יודע את זה, וזאת הנחייה של משרד הבריאות. כשמדובר בפחות מ-72 שעות מהמפגש האנטיגן הרבה פחות מדויק".

הפרות סדר בנגב (צילום: מנדי ריזל)
הפרות הסדר בנגב | צילום: מנדי ריזל

מהומות פרצו ברחבי הנגב בעקבות נטיעות קק"ל באיזור לקראת ט"ו בשבט. הנטיעות עוררו את זעמם של התושבים הבדואים במקום. יושב ראש רע"ם, מנסור עבאס, הודיע כי עד שלא יופסקו הנטיעות לא יצביע עם הקואליציה. "אני לא יכול להמשיך לחיות עם זה. כשיורים ישירות לחזה שלי אני לא יכול להחזיק מעמד", אמר עבאס לחדשות 12, "אני דורש להפסיק את הנטיעות ולהיכנס לתהליך מואץ של הסדרה בשלושה-ארבעה אזורים. לא נצביע עם הקואליציה עד שזה ייפתר".

שר החוץ יאיר לפיד קרא לעצור את הנטיעות באופן זמני בעקבות ההתפרעויות, אבל השר אלקין מתנגד לכך. "לא צריך לעצור כלום. אנחנו ביום השלישי והאחרון לנטיעות השבוע. אני מבין את הלחצים של האוכלוסייה על רע"ם ואת הכעסים שיש ברע"ם, אבל מדובר על פעילות שגרתית שנמשכת שנים. יש לי אמון מלא במנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, הוא מנהל את זה מבחינה מקצועית ויש לו גיבוי מלא ממני".

נתניהו תקף ודרש מבנט לגנות את רע"ם.
"האירוע הזה צריך להיות פטור מלחצים פוליטיים, עושים בו שימוש ציני. כשראיתי אתמול את נתניהו מוריד את האנשים שלו לנגב צחקתי, הרי בממשלה הקודמת בעקבות אותם לחצים פוליטיים עצרו את הנטיעות בנגב. אלה שהיום צועקים ואומרים 'גוועלד, אל תעצרו', הם אלה שרק לפני שנה עצרו את זה".