חול המועד פסח החל הבוקר (שני) וברחבי הארץ בתי המלון פתוחים למבקרים. רשת מלונות סטאי מספקת מהבוקר אפשרות ללא מחוסנים ולילדים מתחת לגיל 16 להיבדק עם הגעתם לבתי המלון ולגלות בתוך 15 דקות בלבד האם הם חיוביים או שליליים לקורונה.

רגע לפני הצ'ק אין, יידרשו האורחים שלא התחסנו לקורונה לשלם 62 שקלים עבור ערכת בדיקה בשם 'וריטור' ולהיבדק על המקום, כתנאי לכניסה לבית המלון. "אורח שאין לו תו ירוק יגיע לעמדה, ימלא טופס הסכמה, יסדיר את התשלום ויעבור דיגום דרך הנחיריים באמצעות הצוות המיומן שלנו", הסבירה עידית צ'רנוביץ', מנהלת מרקט אקסס בחברת BD המשווקת את הבדיקה בישראל.

"הבדיקה מבוססת על אנטיגן והתוצאות מתקבלות תוך 15 דקות", המשיכה צ'רנוביץ', "האורח יקבל תדפיס עם הפרטים שלו, מספר סידורי והתוצאה. אם הוא ייצא שלילי הוא יוכל להיכנס ולהתארח בבית המלון, אבל אם הוא ייצא חיובי אנחנו מחוייבים לדווח על זה על פי ההנחיות של משרד הבריאות והוא ייכנס לבידוד".

עד כמה הבדיקה אמינה והאם היא יודעת לזהות מוטציות?
"אנחנו יודעים לאתר 93% מהמקרים החיוביים. לפי החישובים שלנו הבדיקה הזאת יודעת לאתר גם את המוטציה הבריטית, הברזילאית והדרום אפריקאית, וזאת החדשנות שלנו".

מה עלות הבדיקה ומי נדרש לשלם עליה?
"במקרה הספציפי של רשת סטאי מדובר ב-62 שקלים, העלות מורכבת גם מהבדיקה וגם מהצוות עצמו. בשלב זה, זה מושת על הלקוח. משרד הבריאות יצטרך להידרש לסוגיה של מי יישא בעלויות הבדיקה, האם הצרכן, בעל העסק או שזה יהיה מסובסד על ידי המשרד. כרגע זה מודל זמני כי משרד הבריאות רצה כמה שיותר מהר בפעימה הרביעית להוציא את ההנחיות ולהסדיר את הסוגיה הזאת. מקווה שבשלב מאוחר יותר משרד הבריאות יקח סבסוד בנושא".

רן בלבוס, סמנכ"ל קבוצת נקש, הוסיף: "התחלנו עם הבדיקות המהירות בסטאי תל אביב ובהרברט סמואל בירושלים ואנחנו נרגשים לפתוח את זה בכל בתי המלון בישראל. זה נותן לאנשים את תחושת הביטחון האישי שאפשר לצאת לחופשה בישראל כבר בחול המועד, גם עם ילדים שלא עברו בדיקת קורונה. אנחנו שמחים להיות הראשונים שעושים את זה".

בדיקות קורונה מהירות (צילום: דוברות כללית)
בדיקת קורונה מהירה | צילום: דוברות כללית

מה מידת שיתוף הפעולה של האורחים שמתבקשים להיבדק?
"אנחנו רק בצעדים הראשונים. בשביל להניע את הגלגל הגדול הזה שנקרא ענף התיירות, אנחנו צריכים להיות חלוציים ובגישה מסויימת, וכך גם האורחים. האורחים מבינים שזה כלי חשוב כדי לתת להם את האפשרות להיות בתנועה ונגישים לכל מיני מקומות. כשמשפחה שלמה מגיעה לבית מלון, היא צריכה את האפשרות להחליט, אפילו מעכשיו לעכשיו. אנחנו נותנים את האפשרות הזאת".