הפריימריז לראשות מרצ ולרשימת המפלגה ייערכו היום. רגע לפני פתיחת הקלפיות, שני המתמודדים לתפקיד יו"ר הרשימה: זהבה גלאון ויאיר גולן, המשיכו את חילופי המהלומות שאפיינו את תקופת הקמפיין שלהם.

"למרצ יש פוטנציאל הרבה יותר רחב ממה שמגלמת זהבה", טען גולן, "מרצ מפלגה שצריכה לגדול ולצמוח. אנחנו 16 שנים עם ממוצע של ארבעה מנדטים. יש לנו תפיסת עולם שהיא בעיניי העתיד של ישראל, בואו נראה שהיא הופכת לנחלת הכלל, לנחלת ציבורים הולכים וגדלים. אפשר לעשות את זה, אבל זה דורש תנופה, התלהבות ולצאת לפריפריה, להסתובב בכל הארץ. האנרגיה הזאת תדבק, מבקש את אמון הבוחרים לתת לי להוביל את מרצ בהתלהבות רבה אל דרך של התחדשות. אני יודע ויכול לעשות את זה".

מה יהיה חדש בדרך הזאת?
"עשייה פוליטית. יש המון דברים טובים במרצ, אבל מרצ של שולמית אלוני ויוסי שריד הייתה מרצ עם מספר מנדטים דו-ספרתי. אין שום סיבה בעולם שלא נחזור ונהיה עם מספר מנדטים דו-ספרתי. בשביל זה צריך להסתכל על העבר, להפיק לקחים ולשאול את עצמנו מה בזהות שלנו, במהויות שלנו ובמנהיגות שלנו לא עבד, ולתקן את המרכיבים האלה".

ומה לא עבד?
"מרצ צריכה מערך שטח מפותח ולדבר על משימות לאומיות, והמשימות הלאומיות נמצאות בפריפריה, לא במרכז. הפריפריה החברתית, הגיאוגרפית. מרצ צריכה לחזור ולהתחבר לקהלים חדשים, אני לא סתם משקיע כל כך בבדואים בדרום".

אילן גילאון השקיע בפריפריה ולא גרף על זה קולות בקלפי.
"זה לגמרי אפשרי ואני רואה את עצמי ממשיכו של אילן גילאון. הוא הותיר לנו מורשת חברתית. אני מביא איתי הבנה אסטרטגית, ביטחונית ומדינית עמוקה, אנחנו יכולים לבנות יחד עם הרכב אנשים מצוין מפלגה לתפארת ולהגדיל אותה. להיות גורם דומיננטי יותר בפוליטיקה הישראלית. אחרי כישלון הימין הנורא, הימין המושחת, המשיחי והקיצוני, לא יכול להיות שאנחנו לא מספקים חלופה אמיתית, אופטימית ומלהיבה של שמאל ציוני גדול וחזק".

בתגובה אמרה גלאון, "הדיבור הזה על התל אביבים החמוצים - אתה לא יכול לפגוע בקהל הבוחרים שלך, זה ממש לא הגיוני. אני לא זוכרת שמרצ קיבלה החלטה אסטרטגית לוותר על הפריפריה ולהתמקד רק במרכז. אסור לנו לוותר על שום מגזר ועל שום קבוצה. אנחנו מפלגה עם תפיסת עולם אוניברסלית ופונים לכל הציבורים, אבל יש לנו מסר מורכב ואנחנו מדברים גם על תפיסת עולם סוציאל-דמוקרטית, צדק, שלום, הפסקת השליטה בפלסטינים ושוויון אזרחי. זה מסר מורכב".

גולן אומר שהתקרה שלך זה שישה מנדטים והוא יכול להביא יותר.
"אבא שלי תמיד היה אומר לי: 'אם היו מרוויחים רק מלדבר, היית מיליונרית. לא משלמים על זה מיסים'. להגיד זה קל. כבר הוכחתי שהכפלתי את הכוח של מרצ משלושה לשישה מנדטים, אז להגיד 'אביא קהלים חדשים'? קצת צניעות".

אמרת שחזרת למרצ כי לא רצית לראות את הגוף הזה נקבר. איזו מוטיבציה יש לך לעמוד בכל הקשיים במערכת הפוליטית? איך הבוחרים יידעו שלא תקומי ותלכי? את לא מתמודדת לרשימה.
"למה שאקום ואלך? זאת חוצפה מצידי אם הייתי בכלל שוקלת להתמודד ברשימה. 16 שנים הייתי חברת כנסת, זה לא שלמרצ יש עכשיו 20 מנדטים ואני יכולה להתמודד לרשימה ולדחוק את הבאים בתור. יש חברי כנסת שכיהנו בקושי שנה, יש מתמודדים שרוצים להתמודד. אני יכולה להיות יושבת ראש מרצ מבלי להיות חברת כנסת. אני מתכוונת לבוא ולהישאר, בין אם נהיה באופוזיציה ובין אם נהיה בקואליציה. נכון שהפצירו בי לחזור, אבל כשהחלטתי שאני עושה את זה, עשיתי את זה בלב שלם ומתוך אחריות שמרצ תהיה גדולה ובממשלה".

מה שונה בזהבה היום מזו של הקנדציות הקודמות?
"אני חוזרת אחרת. הייתי קרוב ל-20 שנה באופוזיציה, זו פאזה אחרת. אני חוזרת מתוך אחריות לגוש הזה, כי אם מרצ לא עוברת יש לביבי 61. יש לי אחריות, מוטיבציה ואנרגיות. ראיתי שיש לי חיים טובים, אבל המחויבות שלי גדולה יותר מאשר החיים הטובים".

לא רגילים לכאלה חילופי מהלומות במרצ. איך יאיר ואת תשתפו פעולה ביום שאחרי?
"זו הייתה תקופה לא קלה, אני חייבת להודות. אני לא מורגלת בקרבות כאלה. חברי אילן גילאון ואני התמודדנו שנים אחד מול השני אבל ידענו שבסוף יש לנו מחויבות גדולה למרצ. לא אכפת לי, חשוב לי להגדיל את הכוח של מרצ. ברגע שאבחר אצלצל ליאיר גולן ואגיד לו, בוא נשב, יש לנו משימה ומחויבות למרצ, לגוש ולמדינה".

גם עם הסגנון הבוטה שלו שאת כל כך מסתייגת ממנו?
"מה אני יכולה לעשות, יאיר גולן מתמודד במרצ ויש לי מחויבות לשתף פעולה עם כל חברי מרצ. אני בטוחה שהוא ישתף פעולה ונשים את זה מאחורינו".

זו לא בעיה שמרצ לא יודעת להצמיח מנהיגים חדשים?
"מפלגות צריכות להצמיח מנהיגים חדשים. כשאסיים את המשימה המוגדרת שלי, בתקווה שזו תהיה קדנציה של ארבע שנים ולא בחירות כל שנה, מרצ צריכה בזמן הזה להצמיח עתודה חדשה. יש אנשים מצוינים שיוכלו להתמודד על ראשות מרצ".