תמונות מדאיגות של עומסים וצפיפות רבה בתחנות האוטובוסים ורציפי הרכבת, העלו את החשש מפני התפרצות גל שני של קורונה. מערך התחבורה הציבורית לא עומד בביקושים, זאת לאור ההגבלה של עד 20 נוסעים באוטובוס.

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הודיע ב"חדשות הבוקר" על הצעדים שאמורים להקל על העומס. "סיכמנו אתמול עם משרד הביטחון שצה"ל חוזר להסיע את החיילים מהבסיסים ואל הבסיסים בהיסעים", סיפר סמוטריץ', "לתחבורה הציבורית חיילים יעלו רק מהשעה 10:00 והלאה. לא נכון לחיילים להצטופף בתורים, לא בריאותית ולא תפעולית. רצינו לארגן את זה לפני, מצטער על זה שלא הצלחנו".

"הביקושים לתחבורה הציבורית הולכים ועולים וצריך להבין שיש לנו מגבלה פיזית שאנחנו לא יודעים לפתור אותה במאה אחוז", המשיך סמוטריץ', "20 נוסעים באוטובוס זה שליש מהקיבולת הנורמלית. בחשבון פשוט, על כל אוטובוס אחד שהוצאנו בערב המשבר צריכים להוציא היום שלושה. אין לנו 30 אלף אוטובוסים אלא צי מוגבל של 10 אלף. אנחנו מנסים להגדיל את הצי בעוד 1000-2000 אוטובוסים מחברות ההיסעים".

זאת סוגיה תפעולית או תקציבית?
"אני שם רגע את הכסף בצד, זאת לא הבעיה של האזרחים. יש קשיים תפעוליים אמיתיים, לא נוכל לתת מענה מלא. זה אתגר מאוד גדול, אנחנו מחפשים שורה שלמה של פתרונות כדי לנסות ולהקל. אנחנו בשיח כל הזמן עם משרד הבריאות כדי לראות אם אפשר להקל ולרווח עוד טיפה. פתיחת המשק מבוססת על שמירה על ריחוק חברתי של שני מטרים, זה מחייב גם אותנו לדלל את האוכלוסיה בתוך האוטובוס".

איך אפשר לנהל משק כשהתחבורה הציבורית לא נותנת שירות מלא?
"אותן הידיים רוצות גם לפתוח את המשק וגם לשמור על הבריאות. אם חלילה תהיה התפרצות חזקה נוספת נהיה חייבים לחזור אחורה לסגר מלא, דבר שהורג את המשק. כמו שיש מגבלות של קיבולת בקניונים, ככה גם בתחבורה הציבורית. אני יודע שזאת הצעה מאוד כואבת, אבל מי שיכול לנסוע ברכב פרטי - שיעשה את זה".

ימינה הולכת לאופוזיציה? זה סופי?
"לא מתקיים איתנו משא ומתן. הייתי בשנה האחרונה בשני סבבי משא ומתן, אני יודע איך זה נראה כשנתניהו רוצה ומנהל משא ומתן. כנראה שהליכוד החליט סופית שהוא מפרק את גוש הימין, כנראה שהשותפות איתנו לא חשובה להם. הצעות דרך טוויטר של עיתונאים חצי שעה לפני השבת? ככה לא מנהלים משא ומתן".

בליכוד אומרים שעם כל הכבוד לימינה, יש לכם רק שישה מנדטים ואתם דורשים ארבעה תיקים.
"אנחנו לא מבקשים ארבעה תיקים, יודעים להסתדר מצויין בינינו. אנחנו מבקשים בסך הכל שני תיקים משמעותיים. זאת קואליציה שניכנס אליה עם המון כאבי בטן, קואליציה שתעשה דברים שאנחנו לא אוהבים ושנספוג עליהם ביקורת ציבורית. לא נלך לשטח השמדה פוליטי מבלי שום יכולת להשפיע ולמנוע את התהליכים האלה. זאת התאבדות פוליטית".

תפספסו הזדמנות היסטורית להיות חלק מממשלה שמחילה ריבונות?
"אם תבוא ריבונות טובה ואמיתית ודאי שנתמוך בה בכל הכוח, גם בכנסת וגם מבחוץ. לצערי הרב אני מתחיל לשמוע המון זמירות בעייתיות גם מצד נתניהו וגם מצד הממשל האמריקאי. ריבונות שתבוא ביחד עם הכרה מפורשת או משתמעת במדינה הפלסטינית היא אסון למדינת ישראל ובשום פנים ואופן לא נתמוך בה, לא בפנים ולא בחוץ".