חג הפסח בפתח, הישראלים יוצאים לטייל ברחבי הארץ, ולפעמים, בגלל חוסר תשומת לב, יש מי שנקלעים לסכנה גדולה. שתי ילדות, בנות 6 ו-13, טיילו אתמול (רביעי) באיזור נחל תמר שבנגב עם משפחתן. השתיים תעו בדרך, לא הבחינו בשלט שמתריע מפני שדה מוקשים ונכנסו לשטח ממוקש.

כוחות ההצלה והחילוץ הוזעקו למקום וחילצו אותן בשלום. אחד המחלצים - אורי לב, מפקד יחידת חילוץ ערבה, סיפר הבוקר לנסלי ברדה על אותם רגעים דרמטיים. "קיבלנו קריאה מהמשטרה בסביבות 15:30 על כך שיש שתי נערות שנכנסו לשטח החשוד במיקוש. יצאתי מיד לשטח עם השוטר האיזורי, נסענו במהירות. תוך כדי הודעתי לצבא ולכוחות ההנדסה, הקפצנו כוחות רפואה וכיבוי ואת כל כוחות החירום שנמצאים בגזרה. הגענו תוך 20 דקות".

"הוצאתי צוות שנמצא קרוב יותר לפה כדי שיגיע במהירות ויורה לבנות לעמוד במקום בלי לזוז, בלי לשבת, ממש לא לעשות שום צעד כדי לא לסכן אותן. כשהגענו פגשנו משפחה מודאגת מאוד. שאלנו מה קרה וסיפרו לי שהם סיימו את המסלול והבנות נכנסו לתוך השטח, במקום שהגדר הייתה קצת נמוכה. הן דילגו מעל הגדר, כנראה בשביל להתפנות. האבא הבחין בזה, צעק להן לעצור והתקשר מיד למשטרה".

כשפגשת את הילדות, מה היה מצבן?
"להפתעתי הן היו קרות רוח, גיבורות ממש. צעקנו להן שיעמדו במקום, לא לשבת, לא לעשות שום דבר, שום תנועה מיותרת. ביקשנו מהן שיהיו רגועות ושבמהרה יגיעו כוחות לחלץ אותן. הן נענו לנו והיו ממש בסדר".

המחלץ של הילדות שנתקעו בשדה המוקשים (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
אורי לב, מפקד יחידת חילוץ ערבה | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

מדוע לא מפנים את שדות המוקשים האלה?
"אנשי הרשות לפינוי מוקשים עובדים כרגע באיזור נאות הכיכר, הם אמורים להיכנס לערוץ הנחל הזה בשבועות הקרובים ולפנות את המוקשים מפה".

מה ההנחיות שלך לציבור המטיילים בפסח?
"הדבר הכי חשוב, לא חוצים שום גדר - גם אם אין שילוט וגם אם הגדר שוכבת על הרצפה. יש לנו גבול עם ירדן שגם שם הגדר לא בדיוק עשוייה. בחלק מהמקומות היא איננה וקשה מאוד להבחין בקו הגבול. קרו לנו מקרים בשנים האחרונות שמטיילים חצו את הגבול לירדן ונתפסו על ידי הכוחות הירדניים. זה הורס את הטיול. לוקחים אותם לחקירה, מוציאים אותם לעקבה ומשם מעבירים אותם חזרה אלינו, אבל זה בהחלט מתסכל".